Bara trafikförsäkring

kalson

dänä
Gick med
13 Nov 2007
Hoj
Gixxer1000
Visst kan man bara ha hojjen trafikförsäkrad?? eller?? :confused:

edit: alltså jag vet att man kan ha halv/hel också, men om man nu bara vill ha den trafikförsäkrad (och köra försiktigt :tummenupp )

Beror på vilken årsmodell/hur dyr hoj du har.
I Sverige jämfört med övriga europa är det vanligt att man överförsäkrar hojar.
En äldre hoj med helförsäkring förlorar man snabbt pengar på då man efter något år betalat mycket mer i försäkring än vad det skulle kosta om man betalar en eventuell krasch själv.

Last edited:
nej de går ej säger ultimata trafikförsöken hojar me effekt under tre hk,...........skojar ba klart du kan de.....kolla bara me olika bolag så du får:yoparty bästa dealen

har du en hoj som ä lite äldre, oä över 35 så kan du ta en 35 års försäkring på hojen, typ en året runtare, blir billigare om du har en inte för vass hoj. eller spelar ingen större roll, har en sån själv, pröjsar 400 i mån för halv, för en zxr 750, medelstor stad
:tuttar

[snart så

ungefär nu så ä de så...fullast på sporthoj
:tummenupp

Last edited:
nej de går ej säger ultimata trafikförsöken hojar me effekt under tre hk,...........skojar ba klart du kan de.....kolla bara me olika bolag så du får:yoparty bästa dealen

Hehe okaj bra, för jag kommer köra bara trafikförsäkring på min! Jag räknar med att du vet vad du snackar om även fast du var packad :tummenupp

Hehe okaj bra, för jag kommer köra bara trafikförsäkring på min! Jag räknar med att du vet vad du snackar om även fast du var packad :tummenupp

Du Bor ju i samma stad som jag och för mig är det Länsförsäkringar som är klart billigast på trafikförsäkringen, vill minnas att jag betalar ca450/månad för min K7:a och då kör jag endast med trafik då helförsäkringen är fånigt dyr. Sett ur ett ekonomiskt perspektiv sparade jag så mycket på de tre år jag hade min K2:a att jag hade kunnat lämna den i diket efter en krasch, detta helt beroende på att jag bara haft trafikförsäkring under dessa tre år.

Att det faktum att man bara har trafik psykologiskt får en att köra lite mer med skallen är ju också bra för hälsan:tummenupp

Du Bor ju i samma stad som jag och för mig är det Länsförsäkringar som är klart billigast på trafikförsäkringen, vill minnas att jag betalar ca450/månad för min K7:a och då kör jag endast med trafik då helförsäkringen är fånigt dyr. Sett ur ett ekonomiskt perspektiv sparade jag så mycket på de tre år jag hade min K2:a att jag hade kunnat lämna den i diket efter en krasch, detta helt beroende på att jag bara haft trafikförsäkring under dessa tre år.

Att det faktum att man bara har trafik psykologiskt får en att köra lite mer med skallen är ju också bra för hälsan:tummenupp

Ah men perfekt!! Det lät ju lovande! Precis så jag tänker jag också. Inte värt pengarna. Har kommit på en ny livsfilosofi; ska ta mig igenom livet med minsta möjliga försäkringar. Om jag någon gång kraschar en hojj eller dyl. så har jag sparat nog med pengar för att kunna köpa en ny. Så tänker jag. :)

"Om jag någon gång kraschar en hojj eller dyl. så har jag sparat nog med pengar för att kunna köpa en ny. Så tänker jag."

Ja om du sparar pengarna....
Oftast har man trafikförsäkring för att man inte har råd att helförsäkra den dvs man sparar inga extra pengar vilket medför att om du klotar så blir det ingen ny hoj...+ att banken (om man har lån) fortfarande ska ha sina pengar.

// Jonas

.

Ah men perfekt!! Det lät ju lovande! Precis så jag tänker jag också. Inte värt pengarna. Har kommit på en ny livsfilosofi; ska ta mig igenom livet med minsta möjliga försäkringar. Om jag någon gång kraschar en hojj eller dyl. så har jag sparat nog med pengar för att kunna köpa en ny. Så tänker jag. :)

vilken årsmod. på gixxer tänker du köpa?

tänk på att du har ju ändå stöld, brand och glas om du minst har halv försäkrat.. utifall att hojen skulle bli stulen.. brukar inte vara så stor skillnad mellan trafik och halv... bäst är att ringa till ett antal bolag och fråga om priser.. kan skillja många tusen på ett år

vilken årsmod. på gixxer tänker du köpa?

-02, har redan gjort det föresten :tummenupp

"Om jag någon gång kraschar en hojj eller dyl. så har jag sparat nog med pengar för att kunna köpa en ny. Så tänker jag."

