Bara trafikförsäkring

Är i valet och kvalet om att köpa mig en -03:as R1 så jag har kollat runt med div f-bolag.
De flesta f-bolag vill suga ur mig ca 30,000 om året för en helförsäkring.
Då bor jag i Adak där dödsolyckorna och MC stölderna ej existerar.
Vägverket har dessutom infört en avift från 080101 på 50kr varje gång man ställer på MC:n.
Tror att jag skiter i detta och köper mig nån (tråkig) Svenssonhoj istället, då jag älskar att köra hoj, inte titta hoj.

edit: alltså jag vet att man kan ha halv/hel också, men om man nu bara vill ha den trafikförsäkrad (och köra försiktigt )

Det är väl så att du måste köra lika "försiktigt" om du har biken halvförsäkrad!

Har du däremot bara trafikförsäkring så måste du dessutom låsa fast den uta helvete :tummenupp så ingen kommer och tar den för dig :huvet

Tror att jag skiter i detta och köper mig nån (tråkig) Svenssonhoj istället, då jag älskar att köra hoj, inte titta hoj.

......det är väl en svenssonhoj :tungan

Kunde inte låta bli!!!

Last edited:
Köra lungt för att man inte har råd att smälla hojen, går man i backen när man kör aktivt är hojen det sista man tänker på.

Tänkte ta upp en fråga till gällande trafikförsäkring! Även fast jag tror att jag vet svaret :S

Om jag kör trafikförsäkrat och är ute och övningskör själv (alltså olovligkörning) och en bil smäller i mig (alltså hans fel), får jag då ut en ny hojj av hans eventuella trafikförsäkring och tvärtom om det är mitt fel?

Skaffade mig en cbr954 -02 nu för ett par veckor sen och kollade försäkringar idag.
är 21år, inget körkort för hoj, men bil i 3år, har låst garage ca 10min från stockholm. Ringde till i Insurance Finder o kollade upp vilka försäkringar dom hittade åt mig.. billigaste halv/helår gick på 19.800, o billigaste trafik på 14.900 båda på Sveland. Känndes lite dumt att bara lita blindt på dom så jag ringde till Bilsport-Mc och frågade eftersom tydligen många här har dem. Fick svaret att det billigaste dom hade till mig va trafik på 24.900, o inget mer.

så har någon några fler råd kanske? hittat billiga försäkringar med någorlunda samma förutsättningar som mig?

//

Skaffade mig en cbr954 -02 nu för ett par veckor sen och kollade försäkringar idag.
är 21år, inget körkort för hoj, men bil i 3år, har låst garage ca 10min från stockholm. Ringde till i Insurance Finder o kollade upp vilka försäkringar dom hittade åt mig.. billigaste halv/helår gick på 19.800, o billigaste trafik på 14.900 båda på Sveland. Känndes lite dumt att bara lita blindt på dom så jag ringde till Bilsport-Mc och frågade eftersom tydligen många här har dem. Fick svaret att det billigaste dom hade till mig va trafik på 24.900, o inget mer.

så har någon några fler råd kanske? hittat billiga försäkringar med någorlunda samma förutsättningar som mig?

//

Klassiskt svar är "Ring samtliga bolag". Det som är billigast för mig, din tvilling brossa i grannlägenheten eller din farsa har betydligt mindre att göra med varandra än man kan tro.

För mig har Folksam och Trygg Hansa varit billigast (TH på gamla hojen och Folksam på nya), tar man SMC's mckurs får man via Folksams SMCförsäkring som för många (men inte alla) blir ganska förmånlig, dock har helförsäkringsvarianten jäkligt hög självrisk(25%, dock förhandlingsbar om du väljer att laga och lackera om t.ex. kåpor istället för att kräva nya), kör själv halvförsäkringsvarianten och den har en "normal" självrisk. Var inga problem när jag hade stöldskador på hojen.

Men som sagt, grundregeln är att det här definitivt ett tillfälle då det kostar att vara lat, ring åtminstone samtliga bolag på denna listan:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=502

(gammal men dom flesta nummer lär stämma) så kan jag nästan garantera att du sparar några tusingar hos någon av dem, blir ganska bra timtaxa...

Tänkte ta upp en fråga till gällande trafikförsäkring! Även fast jag tror att jag vet svaret :S

Om jag kör trafikförsäkrat och är ute och övningskör själv (alltså olovligkörning) och en bil smäller i mig (alltså hans fel), får jag då ut en ny hojj av hans eventuella trafikförsäkring och tvärtom om det är mitt fel?

Den frågan har varit uppe massor av gånger ja...

Trafikförsäkringen gäller ALLTID. Punkt!

I första fallet där den andra billisten gör fel får hans bolag ersätta OM han nu döms som ensam vållande. Däremot kan du åka dit på olovlig körning men det är helt orelaterat. I det andra fallet ÄR ditt försäkringsbolag SKYLDIGT att betala hans skador, däremot kan dom i efterhand avkräva dig en del av dess pengar, vet inte hur vanligt det är att dom faktiskt gör det.

Sen är "övningköra" utan körkort jättedumt, ajabaja, fy, fy! :mad:
(ja, jag gjorde det själv när det begav sig :gnissla )

Last edited:

Ring ditt FB och ställ en hypotetisk fråga...:tummenupp

Den frågan har varit uppe massor av gånger ja...

Trafikförsäkringen gäller ALLTID. Punkt!

I första fallet där den andra billisten gör fel får hans bolag ersätta OM han nu döms som ensam vållande. Däremot kan du åka dit på olovlig körning men det är helt orelaterat. I det andra fallet ÄR ditt försäkringsbolag SKYLDIGT att betala hans skador, däremot kan dom i efterhand avkräva dig en del av dess pengar, vet inte hur vanligt det är att dom faktiskt gör det.

