Vad vore ett långsiktigt resonemang menar du?
Barnen jobbar inte för att vare sig de eller deras föräldrar tycker att det är kul, de gör det för att de inte har något val. I länderna det är frågan om går man inte till soc om man inte har några pengar, man skaffar pengar eller dör. Det är grundproblemet. Att ta bort den enda möjligheten för dem att försörja sig utan att en erbjuda annan lösning, dessutom med förevändningen att det är för deras skull, är otroligt grymt.
Nu är det ju dessutom inte så att man faktiskt tar bort bort några barnarbetare genom att bojkotta företag som anlitar barnarbetare, det man gör är att man flyttar barnen längre bort från all kontroll av arbetsvillkor genom att de anlitas via tre led av okända underleverantörer, det borde du veta om du är så insatt i detta som du försöker antyda.
Att erbjuda en annan lösning på deras ekonomiska problem är, oavsett vad man skulle vilja, inget som låter sig göras över en natt. Det finns inget land som någonsin lyckats ta några genvägar till välfärd, och att bara ösa in bistånd har i många fall lett till att man konkurrerat ut de lokala småföretag som finns, så att när det väl blir dags för landet att börja klara sig på egen hand så är det i ett sämre läge än innan biståndet.
Vad som istället framför allt behövs är att få igång en fungerande handel med omvärlden, vilket bland annat kräver att vi tar bort dessa eländiga importtullar på det ena med det tredje, något som lyckligtvis påbörjats, samt går fram med långsvärdet bland våra subventioner av exempelvis jordbruket, något som tyvärr verkar svårare.
Och för att bemöta din ganska märkliga slutsats av pollen ovan, att en massa människor här tycker att kläder sydda av barn är helt ok så är det väl bäst att jag förtydligar mig. Nej, jag tycker inte att det är helt ok. Jag tycker inte att det är helt ok att låta barn svälta eller få (ännu) sämre arbetsvillkor bara för att jag ska sova bättre om natten heller.