hannuse
När resan är målet
När jag gick seglar kurs fick vi lära oss att tror det gör man i kyrkan på söndagar mellan 11:00 och 13:00.
Men det är uppenbart att många tror även på andra tider.
Jag har också trott men mätningar har visat mig att det är stora skillnader på sk. blybatterier. Vilket också bekräftas av Haynes manual för min Triumph där normal batterispänning anges till 13,0 - 13,2Volt.
Vilket stämmer bra med Biltemas Underhållsfria batterier, ca 13,1 Volt dagen efter laddning.
Men inte stämmer alls med de två Yuasa jag mätt på
12,7Volt på batteriet i Yamaha Slider mopeden efter laddning och
12,55 Volt dagen efter laddning på min 2008 bushoj.
Men det faktum att det är så många som tror och det är så få som mäter.
Gör att det är en lätt sak sälja batteriladdare.
Och "batterikomfort" mätare.
Ok, då får jag väl ändra mig till att jag VET, eftersom jag inte går i kyrkan på söndagar, och då anses som tveksamt religiös

Men precis som tidigare nämnts så är det ingenting konstigt med att du har några tiondels volt högre polspänning (än 12.7-12.8 V) i vilospänning beroende på batterikonstruktion.
Ett AGM-batteri håller som bekant upp vilospänningen något högre än ett fritt ventilerat.
Detta påverkar dock inte funktionen hos batteriladdaren, så jag förstår inte varför du är så negativ mot den branschen

Batterikomfortmätare kan jag hålla med om är ett nog så trubbigt verktyg, men de flesta intelligenta laddare är mycket bra produkter för att hålla ett någorlunda långt liv för batteriet, och CTEK är en tillverkare, men det finns fler.
För att optimera batteriets livslängd, när du förvarar det fulladdat, så ska det underhållsladdas.
Detta har ingenting med själva laddningsprocessen att göra, så här utgår vi från att batteriet redan är fulladdat, och av typen som vi diskuterat (AGM, GEL,SMF, klassiskt fritt ventilerat….).
Det innebär att man, genom att lägga en spänning på cirka 13,7V över ett 12V batteri, tvingar en mycket liten laddningsström (mA) att flyta genom batteriet och som då kompenserar för den självurladdning som alltid pågår.
Självurladdningen i moderna batterier är mycket låg, men med tiden sänker den laddningsstatus på batterier som står i vila.
Detta måste kompenseras antingen genom periodiska uppladdningar eller som en kontinuerlig underhållsladdning.
Så det finns även en anledning till att underhållsladdare ligger med en konstant spänning på 13,6-13.8 V, alternativt även skickar på korta spänningspulser med jämna mellanrum.
En smart laddare (som CTEK mfl), ger en större variation på denna konstanta spänning,(ofta mellan ca 13,2-13,8V) och håller koll på stömmens värde under tiden.
Denna ström sjunker tills den balanserar batteriets självurladdning.
Därmed hålls batteriet på en konstant liten överladdning.
Då laddas batteriet klart, och en viss utjämning mellan cellerna sker.
Detta är det normala underhållsläget för industriella system, och optimerar batteriets livslängd, oavsett de nämnda batterityperna.
Batterierna mår tillräckligt bra, men ett fritt ventilerat batteri tappar lite vätska om de står länge, vilket den slutna tekniken förhindrar (bla AGM och GEL).
Här är även temperaturen oerhört viktig, och därför måste en bra underhållsladdning temperaturkompenseras.
Det är naturligtvis överkurs idag för oss MC-åkare, men med billigare och bättre elektronik så kommer det säkert lösningar på det framöver.
13.6-13.8V är vid +20 grader, och om man ökar temperaturen till +25 grader, så måste man sänka spänningen drygt en tiondels volt.
Så varje steg om 5 grader, ger en anmodad spänningsförändring på drygt en tiondels volt vad gäller underhållsladdningen.
Vad som är ännu viktigare är temperaturen kopplad till livslängden.
De flesta batterier är specade för +20 grader, och för varje 10 grader man överstiger denna temperatur, så halverar man batteriets livslängd.
Därför är det viktigt med klimatkompensering i ett batterirum, speciellt med tanke på att ett batteri ska hålla mellan 10 och 15 år.
Mätning av polspänningen kan göras, som en grov uppskattning av statusen.
Om batteriet har fått vila minst 24 timmar efter laddning, så har tillverkaren en spec för vilken polspänningen bör vara, observera enligt tidigare skrivning, att detta är ett trubbigt verktyg.
Våra industriella AGM-batterier skall ha en polspänning på 12.9-13.0V i viloläge om dom är 100%.
Roligt att detta med batterier och laddning väcker intresse och debatt.
Jag ska på en kurs den 25:e frbruari, så nu har jag ytterliggare lite tankar att lyfta där, eftersom många representanter från tillverkningsleden kommer att vara inbjudna.
Kommer naturligtvis att återkoppla intressanta saker här.
Ha de gött så länge vänner - och ladda smart, det tjänar man på
