Barn har ingen känsla för kvalitet

Hade du köpt byxor sydda av barn?

• Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
En favorit ur Sydsvenskan i repris. Allvarligt talat: skulle du låta bli att köpa ett par byxor som passade perfekt, var exakt vad du letade efter och som var riktigt billiga om du var ganska säker på att ett barn hade sytt dem?

Bifogat

• barnarbete.JPG
    barnarbete.JPG
    112.8 KB · Visningar: 38,900
:näsblod

Beslutet i sig är ju korrekt enligt mina preferrenser, men den goda damen Tina hade en minst sagt grumlig moral bakom sitt resonemang, eller?

perfekta byxor som blir ännu mer perfekt tack vare det billiga priset... jag är bara människa så hade jag nog köpt dom, och samtidigt donerat en hundralapp till röda korset eller SOS barnbyar eller liknande för att stilla samvetet hehe

Håller med Tina. Barn har ingen känsla för kvalitet! :hihi

:glömdet

EDIT: Svar på frågan också kanske. Jag tror det, om jag hittade de ultimata brallorna trots att de var sydda av Zingo, 10 i Indien.

Last edited:
Tycker barnarbete är bra, då det möjliggör för familjer att inte behöva tigga, stjäla eller prostituera sig/sina barn.
Det är väldigt socialtantsförståndigt att fördöma men jag tror inte alternativet är 9 år grundskola vs barnarbete utan snarare bo på gatan vs barnarbete.

Att det ens behöver förekomma är så klart tragiskt och att barnen skall ha rökpauser etc är självklart.

Klart att det är förjävligt att ungar ska behöva jobba istället för att gå i skola, men grundproblemet är i hög grad politiskt. Det är ju inte så att de annars hade gått i skolan och fått Astrid Lindgren-sagor lästa för sig av fröken, de hade annars svultit, jobbat på risfälten eller blivit övergivna av sina föräldrar istället (i de fall de inte redan är övergivna av sina föräldrar). Att de på senare tid börjat jobba mer med produkter vi ser istället för att slava på risfält eller liknande gör nog ingen avgörande skillnad för dem.

Däremot gör exporten från dessa länder mycket för möjligheten att få ordning på ekonomin och på sikt höja levnadsstandarden, så att barnen kan gå i skola, men det tar lite tid. Ställ gärna krav på arbetsvillkoren på fabrikerna som producerar exportvarorna, men bojkott av alla företag som anställer barn tror jag i många fall gör situationen värre för både barnen och landet. Men långsiktiga resonemang säljer man inga lösnummer på, folk vill ha enkla lösningar så att de sedan kan somna om i förvissningen att världen är lika fin och fluffig som den alltid varit.

Vad spelar det för roll ur kvalitetssynpunkt om det är ett barn lr vuxen som gör jobbet?

Jag menar, om barnet för instruktioner om hur jobbet skall göras och gör det därefter, så kvittar väl det om det är vuxen som utför jobbet lr ett barn...lr?

Finns de som stoltserar med sina betyg/diplom m m, och talar om hur duktiga de är.

Men faktum är att man är INTE bättre än resultatet av utfört arbete!

Jag tycker inte barn skall behöva jobba fulla 40 timmars veckor det räcker gott med 30tim tycker jag, dom är ju trots allt barn :mad: dem små liven måste ju få få leka lite nån gång också! :mattias

Mitt tänk är så här!

Små barn 2-6 år jobbar 25-30tim/vecka

Medelstora 7-11 jobbar 40tim/vecka

Stora barn 12 och uppåt jobbar 40tim/vecka, och övertid/skift/nattarbete om så krävs!

Hur tänker ni?

Det viktiga i sammanhanget är ju som Markus skriver, att de får rökraster varje timma! :mad:

Det finns 26 st :3freak på sporthoj.com som tycker det skulle kännas ok att köpa och gå runt i byxor sydda av barn.

:skrämd

Jag är nöjd så länge inte du sytt mina kläder..

