Banta med SH 2012 - få plats i skinnstället

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
jag kör enligt principen 3-2-1..3gram protein/kilo kroppsvikt..2gram kollisar och 1 gram fett och så 5-6 pass tung styrketräning /v har gjort under för mig.
Man måste förstå att man ska hitta just det sättet som funkar för en själv, har många träningskompisar som kör strikt Keto diet 3 mån innan sommaren och dom ligger oftast när dom är klara på en BF% runt8-10 från 18-20
Men som många säger, skippa allt socker och dra ner på snabba kollisar och stärkelser
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Well. Look whos talking. Skulle inte du hoppa på LCHF-dieten alldeles nyss :)
En panikdiet i mina ögon, precis som alla andra dieter. Dieter är bara en kortsiktig lösning.
Visst kanske man kan gå ner 8-10 kilo på två månader, men sen då?

Jag har aldrig haft någon som helst avsikt att använda LCHF som "bantningskur" eller som "panikdiet". Jag har alltid varit av åsikten att bantning & panikdieter är kass. Att välja LCHF är ju inget annat än en hjälp att dra ner på det överskjutande kaloriintaget med en enkel metod som dessutom gör att man blir av med en hel del av det där suget som gör att man lätt faller för frestelser när man kör andra "dieter"..

Så snart du "äter mindre än du förbrukar" så går du på diet. Eller ännu enklare, så snart du anpassar din kosthållning och blir selektiv i vad du äter så går du på diet. Även din "starstriker-diet" är de facto en diet.
Du får nog lära dig att skilja på diet & bantning. :fakta

LCHF är en diet men det finns inget som säger att man skall stressbanta med den, tvärtom.

En diet är ofta en bra hjälp när man gör en livsstilsförändring.

Bantning är 8 gånger av 10 helt förkastligt även om det för vissa, främst rejält överviktiga, kan vara ett sätt att "kicka igång" sin viktnedgång och genom en snabb viktminskning medelst "bantning" framförallt få den mentala styrkan att ta itu med resten. Snabb viktminskning med bantning kan ge dem en känsla av att det faktiskt går att förändra sig och påverka vikten så att de kan stålsätta sig och göra de mer sunda och långsiktiga förändringarna därefter.

Edit:
- Efter att ha nått ett nytt personrekord på vågen är mitt BMI nu 25-26 beroende på hur nybajsad jag är..
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Oavsett vad man anser om dieter som GI/Atkins/LCHF så ska man komma ihåg att det finns starka krafter som investerat stora summor pengar i utveckling och marknadsföring av lågfettsprodukter. Dessa har givetvis ett intresse i att hålla alla dieter som uppmuntrar till ett högt fettintag i schack, och det ska man ha i bakhuvudet när man läser forskarrapporter.
Och vilka tror du sponsrar tex LCHF och Atkins? Det kan omöjligt vara köttindustrin va?
 

Snowman89

Guest
Tänk inte så mycket siffror..

Proteinintaget låter bra, sedan drar du ner på fett och kollisar. Antingen lite av båda eller mer av det enda, det varierar vad man föredrar..
Jo det är väl så..

Nu under 6månader så har jag "bulkat" och i princip stoppat i mig det jag känt för, dvs godis, chips och onyttig mat. Jag har dock alltid sett till att hålla proteinintaget på 1,5-2g/kg kroppsvikt. Jag har dock bara gått upp 1-2kg under den tiden..

Så jag börjar nog att göra som du säger. Skär bort det onödiga och ersätter det med grönsaker. Ångkokt broccoli kan jag rekommendera till alla som vill ha något att fylla tallriken med :)
Finns det någon som har några bra tips på vad man kan göra med kvarg? Utöver saft+kvarg då..
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag skulle nog inte vilja kalla "äta rätt" för en diet.
Diet och bantning är helt klart två olika saker.