Sen är "övningköra" utan körkort jättedumt, ajabaja, fy, fy! :mad:
(ja, jag gjorde det själv när det begav sig :gnissla )

Okaj det lät ju lovande förutom den där "delen" som jag kan bli avkrävd.. Kan det vara allt från lite till 100%???

Hehe din buse!! :D Jag ska ävningsköra med farsan men jag tror inte han pallar köra varje dag hela sommaren tills jag tar kort, så nån sväng själv kan det bli! :gnissla

Kan polisen föresten ta kortet av mig om jag övningskör själv, alltså olovligkörning?

jag har haft bara trafik försäkring nu i 3år å det funkat jätte bra med Honda cbr-en
sparat många tusen och kunnat köpa fler leksaker för pengarna,
och ja jag leker ochså med mina hojar men jag tänker efter både 1 & 2 gånger innan jag gör mina dumheter.
så min slutsats är: trafik räcker om man tänker efter lite innan man leker, lek på rätt plats vid rätt tillfälle. ca 30,000kr har sparats på 3år & skulle jag osaka en olycka detta året har jag gått om pengar till en ny begagnad för 30,000kr, så jag får en likadan mc för pengarna :)

min försäkring i år går på 2500kr för 6månader i folksam, kan köra i år med :yoparty

Okaj det lät ju lovande förutom den där "delen" som jag kan bli avkrävd.. Kan det vara allt från lite till 100%???

Hehe din buse!! :D Jag ska ävningsköra med farsan men jag tror inte han pallar köra varje dag hela sommaren tills jag tar kort, så nån sväng själv kan det bli! :gnissla

Kan polisen föresten ta kortet av mig om jag övningskör själv, alltså olovligkörning?

Kan??? Kan dom alltid men dom gör inte det, inte första gången, du för böter och det är allt! Har själv råkat ut för det, fick köra upp som vanligt. Kompisen råkade ut för det i höstas, han körde tillochmed för fort (snackar om 60 på 50 väg)och det blev inget förutom böter. Han ska köra upp nu till våren!!!

Kan??? Kan dom alltid men dom gör inte det, inte första gången, du för böter och det är allt! Har själv råkat ut för det, fick köra upp som vanligt. Kompisen råkade ut för det i höstas, han körde tillochmed för fort (snackar om 60 på 50 väg)och det blev inget förutom böter. Han ska köra upp nu till våren!!!

Nej ,Polisen tar inte körkortet men Länsstyrelsen drar in körkortstillståndet på 3-6 månader. Åker du dit på olovlig körning med bil och har ett MC-kort blir du av med MC kortet. Har du prövotid får du ta om det igen. Surt. Om du hinner ta körkortet innan länsstyrelsen behandlat ärendet så tar dom körkortet men då får du tillbaka det utan ny uppkörning.

Nej ,Polisen tar inte körkortet men Länsstyrelsen drar in körkortstillståndet på 3-6 månader. Åker du dit på olovlig körning med bil och har ett MC-kort blir du av med MC kortet. Har du prövotid får du ta om det igen. Surt. Om du hinner ta körkortet innan länsstyrelsen behandlat ärendet så tar dom körkortet men då får du tillbaka det utan ny uppkörning.

Länstyrelsen drog inte in körkortstillståndet för en bekant, han har bilkort och körde hoj. Blev tagen för fortkörning med hoj, inget hände!

Frågan var om man hade bilkort och körde hoj, inte tvärtom!

Om man har prövetid vet jag inte vad som händer!

Om man hinner ta körkortet innan länstyrelsen behandlat ärandet så får man bara böter. Det hände mig!

Jag pratar från erfarenhet inte gissningar!!!

Länstyrelsen drog inte in körkortstillståndet för en bekant, han har bilkort och körde hoj. Blev tagen för fortkörning med hoj, inget hände!

Frågan var om man hade bilkort och körde hoj, inte tvärtom!

Om man har prövetid vet jag inte vad som händer!

Om man hinner ta körkortet innan länstyrelsen behandlat ärandet så får man bara böter. Det hände mig!

Jag pratar från erfarenhet inte gissningar!!!

Jag har frågat på länsstyrelsen vad som gäller så jag gissar inte.
Olovlig körning resulterar i indraget körkort. Gör du dessutom flera förseelser så är det grov olovlig körning, vilket garanterat ger indragning i minst 6 månader. Allt enligt den trevliga damen som jobbar med körkortsfrågor på länsstyrelsen i Örebro.
Men ni kanske har en vänligare länsstyrelse.

Jag har frågat på länsstyrelsen vad som gäller så jag gissar inte.
Olovlig körning resulterar i indraget körkort. Gör du dessutom flera förseelser så är det grov olovlig körning, vilket garanterat ger indragning i minst 6 månader. Allt enligt den trevliga damen som jobbar med körkortsfrågor på länsstyrelsen i Örebro.
Men ni kanske har en vänligare länsstyrelse.

Det beror väl lite på vem som råkar få bedöma just det aktuella fallet. Men sannolikheten för att dom ska utdela spärrtid på körkortet är ganska överhängande. Tumregeln är ju precis som du säger. Dock kan man ju ha tur som en tokig och klara sig undan utan att dom gör något. Min erfarenhet är dock att länsstyrelsen inte direkt lägger fingrarna emellan. I alla fall inte dom i Uppsala län. Inte för att jag kört utan körkort men. En eller annan fortkörning har jag väl gjort mig skyldig till.

Personligen skulle jag aldrig ta risken att ge mig ut på olovlig körning. Sannolikheten att dom ser till att körkortet blir försenat är för stor om man skulle bli tagen av polisen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park