Batteriladdare anno 2014

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ja gamla trådar finns, men det sker ju viss teknikutveckling så kanske har det förändrats

Ponera man vill ha en laddare som funkar både med bil och med MC, smart nog inte överladda utan gå över till underhållsladdning och som helst även klarar av att underhållsladda under längre perioder då jag ibland har fordon jag inte befinner mig i närheten av på 8 månader eller mer och då räcker knappt att plocka bort kablarna.

Klarar den rekonditionering av djupurladdade batterier är det ju kul men egentligen inget krav, batterierna ska ju helst aldrig nå det läget (men hittills har dom ju ibland gjort det ändå så visst plus är det ju)

"Måste" man ha en dyr C-tek eller fixar billigare jobbet som denna för 269:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-4-A-37744/

37-744_l.jpg

Eller är dom sämre dåliga och förstör tillslut batterierna och gör mig till en bitter och alkoholiserad gammal gubbe?

Är ju egentligen inte raketforskning och Feltema ligger på vägen till jobbet....

Jag köpte en sådan laddare för någon månad sedan och har kopplat på det på batteriet några dygn då och då.
Det känns som den gör jobbet iaf. Batteriet blir aldrig varmt, laddaren kan kännas varm men inte het.
13.7v står voltmätaren på när man mäter under laddning.
Den klarade faktiskt att åka iväg och handla med sambon fast den hoppade av i diket, vilket man kan förstå :D

Kör den på Mc, bil och trädgårdstraktorn och har hittills inte svikit. Har satt snabbkoppling på mc och traktor och det är ju hur smidigt som helst. Får ju i princip tre snabbisar till denna om man byter kopplingarna på 12v uttags sladden som man aldrig använder i alla fall. Finns ju inga tillbehör till den såsom c-tek:s laddindikator men klara man sig utan den så funkar den kanon. Nån som vet om denna klarar lithium batteri förresten?

Nej bara Bly-baserade batterier om jag inte minns fel. Köpte den häromdagen men har inte hunnit använda den än. Vad är det förresten för fancy ctek tillbehör ni pratar om? Om det är andra typer av kontakter så är det väl bara att kränga på egna på denna isåfall?

EDIT: Så här står det på förpackningen ""Charges WET/AGM/GEL/MF type of lead-acid batteries.".

Jag har en sådan.
Funkar bra. Har räddat ett batteri jag hade gett upp om.

Det sitter säkert liknande teknik i denna som vad det gör i en ctek.

Kolla bara att den återgår till rätt läge efter strömavbrott, det gjorde inte en tidigare variant av Biltemas "smarta" laddare vilket kostade mig ett batteri. Hade varit billigare att köpa en Ctek direkt.

Kolla bara att den återgår till rätt läge efter strömavbrott, det gjorde inte en tidigare variant av Biltemas "smarta" laddare vilket kostade mig ett batteri. Hade varit billigare att köpa en Ctek direkt.

Japp, jag råkade ut för precis samma sak när jag monterade den fast i bilen.

Hej.

Problemet med litiumbatterier är att det finns lite olika varianter, så det blir lite komplicerat
Det är skillnad på de litiumbatterier som finns i en skruvdragare, och de nya som nu verkar vara på frammarsch till fordon. Dessa benämns egentligen litium-järnfosfat (Li-Fe).
De har större strömkapacitet och andra spänningsgränser.
Alla litiumbatterier (Li-Ion/Li-Po samt Li-Fe) batterier har en påbyggd aktiv elektronikkrets som finns där för säkerheten (om laddaren skulle gå sönder, eller om celltemperaturen blir för hög).
Normalt övervakas spänningsgränserna för laddning och urladdning samt max ström.
Ofta finns även en övervakningsfunktion av spänningarna internt mellan celler i serie.
Och därför ska man ALDRIG försöka att ladda eller urladda lösa litiumceller, utan övervaknings eller balanseringskretsar, stor risk för explosion eller brand föreligger, så tänk på det om ni experimenterar.
Det behövs alltså egentligen en speciell laddare för dessa batterier, CTEK har en modell, men det finns även fler tillverkare.
CTEKs laddare är dock endast avsedd för de nya Li-Fe batterierna, inte för Li-Po, eller Li-Ion.

Förklaringen ligger i att varje intelligent konventionell laddare (CTEK, Biltema, mfl) har ett avsulfateringsläge.
Och detta läge fungerar olika beroende på laddaren märke eller typ.
Vissa laddare använder en hög strömpuls för sitt avsulfateringsläge.
Det är ofarligt för ett litiumbatteri.
Men andra använder en hög spänning i avsulfateringsläget, och detta är mycket skadligt för ett litiumbatteri.
Denna höga spänning kan skada de inre cellerna i ett litiumbatteri.
Som en allmän regel - kolla att din laddare aldrig går över 15 volt, eller ännu hellre så kollar du vad batteritillverkaren rekommenderar.
Så konstant spänning klarar ett litiumbatteri bra, och det måste det för att kunna monteras i ett fordon, men då är spänningen också sällan över 14,5 Volt.
Ett spänningsaggregat som ger en konstantspänning kan alltså fungera som laddare till dessa batterier, men bäst är att kolla med batteritillverkaren.

