Barn som sätter upp mål och leker på smågator

Får jag gissa att de flesta som försvarar ungarna i artikeln är typ runt 30 och uppåt i ålder? Då har man lite andra referenser till barns lek än hur verkligheten ser ut idag. Med flera vänner inom lärarkåren konstateras tyvärr att många ungar (inte alla, men många) har noll respekt för sin omgivning och är för fega för att erkänna att de gjort fel (typ skadat någons egendom). Det har de tyvärr ofta lärt sig av sina föräldrar som även de vägrar att ta ansvar för sina barn. Det är inte ett klassproblem utan är spritt i alla skikt av samhället.

Att leka utomhus är föredömligt men det ska då ske på ett sätt att man inte fuckar andras egendom. Om man förstör någons egendom så ska man ta ansvar för det.

Att spela basket på en gata där bollen flyger runt på folks bilar och risken för skador är hög är inte ok. Det betyder inte att lek på mer lämpliga platser är fel. Spela innebandy på en villagata är ju en sak, att sätta upp en basketkorg på en lyktstolpe mitt i stan är ju lite annorlunda. Vill man att ens barn ska ha möjlighet att leka precis utanför fönstret får man ju fan flytta till landet.

låt barna leka för bövelen,hur många gånger har man inte själv spelat landhockey på en gata eller vändplan,
att göra sig ovän med ungar en ingen bra ide alls,kommer ihåg en sur farbror som hela tiden var på oss när vi lekte på gårdsplan.arga gubben blev hans namn:D
det slutade med att arga gubben fick flytta för vi gav tillbaka så arga gubben stod inte ut längre.

Problemet är inte att barn sätter upp mål och leker på smågator. Problemet är att de INTE gör det! Idag sitter ju snorisarna i soffan med pappas Iphone eller knappande på sin förbannade Nintendo DS.

Vi har en konstgräsplan ett stenkast hemifrån som fanimej alltid står tom. Alltså, va fan! Själv var man överlycklig om man hittade en grusplätt med ett par rangliga trästolpar nedstuckna i marken. Morsan blev dock mindre glad när man kom hem med skinnflådda ben efter ett dussin härliga glidtacklingar :)

Problemet är inte att barn sätter upp mål och leker på smågator. Problemet är att de INTE gör det! Idag sitter ju snorisarna i soffan med pappas Iphone eller knappande på sin förbannade Nintendo DS.

Vi har en konstgräsplan ett stenkast hemifrån som fanimej alltid står tom. Alltså, va fan! Själv var man överlycklig om man hittade en grusplätt med ett par rangliga trästolpar nedstuckna i marken. Morsan blev dock mindre glad när man kom hem med skinnflådda ben efter ett dussin härliga glidtacklingar :)

Min morsa brydde sig väl inte nämnvärt, hon bara himlade med ögonen och pillade bort eventuellt kvarblivet grus i skrubbsåren.
;) Sålänge man kunde gå och stå, och inte blödde ymnigt var det ingen fara tyckte hon.

Stenkastning sker enbart i en viss typ av områden......

Ja där lata föräldrar flyttar. Lägenhetsområden. De öppnar dörren slänger ut ungarna i lekparken sen får ungarna utforska allt själv och de ungarna som utforskade vad som hände när man kasta sten på bilar fick inte ens straff. Sen kallar föräldrarna genom fönstret när de är mat..

För jävligt för då när jag flytta hit kallades de för ungdomsgård (folk på maxålder av 25) Och då var här inga snorungar som gjorde så.

Men de är kul att se att ungarna har roligt iallafall.

Ja låt dom rasa omkring och göra vad barn skall göra.

Skrubbsår, hjärnskakning, stå med pappa hos grannen och be om förlåtelse för tennisbollen som gick igenom rutan, sitta på akuten, bygga kojor, cykla omkull.
Jisses, till och med Wayne och Garth fick ju leka på gatan!

Game On!

[YOUTUBE-ID]hz1kmGKDuUE[/YOUTUBE-ID]

Vi spelade tennis på gatan. Vi hade murartråd som nät, och "glömde" ta bort den när vi skulle göra nåt annat en stund. Farsan blev måttligt road när han blev av med bägge vindrutetorkarna på SAABen. :D

Tur det inte kom en liten unge cyklandes. Man tänkte inte ett varv extra på den tiden. :näsblod

Visst är det kul att ungarna leker.

Enda negativa med att dom leker på gatorna är att en dag kommer det kanske en stackars 740 med påbultad alu-vinge och kepskille bakom ratten, som helt enkelt inte bromsar.

Att ungar spelar ställer upp ett mål och skjuter lite hockeypuckar eller förvandlar gatan till tennisträningsanläggning har jag inga som helst problem med. Det gjorde jag själv och jag vet att de ungar som gör det kommer satsa på någon av dessa ädla sporter som utövas av barn från familjer med klass. :tummenupp:

Skitungar som ägnar sig åt kreti basket eller fotboll på gårdarna eller andra kreti & pleti-sporter däremot.. :mad:

"Om era barn inte leker på vägen så ska jag försöka låta bli att köra bil i deras lekparker" har jag sett uppsatt utanför en lekpark där någon hade satt en "Kör sakta Lekande barn" dagar innan.

Självklart både får och ska barn leka på lugna smågator i villakvarter.
Finns det parkerad bilar där som kan ta skada så är dom inte små och lugna nog, då får ungarna sätta upp sina mål/basketkorgar någon annanstans.

att barn leker utomhus bör uppmuntras, och finns där ingenstans och leka får väl kommunen fixa det, innebandymål på gatan och en basketskorg på sin egen mark är väl inget o klaga över,

Annars så kommer ingen få plats på en hoj längre snart,

Sen är uppfostran nyckeln till ett barns hälsa, göda inte ungen som gris, svält inte honom, uppmuntra sporter och uppmuntra leka ute! sen om ungen lirar dataspel/tv-spel hela dagen när de e pissväder eller på kvällen så är de väl skitsamma,

Last edited:
En väg är ALDRIG en lekplats i mina ögon....säger sig själv eller hur?

Edit: skateboardare skjuts på plats....

Last edited:
Jag brukar springa ut och kasta mina träskor efter dom, sen samlar jag in deras bollar och klubbor, eller vad fan dom nu väsnas med, och lämnar inte tillbaka dom förrän samtliga av deras föräldrar har ringt till mig och bett om ursäkt för vad deras små demonungar har ställt till med. Störande av friden är ett brott jag beivrar.

de jävlarna på longboards hatar jag verkligen. åker mkt bil och hoj nattetid för att man tycker det är mindre trafik och så. men då jävlar kommer nån longboardnisse i en backe fullfart utan minsta ljuskälla på felsida av vägen.

Har sett 3 krockar med nissarna som bara kört rakt ut i vägen från utfarter. fyfan vilka smällar de vart men som tur var har alla klarat sig utan minsta skrubbsår. men tror nog förarna till bilarna mår dåligt efter att de kört på någon.

Ang sätta upp mål för innebandy och dylikt är jag helt på deras sida :)

Jag stör mig på sånt.
Egentligen skiter jag i vilket.
Men när grannkärringarna kommer hit och klagar på att jag kör bil/hoj på vägen för att deras ungar leker där har det fan gått för långt. :mad: Leker dom på vägen är det dom som får hålla undan när det kommer trafik, inte tvärt om.
Den dagen dom förstör någon av mina pärlor genom bollspel eller vad det nu råkar vara kommer heller inte att vara en ljus dag i deras liv.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka