Barn har ingen känsla för kvalitet

Hade du köpt byxor sydda av barn?

• Antal röstningar
    0
Eftersom jag är en fattig fan som i princip aldrig hittar shyssta jeans så ja, då hade jag nog köpt dom och inte tänkt på Zingo, 10. :rodnar

Jag röstade dock inte för inget av svarsalternativen passar in.

Ok, alla i Sverige slutar köpa billiga byxor i enlighet med Nytekniks vilja, vad händer då? Fabriken där Zingo jobbar måste stänga och Zingo får gå hem. Kommer hans familj då automatiskt att skicka honom till en skola? Kommer regeringen i landet som Zingo bor i säga "Oj, Zingo blev arbetslös, bäst vi börjar ge hans familj skolbidrag."

Jag sällar mig till dem som anser det naivt att tro att allt blir bra bara genom bojkott. Hur många Zingo måste svälta ihjäl utan arbete innan alla reformer som behövs är genomförda? Är det ett rimligt "offer" tycker ni?

Man kan ju se det så här också: Slutar vi äta ko så kommer kon att försvinna. Om den inte ger oss något så konkurerar den om odlingsbar mark med oss. Vad är bäst för kon, dö ut eller ätas? (Hypotetisk liknelse)

Vad vore ett långsiktigt resonemang menar du?
Barnen jobbar inte för att vare sig de eller deras föräldrar tycker att det är kul, de gör det för att de inte har något val. I länderna det är frågan om går man inte till soc om man inte har några pengar, man skaffar pengar eller dör. Det är grundproblemet. Att ta bort den enda möjligheten för dem att försörja sig utan att en erbjuda annan lösning, dessutom med förevändningen att det är för deras skull, är otroligt grymt.

Nu är det ju dessutom inte så att man faktiskt tar bort bort några barnarbetare genom att bojkotta företag som anlitar barnarbetare, det man gör är att man flyttar barnen längre bort från all kontroll av arbetsvillkor genom att de anlitas via tre led av okända underleverantörer, det borde du veta om du är så insatt i detta som du försöker antyda.

Att erbjuda en annan lösning på deras ekonomiska problem är, oavsett vad man skulle vilja, inget som låter sig göras över en natt. Det finns inget land som någonsin lyckats ta några genvägar till välfärd, och att bara ösa in bistånd har i många fall lett till att man konkurrerat ut de lokala småföretag som finns, så att när det väl blir dags för landet att börja klara sig på egen hand så är det i ett sämre läge än innan biståndet.

Vad som istället framför allt behövs är att få igång en fungerande handel med omvärlden, vilket bland annat kräver att vi tar bort dessa eländiga importtullar på det ena med det tredje, något som lyckligtvis påbörjats, samt går fram med långsvärdet bland våra subventioner av exempelvis jordbruket, något som tyvärr verkar svårare.

Och för att bemöta din ganska märkliga slutsats av pollen ovan, att en massa människor här tycker att kläder sydda av barn är helt ok så är det väl bäst att jag förtydligar mig. Nej, jag tycker inte att det är helt ok. Jag tycker inte att det är helt ok att låta barn svälta eller få (ännu) sämre arbetsvillkor bara för att jag ska sova bättre om natten heller.

Nej, jag tycker inte att det är helt ok. Jag tycker inte att det är helt ok att låta barn svälta eller få (ännu) sämre arbetsvillkor bara för att jag ska sova bättre om natten heller.
Jag tror inte att majoriteten av de som har svarat "Ja" i pollen har gjort det av omtanke för barnen på fabrikerna. Men jag kan ha fel.

Jag tror inte att majoriteten av de som har svarat "Ja" i pollen har gjort det av omtanke för barnen på fabrikerna. Men jag kan ha fel.

Det är ju din personliga syn på Sporthojskollektivet som återspeglas, det finns ju inget vetenskapligt belägg för att det är den eller någon annan åsikt som ligger bakom.

Så du kan mycket riktigt ha fel.

Oavsett om svaret getts med eller utan omtanke om barnen på fabrikerna så kan du ju omöjligt tro att problemen med arbetande barn och fattigdom i utvecklingsländer löser sig själva bara vi bojkottar allt som är framställt med underårig arbetskraft, eller?

Jag vill gärna höra ett jävligt genomtänkt, långsiktigt resonemang om hur din lösning av problemet ser ut?

Det är ju din personliga syn på Sporthojskollektivet som återspeglas...
Den som har hållit till här ett tag och följt diskussioner om ämnen som berör medkänsla/solidaritet skulle troligen ge mig rätt. Dödsstraffets införande är t.ex. en hjärtefråga för majoriteten av sporthojskollektivet.

