Batteriladdare anno 2014

Alla Ctek utom den billigaste har ett läge för kyla/AGM med högre laddspänning men visst är det tråkigt att de marknadsför en budgetmodell utan detta läge.
Jag kan dock tycka att hojen borde starta även med ett AGM-batteri laddat till 12,85V men helt optimalt är det ju inte då man inte utnyttjar batteriets fullständiga kapacitet.

Jag har ingen aning om den (Ctek Zafir 45) är billig eller inte. Ej heller om den var korrekt inställd. För lägen är ju MC; Bil; * eller?.
Den var inställd på MC. Och arbetade mellan 12,85 Volt och 14,3 Volt med en periodtid på ca 2 timmar.
Och hur många har den blekaste susning om vad AGM är för övrigt.
Och vet om att de har ett sånt batteri i bilen eller hojen?

Jag tycker det är underbart att läsa att de finns nått som heter Ctek Laddkabel Ctek comfort indikator:
Underlättar långtidsskötseln av batterier. Består av en indikator som ständigt är kopplad till batteriet. Lämplig för svåråtkomliga batterier på t.ex. mc, gräsklippare eller skotrar. Indikatorn visar sedan när batteriet behöver laddas för att undvika urladdning med skadlig sulfatering som följd. Vid laddning kopplas indikatorns kontakt enkelt ihop med laddaren. Passar 12 V bly-/syrabatterier och CTEKs laddare XS800, MXS3600, MXS7000, Zafir 45 och Zafir 100.

När ett batteri Yuasa har 12,55 Volt en dag efter man varit ute och kört med hojen.
Och ett annat batteri har 13,07 Volt en vecka efter man varit ute och kört. Skillnaden 0,5 Volt är på blybatterier så stor att båda batterierna har tappat större delen av laddningen när spänningen sjunkit 0,5 Volt.
Men Ctek säljer en universal "Ctek comfort indikator" utan ett knäpp om att en spänning som är OK på ett batteri 12,55 Volt innebär kass batteri på en annan hoj.
Ctek SÄLJER ! De flesta kunderna har NOLL koll.
Och när batteriet är kass på våren läggs skulden på det varumärke som har lägst status. Biltemas batteri såklart.
 
Last edited:
Köpte laddaren TS frågade om för några veckor sedan och hittils funkar det utmärkt.
Om jag inte minns helt fel har den minnesfunktion vid strömavbrott.

Använder den till bil,mc,scooter.
 
När ett batteri Yuasa har 12,55 Volt en dag efter man varit ute och kört med hojen.
Och ett annat batteri har 13,07 Volt en vecka efter man varit ute och kört. Skillnaden 0,5 Volt är på blybatterier så stor att båda batterierna har tappat större delen av laddningen när spänningen sjunkit 0,5 Volt.
Men Ctek säljer en universal "Ctek comfort indikator" utan ett knäpp om att en spänning som är OK på ett batteri 12,55 Volt innebär kass batteri på en annan hoj.
Ctek SÄLJER ! De flesta kunderna har NOLL koll.
Och när batteriet är kass på våren läggs skulden på det varumärke som har lägst status. Biltemas batteri såklart.

Nja, riktigt så är det ju inte (hävdar jag).
Batterierna jobbar ju enligt fysikens och kemins lagar, så spänningen är känd, och samma för motsvarande batteriteknik.
Att cellspänningen ska skilja sig mellan olika märken måste du förklara för mig.
Ta det inte som kritik, utan jag vill bara utveckla mig inom ämnet, du kanske har mer kunskap där än vad jag har, och jag tycker att frågan är intressant.
 
Det är små skillnader på frisyra,gel och agm när det är toppladdat - detta spelar ingen roll heller.
Inget man behöver bry sig om om fordonets laddsystem är i ordning.

Måste man hålla på med laddare och lägga ned 10% av sin livstid på att hålla batterierna toppade mellan 99,5 och 100% laddgrad har man andra problem:tummenupp
 
Köpte laddaren TS frågade om för några veckor sedan och hittils funkar det utmärkt.
Om jag inte minns helt fel har den minnesfunktion vid strömavbrott.