Min gode bror och hans sambo är båda utbildade sjukgymnaster. De kör LCHF sedan något år och mår hur bra som helst och det är därför min nyfikenhet växt med tiden. Framförallt är det tre saker som lockar mig:
1. De säger att de ytterst sällan är särskilt hungriga. Mindre hunger och sug = lättare att hålla sig till det man har för avsikt att äta utan att smyga i fikarummet på eftermiddagen eller i skafferiet på kvällen. (Ja, jag har dålig karaktär)
2. LCHF är rätt lätt att hålla för mig som äter mycket på lunchrestaurang. Jag har svårt att säga nej till kött & bea och då dieten tillåter detta så kommer jag ha lättare att hålla mig till den jämfört med t.ex tallriksmodellen..
3. Viktminskning & fettminskning utan en massa sötsug och sockerdippar..

Som sagt, diet, INTE bantning.
Du undrar vad man skall göra "efter" dieten..
Ja, nu har de aldig använd LCHF i bantningssyfte så de har snarare hela tiden varit i "efter-fasen".... Men i år har de tänkt göra sin andra Klassiker tillsammans och säkert delta i ett par multisport & triatlon-tävlingar.

Hade LCHF enbart varit för bantning så tror jag inte de hade orkat med en andra Klassiker och att ha multisport som hobby...
 

Granz

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasa
Hoj
Honda CB900F Freddie Spencer Superbike
Det enda vettiga som man kan göra oberoende om man vill gå ner i vikt eller öka i vikt (muskler) är att bestämma sig för det.

När man väl har gjort det så håller man sig till det. Hur illa det än kan kännas att börja med någonting nytt (träning, ordentlig kost osv.) så är det efter en stund en helt normal sak i vardagslivet.

Det viktiga är att man själv vet att detta inte kommer att gå snabbt, det kommer inte alltid att vara roligt, och man kanske tvivlar på sig själv ibland. Bara du gör det lilla som krävs så kommer det efter en längre stund att vara en stor skillnad på din kropp. Bestäm dig bara för det - fan, det ska gå! Andra klarar det, därför klarar jag det också!

Vilket "mål" man har med sin ändring i livsstilen så är ju helt upp till en själv, det värsta är att tro att man kan åstadkomma mirakel på ett ½-år. Då är du redan ute ur leken och kommer tröttna för att du inte uppnår dina mål tillräckligt snabbt.

Börja långsamt och känn efter vart det går, gör inget drastiskt på en gång utan ta det lite piano. Om alla som ville gå ner i vikt kunde ha ett realistiskt mål ca. 1-2år fram i tiden och arbeta målmedvetet så skulle det gå så mycket bättre, istället för att i Januari hoppas (och även oftast misslyckas) om att nå någon sorts beach-form tills Juni.

Visst klarar vissa detta, men då oftast via någon panik-diet eller liknande och sedan efter sen-sommaren och hösten gått tillbaka till den dåligare formen de hade när de började.

Vad är bättre? Att arbeta målmedvetet några år och faktiskt lära sig att hållas i det skick man vill, eller att en gång per år panikbanta/träna för att "återigen har jag lagt på mig några kilo"

Själv så var det tvärtom, jag var "stickan" i gänget och fick helt enkelt nog av detta och beslöt mig för att börja träna och äta ordentlig mat. Nu 1½ år senare så är man i ett helt annat skick som jag bara kunde drömma om förr, absolut ingen biff, men grymt bättre hållning och jag har fastnat totalt i detta.

Hoppas någon annan också fastnar för att göra det den rätta vägen och inte den snabba vägen! :tummenupp

Mvh,
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Och vilka tror du sponsrar tex LCHF och Atkins? Det kan omöjligt vara köttindustrin va?

:fakta
Där ligger en del av min skepticism.. Det känns som att kött- & mejeri-näringen har en hel del intresse i att vi fortsätter med kött, smör & grädde.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Tråden började som en liten kul ide tyckte jag men nu har den ju gått off topic, i sann SH-anda..
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Som sagt, diet, INTE bantning.
Du undrar vad man skall göra "efter" dieten..
Ja, nu har de aldig använd LCHF i bantningssyfte så de har snarare hela tiden varit i "efter-fasen".... Men i år har de tänkt göra sin andra Klassiker tillsammans och säkert delta i ett par multisport & triatlon-tävlingar.