Stora fördelen med ett litiumbatteri är vikten, det är mycket lättare, samt att det snabbt kan laddas upp till nästan full kapacitet, ofta på mindre än 20 minuter att nå över 90 procent av kapaciteten, så vi får nog se mer av dessa inom kort.

Synd att Lifepo4 kemin inte pallar kyla rakt av.
Folk med doim accarna måste slå på massa förbrukare innan man drar startern så man får igång accet.

Det är ju ett litet hinder som gör att man iaf på ställen med kyla inte mointerar dom rakt av redan nu

Viktiga krav på laddare är ju dels att den klarar underhållsladdning under längre perioder men även att den "startar om" med senaste inställning efter ett strömavbrott. Min ena Ctek gör det min andra gör de ej.

Jag köpte en annan budget laddare för ett par årsedan. Såg nästan likadan ut som min ctek men den höll bara en vinter. Min första Ctek är nog 10år nu och tuffar på. Så det är säkert lite skillnad i kvalite inne i prylarna. Finns ju billigare CTEK ZAFIR 45 som du får för 499:- på tex clas olsson. Har en sådan med och den fungerar finfint!

...........Förklaringen ligger i att varje intelligent konventionell laddare (CTEK, Biltema, mfl) har ett avsulfateringsläge.
Och detta läge fungerar olika beroende på laddaren märke eller typ.
Vissa laddare använder en hög strömpuls för sitt avsulfateringsläge.
Det är ofarligt för ett litiumbatteri.
Men andra använder en hög spänning i avsulfateringsläget, och detta är mycket skadligt för ett litiumbatteri.
Denna höga spänning kan skada de inre cellerna i ett litiumbatteri...........

Hej, bara en undran hur de laddare som använder en hög strömpuls genererar den utan att höja spänningen gentemot batteriet, det har väl en inre resistans som begränsar strömmen.

Kan man lägga en spänningsvakt som bryter när kretsen når 15Vdc? Borde ju inte vara så svårt att knåpa ihop till befintlig laddare.

Viktiga krav på laddare är ju dels att den klarar underhållsladdning under längre perioder men även att den "startar om" med senaste inställning efter ett strömavbrott. Min ena Ctek gör det min andra gör de ej.

Jag köpte en annan budget laddare för ett par årsedan. Såg nästan likadan ut som min ctek men den höll bara en vinter. Min första Ctek är nog 10år nu och tuffar på. Så det är säkert lite skillnad i kvalite inne i prylarna. Finns ju billigare CTEK ZAFIR 45 som du får för 499:- på tex clas olsson. Har en sådan med och den fungerar finfint!

Biltema laddaren fungerar säkert alldeles ypperligt. Det är inget jag kan uttala mig om då jag aldrig haft en själv.

Man kan ju köpa CTEK laddare på kampanjpriser ibland. Mekonomen säljer MXS 5.0 för 649 kr mellan varven har jag sett. Själv har jag en något enklare variant på den (MXS 3600) sedan 12 år tillbaka som fungerar utmärkt fortfarande. Den har använts frekvent. I princip dygnet runt året om. Skulle jag köpa en till är det mer som komplement till den gamla än som ersättare. De har fått något mer avancerade funktioner. För de allra flesta behoven räcker de enklare varianterna rätt långt om vi ska vara ärliga.

Jag har haft både ctek-kopia och originalet. Funktionen är ungefär samma, kvaliteten skiljer. Kopian funkar ett år eller två. Min tappade dessutom minnet vid strömbortfall, inte bra inte.

Hur ofta har ni strömavbrott och hur sällan är ni i garaget för att detta skall bli ett problem?

Jag kör stenhårt på biltemas laddare och har en till varje mc så det blir några stycken.

Om man bara har ström på timer kan det vara ganska smutt att laddaren går ett par timmar per dygn i alla fall.

Utgångpunkten för val av batteriladdare för UNDERHÅLLSLADDNING måste vara batteriet. På min bushoj sitter ett Yuasa som en vecka efter laddning har spänningen 12,55 Volt och startar hojen diReKt. På min Triumph sitter ett Biltema Underhållsfritt som en vecka efter laddning har spänningen 13,07 Volt och tidigare erfarenhet innan jag började med underhållsladdning, med 12,9 Volt på Biltemas underhållsfria, ja då startade inte Suzukin.
Har man då till Biltemas Underhålls fria en Ctek av den typen jag mätt på som börjar en ny laddning när batterispänningen går under 12,85 Volt, ja då kommer ett Yuasa troligen vara i bra form på våren. Och ett Biltema Underhållsfritt kanske tom slut pga att det är urladdat innan batteriladdaren går igång igen.