Använder den till bil,mc,scooter.

Jepp, TS var och handlade idag och laddaren minns vilken mode den var i efter strömavbrott (står tom ett "observera" i manualen)... samt har köldläge som alla Ctek "utom den billigaste" har. Och avsulferingsläge som den dock bestämmer själv om det behövs vilket det tydligen inte gjorde just nu.

Sen om det var ett bra köp får framtiden avgöra, tyckte den uppförde sig lite mysko i början men det kan vara kontakten som inte satt i ordentligt, just nu verkar den ladda min gamla skruttbil som den ska och efter det får den underhållsladda hojen ett tag (snö ute just nu även här i Skåne så den står nog ett tag).

Stod att den var för upp till 80 Ah i manualen, kom på att fin/dieselbilen har 85Ah men det är väl bara att dom tycker att 4A laddning ger > 20 timmar på helt urladdat batteri vilket är för lång tid för den moderna stressade människan, eller skulle något annat gå fel om jag t.ex. underhållsladdar för "stort" batteri (85Ah) med den laddaren? Skruttbilen har dock "bara" 68 Ah så den klarar sig inom spec.

Gamla laddaren var för övrigt en gammal korkad mc-laddare på 0.3 A utan någon form av överspänningsskydd. Ingen höjdare att ladda urladdat bilbatteri med om det inte var gott om tid till nästa planerade körning. :fyllisar

edit: morgonen efter lyste den att den var klar och låg i underhållsläget. Varken batteri, bil eller garage har brunnit upp. Ännu.
 
Last edited:
Jepp, TS var och handlade idag och laddaren minns vilken mode den var i efter strömavbrott (står tom ett "observera" i manualen)... samt har köldläge som alla Ctek "utom den billigaste" har. Och avsulferingsläge som den dock bestämmer själv om det behövs vilket det tydligen inte gjorde just nu.

Stod att den var för upp till 80 Ah i manualen, kom på att fin/dieselbilen har 85Ah men det är väl bara att dom tycker att 4A laddning ger > 20 timmar på helt urladdat batteri vilket är för lång tid för den moderna stressade människan, eller skulle något annat gå fel om jag t.ex. underhållsladdar för "stort" batteri (85Ah) med den laddaren?

Då lär den duga fint.
Inga problem att ladda ett lite "för stort" batteri, nackdelen är att det tar lång tid och möjligen att avsulfateringsläget blir mindre effektivt. Om det är relativt tomt och modell lastbil så kanske elektroniken bryter efter ett tag för att det tar för lång tid att få upp det i spänning och det därmed bedöms som defekt.
 
När jag försöker skrämma liv i urladdade batterier brukar jag ta min gamla
korkade 6ah laddare som bara trycker på ett par timmar innan jag kopplar in
smartladdaren.

Har funkat rätt bra på det mesta.
 
Jag laddade upp batteriet på min mammas Volvo som var urladdat igår med min CTEK. Kollade till batteriet någon gång under senförmiddagen och då var det inte uppladdat. Då hade det suttit i nästan 12 timmar. Kollade till det på nytt runt 17 tiden på eftermiddagen och då indikerade laddaren det fullt och övergick i underhållsladdning när jag tittade in. Har man bråttom bör man nog investera i en annan typ av laddare än dessa små underhållsladdare vi talar om i tråden.

Återstår att se om batteriet tagit mycket stryk av urladdningen. Bilen i fråga har inte använts mycket under hösten och stått ett par veckor utan att i huvudtaget köras en meter.
 
Hur ofta har ni strömavbrott och hur sällan är ni i garaget för att detta skall bli ett problem?


Jag kör stenhårt på biltemas laddare och har en till varje mc så det blir några stycken.