Hade LCHF enbart varit för bantning så tror jag inte de hade orkat med en andra Klassiker och att ha multisport som hobby...

De flesta som hoppar på LCHF och andra "dieter" gör det med ambitionen att gå ner i vikt så snabbt som möjligt. När de sedan gått ned några kilon skiter de i allt och käkar som vanligt igen och det går såklart åt helvete. En diet för mig är en kortsiktig (några månader) förändring av kosten tills önskat (eller nästan önskat) resultat har uppnåtts.

Om du nu är nyfiken på LCHF som du säger är så bra, varför hoppar du inte på den då?
Det är väl bara att börja lägga om kosten så smått och skita i om du fuskar med några kolhydrater hit eller dit?
Kolhydrater kommer du ALLTID få i dig, hur du än gör.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Fler som vågar hoppa på tåget och peppa samt peppas?

Funderar på lägga ut lite vikt och mått mm. men då är det roligare att ha någon annan tjockis att tävla mot.

Jag skall ta itu med mig själv.
Sex-åtta kilo fläsk skall bort och en sisådär 2-3 kilo muskler lär väl byggas upp även vid måttlig ökning i träningsdosen. Kommer jag igång med klättringen eller med någon annan mer styrkekrävande träning så lär det väl bli något kilo muskler mer men i dagsläget är det främst bukfett som skall elimineras och lite bål & axlar som måste stärkas. Ben lär tränas lite på cykel och cross trainer..
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Om du nu är nyfiken på LCHF som du säger är så bra, varför hoppar du inte på den då?
Därför att hela principen med LCHF handlar om att ställa om kroppen till att ha fett som primär energikälla istället för kolhydrater. Därför kan man alltså inte "småköra" LCHF.
Det som gör att jag inte börjat är att jag inte har tid, ork och möjlighet att genomgå den omställningsperiod som nästan alla drabbas av. Efter nuvarande projekt på jobbet lugnar det sig förhoppningsvis såpass att jag kan kosta på mig två-tre veckor med koncentrationsproblem, trötthet, nedstämdhet o.s.v. som de flesta drabbas av när kroppen ställer om...
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Jag skall ta itu med mig själv.
Sex-åtta kilo fläsk skall bort och en sisådär 2-3 kilo muskler lär väl byggas upp även vid måttlig ökning i träningsdosen. Kommer jag igång med klättringen eller med någon annan mer styrkekrävande träning så lär det väl bli något kilo muskler mer men i dagsläget är det främst bukfett som skall elimineras och lite bål & axlar som måste stärkas. Ben lär tränas lite på cykel och cross trainer..

Klättring kan jag rekommendera. Har klättrat i drygt 1år nu och man tränar mer eller mindre det mesta i kroppen. Och så är det framförallt kul i jämförelse med att lyfta skrot på gym tycker jag. :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag skall ta itu med mig själv.
Sex-åtta kilo fläsk skall bort och en sisådär 2-3 kilo muskler lär väl byggas upp även vid måttlig ökning i träningsdosen. Kommer jag igång med klättringen eller med någon annan mer styrkekrävande träning så lär det väl bli något kilo muskler mer men i dagsläget är det främst bukfett som skall elimineras och lite bål & axlar som måste stärkas. Ben lär tränas lite på cykel och cross trainer..