Ja om du sparar pengarna....
Oftast har man trafikförsäkring för att man inte har råd att helförsäkra den dvs man sparar inga extra pengar vilket medför att om du klotar så blir det ingen ny hoj...+ att banken (om man har lån) fortfarande ska ha sina pengar.

// Jonas

.

Precis, jag funderar på att sätta in alla försäkringspengar som jag skulle ha betalat för hel eller halvförsäkring + alla andra försäkringar man har på ett konto så att jag har pengarna där och ser hur mycket jag sparar, blir lite lättare att hosta upp slantarna för en ny hojj/bil/hus då om man ser hur mcyket man sparat på alla försäkringar också! :tummenupp

Last edited:
tänk på att du har ju ändå stöld, brand och glas om du minst har halv försäkrat.. utifall att hojen skulle bli stulen.. brukar inte vara så stor skillnad mellan trafik och halv... bäst är att ringa till ett antal bolag och fråga om priser.. kan skillja många tusen på ett år

Stulen...han bor i boden(ja jag har varit där)...inte det troligaste scenariot!

Kan bara ge ett råd och det är att ALLTID vara helförsäkrad om du har råd när vi snackar sporthoj! Det ger en helt annan trygghet i trafiken! Att ha trafikförsäkring för att köra lugnare är löjligt då 100% av alla killar får horn på en hoj!

Det ger en helt annan trygghet i trafiken! Att ha trafikförsäkring för att köra lugnare är löjligt då 100% av alla killar får horn på en hoj!

SE där!

Att inte beslutsfattarna har fattat det..........!

Lagstifta om OBLIGATORISK HELFÖRSÄKRING så minskar alla olyckor till NOLL!

Dags att vakna upp...?

KentW

Tja, trafik eller hel beror ju på ett antal faktorer.
Din ekonomi
Hojens värde.
Hur mkt mer helförsäkringen kostar än trafikförsäkringen.

tex jag som har mkt låg inkomst och kör en hoj som jag aldrig skulle få mer än 40k om jag sålde den idag kör trafikförsäkring, dock inte lugnt för det.. krashar jag har jag nog annat att bekymra mig om.

SE där!

Att inte beslutsfattarna har fattat det..........!

Lagstifta om OBLIGATORISK HELFÖRSÄKRING så minskar alla olyckor till NOLL!

Dags att vakna upp...?

KentW

Pms eller?

Du drar lite för stora växlar från mitt resonemang jag vill bara hans bästa för han är ganska nybakad som mig!
Är man rutinerad med några säsonger bakom sig och bandagar så kan man säkert åka på trafik bara och lita mer på sin förmåga!

Vad då vaken? Blir så jävla trött på alla muppar på detta forum som bara verkar vilja hetsa och kaxxa sig! Återigen så uttrycker jag min åsikt och vad fan har du med den att göra? Sköt dig själv och skit i mig!

Jag har alltid kört med endast trafik under mina år då ex den jag har nu kostar runt 10´lakan i trafik och hel runt 35-40 så har jag ju sparat ihop till kanske 3-4 likvärdiga hojar. Så att helförsäkra idag är ju bara korkat enl. mig.

Som någon skrev innan att man ska helförsäkra en ny hoj? Hmm beror ju på hur gammal man är osv men för min del då billigaste försäkring på en R1000k7 blev hel, 47´och trafik 15´så har man ju en ny hoj igen efter några klotfria år. :tummenupp

Jösses vilka premier det är på sporthojar, tur jag föll för en Africa twin istället.
Kostar 2300:- Hel/hel på mig som haft A-kort sen juni -07

Jösses vilka premier det är på sporthojar, tur jag föll för en Africa twin istället.
Kostar 2300:- Hel/hel på mig som haft A-kort sen juni -07

allt beror på ålder, när man skaffade körkort, var man bor mm mm

själv e jag 35 år, bor i Helsingborg (vilket räknas som storstad)
har en R1 -04 .. betalar 7500:- år för halförsäkrat, helförsäkring skulle kosta mig 15,500:- året

så jag anser att det är relativt rimliga pengar, visst önskar man att det var 2000:- året / hel. så man kunde lägga pengarna på annat.

på min första hoj, R6 -99, så stod jag i valet & kvalet om trafik eller halv.
såg att det inte var mer än 500:- / året dyrare för halv.
tur var väl det, för den blev stulen & jag fick ut ersättning.

Du glömmer väl inte att stöld brand o glas(!) ingår i halvförsäkringen :confused:

edit: Jo, nån till som var vaken ser jag nu.
Annars sätter man på en skylt. Denna mc skyddas av Smith & Wesson.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...