Jag har små korta strömmavbrott ganska ofta och jag vill kunna parkera ett fordon över tex vintern och glömma bort det i ett halvår. Nu har jag en ctek-kopia som håller minnet så det är inget problem. Rent av 11 månader har jag lämnat en bil ibland när den bara använts under semestern.
 
Jag laddade upp batteriet på min mammas Volvo som var urladdat igår med min CTEK. Kollade till batteriet någon gång under senförmiddagen och då var det inte uppladdat. Då hade det suttit i nästan 12 timmar. Kollade till det på nytt runt 17 tiden på eftermiddagen och då indikerade laddaren det fullt och övergick i underhållsladdning när jag tittade in. Har man bråttom bör man nog investera i en annan typ av laddare än dessa små underhållsladdare vi talar om i tråden.

Om du inte talar om vilken laddare du använde så är ditt råd ganska meningslöst, en MXS 10 lär ju ladda upp ditt bilbatteri på ca 1/10del av tiden det tar för en MXS 0,8. Går det ändå för segt kan du ju gå upp till en MXS 25 men det känns onödigt för en normal konsument.
 
Hur ofta har ni strömavbrott och hur sällan är ni i garaget för att detta skall bli ett problem?

De åren hojen fått bo ute vid sommarstugan har den stått utan tillsyn hela vintern om det inte varit riktigt mycket snö så vi behövt ut och skotta taket. Strömmen brukar vara borta 2-7 ggr/vinter därute.
 
Jag laddade upp batteriet på min mammas Volvo som var urladdat igår med min CTEK. Kollade till batteriet någon gång under senförmiddagen och då var det inte uppladdat. Då hade det suttit i nästan 12 timmar. Kollade till det på nytt runt 17 tiden på eftermiddagen och då indikerade laddaren det fullt och övergick i underhållsladdning när jag tittade in. Har man bråttom bör man nog investera i en annan typ av laddare än dessa små underhållsladdare vi talar om i tråden.

Återstår att se om batteriet tagit mycket stryk av urladdningen. Bilen i fråga har inte använts mycket under hösten och stått ett par veckor utan att i huvudtaget köras en meter.

Hej.

Ja, helt rätt, som tumregel brukar man ange att laddaren ska (som absolut minimum) ge lika många ampere som batteriets kapacitet (i Ah) dividerat med 20.
Ett 100Ah batteri kräver alltså minst en 5A laddare för att ha möjlighet att erhålla full laddning, men då tar det som sagt var tid.
En stark rekommendation är att dubbla detta värde, och gå på en 10A laddare, så håller man nere laddtiderna till rimliga värden.
För ren underhållsladdning av ett friskt batteri kan man välja en "klenare" laddare, men då är det som sagt var underhållsladdning för förvaring eller motsvarande.
 
När jag försöker skrämma liv i urladdade batterier brukar jag ta min gamla
korkade 6ah laddare som bara trycker på ett par timmar innan jag kopplar in
smartladdaren.

Har funkat rätt bra på det mesta.

Ja, en sådan kan vara räddningen ibland, vid riktigt djupt urladdade batterier.
Många moderna laddare tror att det inte finns något batteri anslutet, om polspänningen är alldeles för låg, och då startar den ingen laddprocess.
Då kan en hederlig likriktare vara bra att ha.
 
Om du inte talar om vilken laddare du använde så är ditt råd ganska meningslöst, en MXS 10 lär ju ladda upp ditt bilbatteri på ca 1/10del av tiden det tar för en MXS 0,8. Går det ändå för segt kan du ju gå upp till en MXS 25 men det känns onödigt för en normal konsument.

I inlägg nr 13 högre upp står det vilken CTEK laddare jag har. MXS 3600 heter modellen. Det är troligtvis samma modell som numera heter MXS 3,6.

Normalkonsumenten köper troligtvis motsvarande CTEK Zafir 45, MXS 3,6 eller MXS 5,0. Sedan sticker prislappen iväg mer än vad de flesta är beredd att betala för en laddare. Folk är ju vanligtvis extremt snåla när det kommer till den här typen av produkter. De har ju knappt lust att betala för ett nytt batteri när det kommer till den fasen utan åker glatt vidare med ett batteri de inte kan lita på tills det är tokslut och de blir ståendes på fel plats och fel tillfälle.
 
