Bantning

Jag har ett sådant gym med bara vikter :huvet
Denna vecka har det dock blivit noll fysisk aktivitet, tatuerade fötterna i fredags så är en aning öm efter det :arsele

Fan va kasst me sånna gym :S jag vet inte ens om ett gym utan motionsmaskiner :va

Kan tänka mig det känns lite i fötterna :D gjorde du på båda eller?

Pappaledighetens härliga tider.. :fakta

Kör en DLP-kur och knapra lite ryssar så är du i form snart :rolleyes:

Ja usch, man blir så jävla förslappad :( Som tur är kan jag jobba några timmar per dag ändå för att undvika total degenering.
Min doktor bad mig undvika såna saker då jag redan har svårhanterliga vansinnesutbrott. Acne och liten penis har jag dock inte än, det kanske skulle vara kul att pröva på :rolleyes:

Fan va kasst me sånna gym :S jag vet inte ens om ett gym utan motionsmaskiner :va

Kan tänka mig det känns lite i fötterna :D gjorde du på båda eller?

Din åsikt.. Jag vet knappt om ett gym utan motionsmaskiner, stora lokaler de har pass i med massa personal och så heller.

Skillnaden är att det är jävligt störande för jag är inte intresserad av att studsa på massa pass framför en spegel, vill jag springa gör jag det utomhus (ja, på vintern också), och jag är definitivt inte intresserad av att betala 7000 / år för det lilla skrymsle med rätt fattigt utbud som erbjuds för riktig styrketräning.

Så var går jag?

Vill du gå ner i vikt så är det bästa tipset jag kan ge att styrketräna 30% och mängdträning (kondition) 70%. Muskler bränner fett, så ju mer styrka, desto effektivare förbränning när du kör kondition. Dessutom är styrka självbevarande då dina extrakilon påfrestar knän, rygg osv mer än för en skinny bitch.

Se också till att röra på dig varje dag. Bli flåsig och svettig VARJE dag. I verkligheten hinner de flesta inte med att spendera 2 timmar om dan på ett gym. Jag löser det med att kliva ner i källaren, köra typ step-up i trappan, simulera rodd genom att lyfta mig i ett rep draget runt ett gjutet rör i taket, knäböj, utfall och magövningar man löser med ett golv och en stol. Armar, axlar etc går att lösa med en påse mjölk, sten eller vad som av lämplig vikt.

Matmässigt är det viktigt att du får i dig kolhydrater, annars tappar du bara energi och blir trött. Däremot ska du skippa korta carbs. En bra tumregel är att om något går fort att tillaga, så går det fort att omvandla till fett. Tar det lång tid (ex. råris) så hinner du nyttja energin innan den bryts ned och blir en extra mage.

Kolhydrater -> energi för att röra dig och känna dig pigg
Proteiner -> bygger upp musklerna du bryter ner när du tränar
Vatten -> renar och håller balansen.. Man ska inte underskatta värdet av att dricka vatten

Äta ofta och lite (samt "fettislördag") -> Går du hungrig länge, eller svälter dig på socker, salt, fett etc som många håller på med. Så kompenserar kroppen detta (rätt logiskt) med att gå in i "svältläge". Kroppen hamstrar alltså det den tror sig vara i brist på. En balanserad kost är därför ganska viktigt för att hålla förbränningen uppe, och det är minst lika viktigt som att hålla intaget nere. Äter du ofta och lite kan du minska magsäcken vilket reducerar hungerkänslan, samtidigt som du manipulerar upp ämnesomsättningen då kroppen lär sig att den får det den behöver tillräckligt ofta. (Nu pratar vi inte en stek vid morgonfikat, men ett äpple och 2 glas vatten istället för eller till kaffet).

(Misstänker att allt redan är sagt i tråden, och att det finns 30 olika åsikter om det här.. men jag orkar inte läsa hela tråden)

Det viktiga är att du ändrar dina vanor. Övervikten beror inte på "otur", och det är lätt att göra rätt när man är motiverad, för att sen vända allt en dålig dag. Du måste lära dig att skaffa dig nya rutiner, och att göra det på ett sätt så att du trivs med både det och dig själv under tiden. Ju hårdare du tränar, desto snabbare kommer resultaten. Men jag rekommenderar ändå att du tar det lite lugnt i början och ser till att hålla kontinuerligteten på topp istället. På det halvår du har på dig till första delmålet är det viktigare än att köra skiten ur dig några veckor.

Lycka till!

Jag tycker iaf gymmet funkar prima och min bantning funkar fint tappar 5-10 kg varje månad så inget att klaga på.

Märks man inte är stadsbo :D här kostar gym typ 1500 om året xD

Fast, att lyfta skrot är inget man blir smalare av, ska man bränna fett så ska man ha långvarig, lågintensiv ansträngning, tex 1-2h promenad om dan. Då hinner man få upp ämnesomsättningen, men håller pulsen på en sån nivå att kroppen tar fett istället för kolhydrater. På gymmet är det ju mer anaerobt arbete under kort tid. Dessutom bryter inte promenader ner musklerna på samma sätt som skrotlyftning gör, så det är enklare att äta rätt men ändå gå ner.