Haha. Sist jag klättrade vägde jag 87 pannor. Redan då var jag för tung för såna där övningar :)
Har all utrustning kvar i hopp om att jag skall väga 85 snart igen :lol

(Aint gonna happen)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Klättring kan jag rekommendera. Har klättrat i drygt 1år nu och man tränar mer eller mindre det mesta i kroppen. Och så är det framförallt kul i jämförelse med att lyfta skrot tycker jag. :)


Ja, klättring är min absoluta favorit när det gäller träning. Dels för att den passar mig som kontorsråtta då den stärker bål, rygg & axlar. Det är dessutom en ruskigt bra meditativ träningsform. Du kan ju inte tänka så mycket på jobb & griniga chefer när du hänger i ett suddgummistort grepp 10 meter upp...

Jag klättrade 2-3 dagar i veckan under ett par år men av olika skäl hade jag plötsligt ingen att klättra med och en lillkorv som tog väldigt mycket av ens lediga tid då jag och damen i många år jobbat "om lott".

Edit:
- Nu är grabben 5 så jag funderar på att börja ta med honom och börja bouldra med honom...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Därför att hela principen med LCHF handlar om att ställa om kroppen till att ha fett som primär energikälla istället för kolhydrater. Därför kan man alltså inte "småköra" LCHF.
Det som gör att jag inte börjat är att jag inte har tid, ork och möjlighet att genomgå den omställningsperiod som nästan alla drabbas av. Efter nuvarande projekt på jobbet lugnar det sig förhoppningsvis såpass att jag kan kosta på mig två-tre veckor med koncentrationsproblem, trötthet, nedstämdhet o.s.v. som de flesta drabbas av när kroppen ställer om...

I min "starstriker-diet" (som du kallar det) äter jag lite mindre mat och mycket mindre socker.
Torde ha ungefär samma effekt som det du vill uppnå med LCHF.

Klämde precis en kanelbulle, och jag är helt säker på att det kvittar helt för hur jag mår imorrn eller om en månad......
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
I min "starstriker-diet" (som du kallar det) äter jag lite mindre mat och mycket mindre socker.
Torde ha ungefär samma effekt som det du vill uppnå med LCHF.

Både jag och nej:
Man får samma viktminskning med din "diet" då jag, för enkelhetens skull, antar att kaloriintaget blir ungefär detsamma.
Däremot är det just "omställningen" som gör att många trivs och lyckas med LCHF.
Skulle jag köra din diet skulle jag troligen vara löjligt sugen på något vid 15.30 på kontoret och i ett svagt ögonblick köpa en twix... Jag skulle dessutom vara mer påverkad av blodsockret och känna en betydande hunger ett par gånger om dagen.
Efter att kroppen har ställt om till LCHF så är det just detta många upplever att de slipper. Även om de, precis som du, äter mindre så känner de aldrig någon direkt hunger eller något sug.
FÖr mig är det just sug & hunger som är boven eftersom jag i svaga stunder, i stressiga projekt och när det ställs fram på bordet gärna skottar i mig ett wienerbröd...

Så, för typ femte gången, LCHF lockar inte för att jag har tänkt gå ner snabbt i vikt eller för att det skulle ge snabbare nedgång. LCHF lockar för att så många upplever att de slipper tampas med hungerkänslor och sötsug.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hoppar på tåget....

Vill gå ner 10 kg.

"Vill" Haha. Är det här nån sorts önsketråd LR !? ;)

Jag läste nånstans att om man gick ned 10% av sin kroppsvikt (även om man knappt var överviktig) så skulle blodvärden mm bli grymt mycket bättre. Man skulle må bättre och det allmänna hälsotillståndet skulle förbättras enormt.

Ska man ner i vikt tror jag det är viktigt med delmål. (Att gå ner 10-15 pannor kan ju kännas stört omöjligt)
Sen är det bara att börja med små steg. Tänka på vad man stoppar i sig, kanske ta en promenad lite oftare. Dricka mer vatten, skita i nattmackan varannan kväll osv. Sen plockar man bort skräpet lite i taget.

Att bara sluta med allt, eller bara äta fett, eller bara gurka (eller annan valfri enahanda kost) känns för mig totalt värdelöst. Man måste ju kunna käka "som vanligt" sen när man väl gått ned i vikt.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top