Klart att det är förjävligt att ungar ska behöva jobba istället för att gå i skola, men grundproblemet är i hög grad politiskt. Det är ju inte så att de annars hade gått i skolan och fått Astrid Lindgren-sagor lästa för sig av fröken, de hade annars svultit, jobbat på risfälten eller blivit övergivna av sina föräldrar istället (i de fall de inte redan är övergivna av sina föräldrar). Att de på senare tid börjat jobba mer med produkter vi ser istället för att slava på risfält eller liknande gör nog ingen avgörande skillnad för dem.

Däremot gör exporten från dessa länder mycket för möjligheten att få ordning på ekonomin och på sikt höja levnadsstandarden, så att barnen kan gå i skola, men det tar lite tid. Ställ gärna krav på arbetsvillkoren på fabrikerna som producerar exportvarorna, men bojkott av alla företag som anställer barn tror jag i många fall gör situationen värre för både barnen och landet. Men långsiktiga resonemang säljer man inga lösnummer på, folk vill ha enkla lösningar så att de sedan kan somna om i förvissningen att världen är lika fin och fluffig som den alltid varit.

:tummenupp

Last edited:
Jag är nöjd så länge inte du sytt mina kläder..
:rofl

Själv drog jag samma uttalande som tanten i artikeln för ett tag sedan. Det var i depån på Gelleråsen och Tobbe från Bike stirrade på mig ett par sekunder innan han förstod att jag skojade :D

Det finns 26 st :3freak på sporthoj.com som tycker det skulle kännas ok att köpa och gå runt i byxor sydda av barn.

:skrämd

Man kan också vända på det och säga att det finns 17st på sporthoj.com som vill vara PK, eventuellt utan att ha ägnat en tanke åt vad det - eller alternativen - innebär.

Man kan också vända på det och säga att det finns 17st på sporthoj.com som vill vara PK, eventuellt utan att ha ägnat en tanke åt vad det - eller alternativen - innebär.
Du vet inte vad du talar om. Skulle du ha ägnat tankeverksamhet åt och kommit fram till en hållbar slutsats om hur man bäst blir av med barnarbete? I så fall har du inte tänkt tillräckligt länge eller effektivt.

Att barnens inkomster ofta är nödvändiga för familjens överlevnad är förstås ett problem. Det räcker inte att bara förbjuda barnarbete, det måste till ekonomiskt stöd så att familjen har råd att istället låta barnen gå i skola. Ett exempel är Mexiko där föräldrar som skickar sina barn till skolan ges ett särskilt bidrag. För flickor dessutom högre än för pojkar för att bryta traditionen att låta endast pojkar gå i skolan.

Att passivt acceptera läget kommer aldrig ändra situationen för barn som tvingas att arbeta. Och den som ser sig själv som en barmhärtig samarit genom att medvetet köpa produkter tillverkade av barn tänker inte längre än näsan räcker.

Men långsiktiga resonemang säljer man inga lösnummer på, folk vill ha enkla lösningar så att de sedan kan somna om i förvissningen att världen är lika fin och fluffig som den alltid varit.
Vad vore ett långsiktigt resonemang menar du?

Last edited:
Även om inte alla samtycker lever vi i en värld av begränsad solidaritet där
bidrag och att dela med sig är fult.

Sveriges befolkning har en medianålder på över 41 år.
Afganistans befolkning har en medianålder på 17 år.

Alla länder har inte samma möjligheter att unna sig lyxen att låta barn och
ungdomar få en lång och god utbildning innan de måste börja bidra till
landets försörjning.

Även om inte alla samtycker lever vi i en värld av begränsad solidaritet där
bidrag och att dela med sig är fult.

Sveriges befolkning har en medianålder på över 41 år.
Afganistans befolkning har en medianålder på 17 år.

Alla länder har inte samma möjligheter att unna sig lyxen att låta barn och
ungdomar få en lång och god utbildning innan de måste börja bidra till
landets försörjning.
Om vi förutsätter att medianåldern i Afghanistan faktiskt är 17 år så beror det på ekonomisk orättvisa. Inte på att det är sakernas naturliga tillstånd. Det går att ändra på möjligheterna - om viljan från omvärlden finns.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back