Klart man kan bli smal av gymträning. Själva passet förbränner förvisso inte lika mycket som ett cardiopass, men ämnesomsättningen ökar och de kommande dygnen efter ett gympass så bränner kroppen mycket energi för att repa och bygga upp musklerna.

Personligen spyr jag på SATS, Natilus och dyl "fitnessgym", men jag har aldrig varit på ett gym som inte har löpband och cyklar, det räcker väl?

Last edited:
Ja, det är inte så farligt nu längre, det var värst i början, men förutseende som man är så köpte man bandage och lindade fötterna så dom inte skulle svälla upp så mycket :tummenupp

Gjorde du rätt i :) hoppas du kommer igång med träningen igen när fötterna är återställda.

Eskilsson, hur går det för dig, jag har inte sett någon invägning förra veckan.

Jag har invägning imorgon, men 74,1 i Lördags morse bådar gott..

Klart man kan bli smal av gymträning. Själva passet förbränner förvisso inte lika mycket som ett cardiopass, men ämnesomsättningen ökar och de kommande dygnen efter ett gympass så bränner kroppen mycket energi för att repa och bygga upp musklerna.

Personligen spyr jag på SATS, Natilus och dyl "fitnessgym", men jag har aldrig varit på ett gym som inte har löpband och cyklar, det räcker väl?
Visst är det så, men samtidigt så ställer det högre krav på att äta rätt eftersom skrotlyftandet bryter ner musklerna. Samtidigt som man inte vill ha ett energiöverskott. Promenader bryter inte ner muskler på samma sätt. Dessutom ökar syreupptaget, man kan göra det som en social grej, njuta av naturen, eller göra det i vardagen, gå av tunnelbanan nån station tidigare och gå sista biten, gå hela vägen, gå å handla osv. Visst, det tar kanske 10 min extra till jobbet, men jämför det med att ut å gå den svängen efter jobbet istället, det tar ännu mer tid!

Visst är det så, men samtidigt så ställer det högre krav på att äta rätt eftersom skrotlyftandet bryter ner musklerna. Samtidigt som man inte vill ha ett energiöverskott. Promenader bryter inte ner muskler på samma sätt. Dessutom ökar syreupptaget, man kan göra det som en social grej, njuta av naturen, eller göra det i vardagen, gå av tunnelbanan nån station tidigare och gå sista biten, gå hela vägen, gå å handla osv. Visst, det tar kanske 10 min extra till jobbet, men jämför det med att ut å gå den svängen efter jobbet istället, det tar ännu mer tid!

Håller med dig promenader är redigt bra, när det är fint väder så brukar jag ge mig ut och gå i skogen då vi har många fina stigar här med fin natur.
Kanske inte lika lätt för stadsbor att göra det dock dom får promenera i avgaserna istället :)

Håller med dig promenader är redigt bra, när det är fint väder så brukar jag ge mig ut och gå i skogen då vi har många fina stigar här med fin natur.
Kanske inte lika lätt för stadsbor att göra det dock dom får promenera i avgaserna istället :)
Att det inte finns några vettiga ställen att gå på är bara en dålig ursäkt :fakta Visst, Hornsgatan fram och tillbaka suger, men oftast går det att hitta rätt trevliga ställen att gå på lite överallt, man kanske får gå 10-15 min för att komma dit, men det känns som det kvittar om man ändå ska gå några timmar :)

Att det inte finns några vettiga ställen att gå på är bara en dålig ursäkt :fakta Visst, Hornsgatan fram och tillbaka suger, men oftast går det att hitta rätt trevliga ställen att gå på lite överallt, man kanske får gå 10-15 min för att komma dit, men det känns som det kvittar om man ändå ska gå några timmar :)

Hehe ja det är sant :) själv har man de lätt 5 minuter så är man i skogen och kan promenera runt.
Skogspromenader är underskattat, jag själv tycker tiden går fortare när man går i skogen än när man promenerar runt på gatorna.

Vad gjorde du?
Däckmönster under fotsulorna? :D

Själv så behöver man inte banta.
Jag jobbar istället. Har minskat ca 12-15kg sedan i mars.

Inte riktigt, men lite motorrelaterat blev det med :tummenupp

IMG_3595.jpg

ok. Men vad är den där majblomman för något?

OT: Vi har samma typ utav golv:tummenupp

"Majblomman" är en borneoros, den ska typ skydda mot onda andar och sådant, och då behöver man ha en på varje sida så man inte blir halvsidesbesatt typ :tungan
Inte mitt golv, tatuerarens, men vi ska lägga liknande i hallen på undervåningen och i köket uppe.

Back