En batteriladdare måste vara anpassat till batteriet. Men det undviker laddtillverkarna omsorgsfullt att berätta.
Sälja går först.
Och är batteriet kass på våren ja då är det med en Märkesladdare garanterat fel på batteriet.
Eller hur?
Själv har jag underhållsladdat Suzukin och Triumphen med en enkel batteriladdare utan finesser.
En sådan som bara består av transformator och likriktardioder.
Efter den har jag satt dit en spänningsregulator LM1085
som är inställd för att ge konstant och max 13,6 Volt underhållsladdningsspänning till batteriet, Biltemas underhållsfria. 13,6 Volt mätt på batteriet.
Och för att hindra ström gå från ena hojen till den andra har LM1085 matat hojarna via var sin likriktardiod, en diod till varje hoj.
Eftersom det är så stora skillnader mellan batterier är det omöjligt använda samma laddare till två hojar om de inte har identiska batterier.
Har man ingen aning om spänningar från sitt hojbatteri så är som jag ser det bästa lösningen en MC-laddare som automatiskt startar laddningen efter strömavbrott och laddar till ca 14,3 Volt. Kopplas den till ett tidur som är tillslaget 1h/dygn så kommer batteriet en gång per dygn laddas till 14,3 Volt.
Och man är inte beroende av vid vilken spänning laddaren slår till igen. Men man behöver en laddare som automatiskt går igång efter strömavbrott. Det är inte alla laddare som gör. Många fodra knapptryckningar för att börja ladda efter strömavbrott. Och är givetvis värdelösa för underhållsladdning.
Eftersom man då regelbundet måste kolla att laddaren är aktiv.

Last edited:
Har två C-TEK MXS 5.0 kanonnöjd, en följde med bilbatteriet i en kampanj. Den andra kostade 499:- kampanj på Volvo...
Nåja skulle nog köpa även till riktpris åxå dom är bra. Gillar snabbkopplingen med indikatorn som visar att man behöver ladda. Har man ett gäng hojar, bilar, båt så kan man dunka in den när den behövs.

I somras sa man på C-TEK att man kommer med en laddare även för Litium typ Shorai...

Å ingen köper väl blybatterier till en MC numera (skulle va HD ägare då hehehe), ny teknik ger mindre, lättare och dessutom starkare batterier :va å det funkar :D

//NH

Hej, bara en undran hur de laddare som använder en hög strömpuls genererar den utan att höja spänningen gentemot batteriet, det har väl en inre resistans som begränsar strömmen.

Kan man lägga en spänningsvakt som bryter när kretsen når 15Vdc? Borde ju inte vara så svårt att knåpa ihop till befintlig laddare.

Helt rätt tänkt, och mycket flummigt förklarat av mig.
CTEK:s laddare använder en strömbergänsning i avsulfateringen, i alla fall den stora 25A modellen som jag har.
Men helt rätt så stiger spänningen en del, men inte mer än lite över 15 Volt, och strömmen begränsas till 4 A.
Den inre resistansen är ganska låg i ett batteri, det är det som gör att det går att plocka en stor startstöm ur det.

Så teoretiskt sett skulle strömmen bli otroligt hög, om man höjde spänningens börvärde på laddaren till låt säga 16-18 Volt hastigt, och hade en kraftig laddare, som klarar flera hundra Ampere.
Därför begränsar man gärna strömmen i avsulfateringsläget.

Så rätt ska vara att det finns laddare som begränsar den ström som kan flyta i avsulfateringsläget, reglerar man bara på spänningen så kommer laddaren att ge det den kan i detta läge.

Så du tänker helt rätt, hoppas att det blev bättre förklarat nu.

Utgångpunkten för val av batteriladdare för UNDERHÅLLSLADDNING måste vara batteriet. På min bushoj sitter ett Yuasa som en vecka efter laddning har spänningen 12,55 Volt och startar hojen diReKt. På min Triumph sitter ett Biltema Underhållsfritt som en vecka efter laddning har spänningen 13,07 Volt och tidigare erfarenhet innan jag började med underhållsladdning, med 12,9 Volt på Biltemas underhållsfria, ja då startade inte Suzukin.
Har man då till Biltemas Underhålls fria en Ctek av den typen jag mätt på som börjar en ny laddning när batterispänningen går under 12,85 Volt, ja då kommer ett Yuasa troligen vara i bra form på våren. Och ett Biltema Underhållsfritt kanske tom slut pga att det är urladdat innan batteriladdaren går igång igen.

En batteriladdare måste vara anpassat till batteriet. Men det undviker laddtillverkarna omsorgsfullt att berätta.
Sälja går först.

Alla Ctek utom den billigaste har ett läge för kyla/AGM med högre laddspänning men visst är det tråkigt att de marknadsför en budgetmodell utan detta läge.
Jag kan dock tycka att hojen borde starta även med ett AGM-batteri laddat till 12,85V men helt optimalt är det ju inte då man inte utnyttjar batteriets fullständiga kapacitet.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!