Nja, riktigt så är det ju inte (hävdar jag).
Batterierna jobbar ju enligt fysikens och kemins lagar, så spänningen är känd, och samma för motsvarande batteriteknik.
Att cellspänningen ska skilja sig mellan olika märken måste du förklara för mig.
Ta det inte som kritik, utan jag vill bara utveckla mig inom ämnet, du kanske har mer kunskap där än vad jag har, och jag tycker att frågan är intressant.

Att cellspänningen skiljer sig mellan olika märken av batterier beror givetvis inte på namnet utan på tillverkaren och tillverkningstekniken. Har tex sett benämningen kalcium/kalcium på nyare underhållsfria som har ungefär lika många namn som tillverkare. AGM, Gel osv. Jag hittade en tabell 2009(?) över spänning laddning för blyackumulator och gick regelbundet och mätte spänningen under vintern på min Suzuki. Den gick aldrig under 12,9 Volt. Som motsvarade enligt tabellen om inte 100% laddat så i varje fall 80%. Men inte startade Suzukin på våren. Ja startmotorn funkade men inget mer. Så det blev laddning med batteriladdare och så startade sukkan. Min slutsats var att tabellen inte stämnde. En bekräftelse var Haynes manual för min Triumph där normal batterispänning anges till 13,0 - 13,2 Volt. Motsatsen ett Yuasa batteri på min Yamaha Slider moped som direkt efter laddning hade 12,7 Volt. Inga problem starta mopeden. Och nu med en "ny" hoj i garaget med Yuasa batteri, ja den har ca 0,5 Volt lägre spänning än det Biltema Underhållsfria jag har i Triumphen. Och Biltemas underhållsfria, ja det batteriet har en spänning som stämmer med vad det står i Haynes manual till Triumphen. Så vill man ha en uppfattning om sitt batteri, skaffa en multimeter och kolla spänningen. t.ex.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
Direkt efter körning och dagen efter. Direkt efter körning för att få en uppfattning om vad batteriet har för spänning efter det laddats. Och dagen efter för att få en uppfattning av vilken spänning det har när det är 100% laddat. Men när laddningseffekten är slut. Själv har jag varit i garaget och mätt spänningen 1 gång i minuten på en hoj med Ctek Zafir 45 laddare. Lärorikt för mig. Kan kanske bifoga diagrammet.
 

Bifogat

  • CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    64.7 KB · Visningar: 111
Last edited:
Tror fortfarande INTE att cellspänningen på ett friskt batteri skiljer mellan olika, tillverkare eller typer av de om avhandlats här.

Alla är bly/syra-batterier i någon form, men samma fysik och kemi som grund.

Eftersom jag hanterar stora batteriparker inom jobbet så har jag en hyggligt färsk kurs som jag kan försöka att återberätta lite delar från, eftersom det finns otroligt mycket pengar i att sköta sina batterier på rätt sätt.
Jag tar inte med Lithiumbatterier, eftersom den tekniken är relativt ny, och inte så vanlig ännu.

Variationer som benämns här beror snarare på att batterierna har olika status, syran kan vara skiktad, eller sulfatering har uppstått.
Batterispänningen ger bara en grov indikation för ett öppet batteri.
Mängden vatten spelar in och man kan ha en hög spänning fast batteriet inte fungerar särskilt bra.
Men när syran har en densitet av 1.28g/cm3 så är polspänningen ca 12.7-12.9 Volt.
Ett så kallat AGM batteri kan ha någon tiondel till i polspänning (ca 0.3V) på grund av sin inre konstruktion, där syrahalten (densiteten) kan vara något högre.
Ett vanligt öppet batteri som har blivit djupurladdat kan ha en skiktad syravikt (stratifiering). Syra med hög syravikt, kanske högre än 1,35, kan ligga i botten medan syra med lägre densitet än 1,20 kan ligga på ytan, fast voltmetern säger att batteriet är fulladdat.

