Banken vill inte ha mina pengar

Det händer även mig när jag för över pengar på internet mellan min två banker, då måste jag redogöra för vart pengarna kommer från samt vilket syfte jag har till att föra över pengarna till deras bank. Det är något formulär som finansinspektionen kräver att man ska fylla i. Fast det är nog bara på LF som jag har blivit krävd på sådant.

Bollade några hundra tusen fram och tillbaka mellan vanliga banken (Skandiabanken) och en nischbank (Hoistspar) för några månader sedan. Behövde inte berätta varifrån några pengarna kom i någon riktning. Förvisso skattade stålar men det kunde inte dom veta?

Bollade några hundra tusen fram och tillbaka mellan vanliga banken (Skandiabanken) och en nischbank (Hoistspar) för några månader sedan. Behövde inte berätta varifrån några pengarna kom i någon riktning. Förvisso skattade stålar men det kunde inte dom veta?

Överföringar mellan konton är inga problem eftersom de pengarna går att spåra. Åtminstone så länge det handlar om svenska banker. Det är kontanthanteringen dom studerar för att komma åt penningtvätt. Och jag tror inte du bar en väska med kontanter mellan bankerna för då skulle dom ha frågat på nästa bankkontor.

Överföringar mellan konton är inga problem eftersom de pengarna går att spåra. Åtminstone så länge det handlar om svenska banker. Det är kontanthanteringen dom studerar för att komma åt penningtvätt. Och jag tror inte du bar en väska med kontanter mellan bankerna för då skulle dom ha frågat på nästa bankkontor.
Jo, fast det var ju just det som hände Lonsdale som jag citerade. Förvisso skrev han bara namnet på ena banken (LF) men jag tolkade det som att andra också var en vanlig bank, annars hade han väl skrivit det.

Att man får problem om man kommer med en påse pengar till banken är ju välkänt. När brossan sålde hus för fyra millar för några år sedan så kom försökte mäklare få honom att acceptera ett bud där köparen, som var en lirare i restauranbranchen, betalade med kontanter i en väska typ. Brossan vägrade då bara rånrisken gör det jäkligt obehagligt, och mäklaren fick lösa affären på annat sätt men det visar att det tydligen inte är ovanligt med folk med mycket svarta kontanter på fickan och det är väl just det som man vill komma åt.

Till stor del handlar det idag (2012) om att bankerna inte vill ha kontant hantering alls.
De använder lagen om PenningTvätt som ursäkt.
Tex så kan man ju inte ta ut lite pengar inne på kontoret längre.
Skulle köpa nuvarnade både och därmed plocka ut 26pap.
Jag ringer banken och säger "vill plocka ut 26pap för att köpa båge. När kan ja hemta dem?"
banken "om 3dar"
Jag "hmmm är inte säkert jag hinner om 3dar, kan bli dagen efteråt jag kan hämta ut dem"
banken "inga problem"

Gick inte komma från jobbet den första dagen så glad i hågen gick jag till banken dagen efteråt och ville ha mina pengar.
banken "NÄ-ÄH! Det kan du inte få, du skulle ha hemtat dem igår det står här"
jag "men va-f? ja sa specefikt att jag ev inte kunde hämta dem igår och då skulle komma in idag"
banken "vi har bara pengarna här en dag. Så de är tillbaka skickade till nån-central"
jag "får prata med din chef"
banken "varför då?
jag "tja jag har muntligt och inspelat ok på att ni ska ha pengarna i två dar och nu då inte inte har det så kräver jag kompensation"
banken "eeeh!"

Slutresultat: Iom att jag hade samtalet inspelat så fick jag en 500ing, samt att direkt jag gick från Swedbank jag jag över till handelsbanken och flyttade alla mina affärer dit av princip skäl

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park