Jag vill gärna höra ett jävligt genomtänkt, långsiktigt resonemang om hur din lösning av problemet ser ut?
Jag sitter förstås inte på en lösning. Gjorde jag det skulle jag vara generalsekreterare i FN och/eller nobelpristagare. Att lansera enkla lösningar på svåra problem överlåter jag åt andra. Men om du läser inlägg #18 så framgår vad jag ser som vägen till eller i alla fall början på en lösning.

Last edited:
Du vet inte vad du talar om.

Jag vet mycket väl vad jag talar om, åtminstone i samma utsträckning som du vad gäller tolkning av pollresultatet. Fast det förvånar mig inte att du anser dig besitta djupa kunskaper om alla och envar med dina PK-åsikter. Det är ju fult att inte vara PK i Sverige och vi som inte är PK må brinna i helvetet. Then so be it.

Om vi förutsätter att medianåldern i Afghanistan faktiskt är 17 år så beror det på ekonomisk orättvisa. Inte på att det är sakernas naturliga tillstånd. Det går att ändra på möjligheterna - om viljan från omvärlden finns.

Javisst, men finns den viljan?

Medianåldern i Afganistan ÄR 17 år.

Vill man höja den på annat sätt än barnadödlighet eller in/utvandring är
det nog bara att vänta. Men vad ska den halvan av befolkningen som är
under 17 år göra under tiden? Dom kanske kan höja välståndet i landet
med sitt arbete under tiden, medans vi bortskämda västerlänning får
försöka lära oss leva med våra dåliga samveten.

Det är inte lätt att vara svensk!

Jaha? Och vart vill du komma med det? Är det inte den fria viljan som råder? Måste alla tycka som du gör? Ska vi lägga oss platt fall med gråten i halsen och en empatisk, vädjande blick om förändring eller vad vill du? Egentligen?

Jag sällar mig till dem som anser det naivt att tro att allt blir bra bara genom bojkott. Hur många Zingo måste svälta ihjäl utan arbete innan alla reformer som behövs är genomförda? Är det ett rimligt "offer" tycker ni?

Är det rätt att offra massan då? Alla barn som får leva ett liv i slaveri i stället för att leva som barn ska.. Bara för att vi ska få köpa billiga jeans..
Jag tycker heller inte att det behövs någon längre övergångsperiod, om någon alls.
Det enda som behövs i mina naiva ögon( ja det stämmer, jag är en obotlig optimist) är att nån jävel med lite startkapital och ett hjärta av guld startar upp ett märke som för varje vuxen de anställer ska sponsra en ,pga detta, fd fabriksarbetarunge.. Med tanke på vad de får i lön "där borta" lär det fan knappt märkas på färdiga priset här hemma och man kan ha sina snygga jeans med gott sammvete...

Man kan ju se det så här också: Slutar vi äta ko så kommer kon att försvinna. Om den inte ger oss något så konkurerar den om odlingsbar mark med oss. Vad är bäst för kon, dö ut eller ätas? (Hypotetisk liknelse)

Kossorna dör inte ut för att vi fortfarande dricker mjölken etc... :tungan

Det är ju fult att inte vara PK...
Att känna vämjelse mot barnarbete har inget med politisk korrekthet att göra.

Min personliga åsikt är att det krävs en personlighet som rymmer ett stort mått cynism för att vilja gå klädd i byxor sydda av barn.

Jag talar här om arbete under omänskliga förhållanden i smutsiga, farliga fabriker. Barn med svullna fingrar, värkande lungor och krökta ryggar som arbetar långa arbetsdagar; om någon trodde något annat.

Bifogat

• a-chinese-child-sits-amongst-a.jpg
    a-chinese-child-sits-amongst-a.jpg
    40.4 KB · Visningar: 49
  • childlabour.jpg
    childlabour.jpg
    10.4 KB · Visningar: 382
  • Childlabour2.jpg
    Childlabour2.jpg
    23.8 KB · Visningar: 67
  • img769_size2.jpg
    img769_size2.jpg
    19.4 KB · Visningar: 50
Last edited:
Nu har jag inte läst hela tråden men.....

Vart säljs dom här brallorna/kläderna som barn ha tillverkat?

Är det några speciella butiker som har dem, är det några speciella märken?

Finns det några klara fakta på att svenska klädesbutiker har sålt/säljer kläder som är barnarbetade!?

Källor!?

:confused:

(1) Min personliga åsikt är att det krävs en personlighet som rymmer ett stort mått cynism för att vilja gå klädd i byxor sydda av barn.

(2) Jag talar här om arbete under omänskliga förhållanden i smutsiga, farliga fabriker. Barn med svullna fingrar, värkande lungor och krökta ryggar som arbetar långa arbetsdagar; om någon trodde något annat.

(1) Det är här du fallerar. Du lägger in egna tolkningar i ett pollresultat som inte existerar.

(2) Varför sa du inte det från början då?

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back