Ett ”lätt sulfaterat” batteri har ett nästan isolerande skikt av blysulfat på sina plattor.
När man försöker ladda ett sådant batteri så stiger, enligt Ohms lag, spänningen snabbt och för en oreglerad laddare så stiger den ända upp till dess max.
Det är då man brukar säga att batteriet inte tar emot laddning, men laddaren tror att det är fulladdat.
Har man lite tur så kan man väcka batteriet genom att ladda dem med en låg ström under flera dygn, men då måste man ha koll på att strömmen verkligen är låg under hela processen.
Ett annat, mera effektivt sätt används av flera intelligenta laddare..
Då laddar men med full ström ända upp till spänningstaket (14.4 – 14.7V) då laddaren går ner till noll.
Omedelbart återstartar laddningen och så håller den på med att pulsa in energi i batteriet, utan att någon gasning uppstår.

Ett annat fenomen är att en laddare som inte kan lägga sig på en konstant spänning kan inte ladda batteriet fullt, utan att komma upp i området då batteriet gasar och tappar vätska, (ca 14.4 – 14.7V).
En del enkla, reglerade laddare, går ner till en lägre spänning när 14,4 V har nåtts, men då kan det väldigt lång tid att få i de sista ca20% av laddning, då pratar vi om veckor.
En intelligentare laddare pular den sista fasen av laddingen, genom att öka spänning och ström i toppar, med ett visst tidsmellanrum.

Och av batterityperna som vi diskuterat så är det egentligen två grundtyper.

Det ena är de så kallade fritt ventilerade batterierna, de klassiska, och även med viss utveckling.
Vi har de traditionella våtcellsbatterierna eller påfyllningsbara som de också kallas.
Sedan har det kommit utvecklingar på det, till exempel Kalciumbatterier som är uppbyggt på i princip samma sätt som andra våtcellsbatterier, förutom att både de positiva och negativa plattorna är av en kalciumlegering.
Batterier som benämns med SMF (Seald Maintanance Free) är vanliga, klassiska våtcellsbatterier, men helt slutna, och så kallade underhållsfria (lite felaktigt ordval tycker jag).

Sedan har vi så kallade ventilreglerade batterier, som är slutna, och inte släpper ut några gaser.
Två typer dominerar marknaden där, GEL och AGM.
Batterier som benämns GEL har sin syra i geleform.
GEL batterier är tåliga mot djupurladdningar och används tex i fordon med krävande elektrisk utrustning, och som förbrukningsbatterier i båtar.
Sedan har vi det som kallas för AGM (Absorbed Glass Mat), ytterligare en utveckling av
bly-syrabatterier.
Istället för vatten eller gel finns i AGM-batterier en glasfiberfyllning som håller elektrolyten på plats, som en disktrasa.
Det är ett bra startbatteri till exempel till en MC, men dyrare än det klassiska fritt ventilerade.
Det kan också behöva någon tiondels Volt högre laddspänning, vilket tidigare nämnts (ca 0.3V), och har även en förmåga att hålla upp polspänningen lite längre innan vilospänning uppnås, vilket gör att man kan behöva vänta längre innan man får rätt vilospänning när man precis laddat batteriet.

Vibrationer, men framförallt temperaturer som avviker från det optimala påverkar batteriets livslängd oerhört mycket.
Just temperaturen är förödande, och gör mycket stor skillnad.
Det är ingenting som vi MC-åkare kan göra så mycket åt, det är mer ett faktum vi får leva med, men nya tekniker ger ju också nya möjligheter, så det blir säkert bättre.
Det var mina kunskaper så långt angående batterier, men vi kan väl hålla igång diskussionen, för det händer mycket, och det finns säkert fler med stora kunskaper och erfarenheter på detta område. :tummenupp
 
I inlägg nr 13 högre upp står det vilken CTEK laddare jag har. MXS 3600 heter modellen. Det är troligtvis samma modell som numera heter MXS 3,6.

Normalkonsumenten köper troligtvis motsvarande CTEK Zafir 45, MXS 3,6 eller MXS 5,0. Sedan sticker prislappen iväg mer än vad de flesta är beredd att betala för en laddare. Folk är ju vanligtvis extremt snåla när det kommer till den här typen av produkter. De har ju knappt lust att betala för ett nytt batteri när det kommer till den fasen utan åker glatt vidare med ett batteri de inte kan lita på tills det är tokslut och de blir ståendes på fel plats och fel tillfälle.

Sorry, mindes visst inte hela tråden. :krama

Det funkar ju bra att ha en billig dumladdare att ladda upp batteriet någorlunda och sen en liten underhållsladdare för topp/underhållsladdning om man inte vill lägga mer pengar än nödvändigt och då istället lägga mer tid/energi.
Jag sprang på MXS 7000 för en tusenlapp när dom skulle byta namn till 7,0 så jag köpte två. Det har visat sig så lönsamt/prisvärt att ha en bra laddare med recond och strömförsörjningsläge att jag skulle köpa en till fullpris om jag var tvungen.
 
Tror fortfarande INTE att cellspänningen på ett friskt batteri skiljer mellan olika, tillverkare eller typer av de om avhandlats här.
Bla bla bla
....... erfarenheter på detta område. :tummenupp

Bra skrivet och förklarat.
Har nyligen varit på en föreläsning om batterier. Och det stämmer helt och håller med vad du har skrivit!
 
Tror fortfarande INTE att cellspänningen på ett friskt batteri skiljer mellan olika, tillverkare eller typer av de om avhandlats här.
:tummenupp

När jag gick seglar kurs fick vi lära oss att tror det gör man i kyrkan på söndagar mellan 11:00 och 13:00.:7peta
Men det är uppenbart att många tror även på andra tider.

Jag har också trott men mätningar har visat mig att det är stora skillnader på sk. blybatterier. Vilket också bekräftas av Haynes manual för min Triumph där normal batterispänning anges till 13,0 - 13,2Volt.
Vilket stämmer bra med Biltemas Underhållsfria batterier, ca 13,1 Volt dagen efter laddning.
Men inte stämmer alls med de två Yuasa jag mätt på
12,7Volt på batteriet i Yamaha Slider mopeden efter laddning och
12,55 Volt dagen efter laddning på min 2008 bushoj.
Men det faktum att det är så många som tror och det är så få som mäter.
Gör att det är en lätt sak sälja batteriladdare.
Och "batterikomfort" mätare.
 
När jag gick seglar kurs fick vi lära oss att tror det gör man i kyrkan på söndagar mellan 11:00 och 13:00.:7peta
Men det är uppenbart att många tror även på andra tider.

Jag har också trott men mätningar har visat mig att det är stora skillnader på sk. blybatterier. Vilket också bekräftas av Haynes manual för min Triumph där normal batterispänning anges till 13,0 - 13,2Volt.
Vilket stämmer bra med Biltemas Underhållsfria batterier, ca 13,1 Volt dagen efter laddning.
Men inte stämmer alls med de två Yuasa jag mätt på
12,7Volt på batteriet i Yamaha Slider mopeden efter laddning och
12,55 Volt dagen efter laddning på min 2008 bushoj.
Men det faktum att det är så många som tror och det är så få som mäter.
Gör att det är en lätt sak sälja batteriladdare.
Och "batterikomfort" mätare.

Är mätningen gjorda på fulladdade batterier och dom fått vila och fått polspänningen 12,7 resp 12,5 så är batterierna dåliga.
12,7an är ju inte helt kass men 12,5an är.

Ett vanligt fel på batterier är att en cell kortslutits och då får man så där 2-2.15V lägre polspänning.
Bara och kasta för sedan går det fort utför för det överladdas då det är ett 10V batteri tekniskt sett.
 
Back
Top