Banken vill inte ha mina pengar

Sätter man inget datum för överföringen så kan man heller inte i efterhand gå in och stoppa den. Sätter man dock ett datum i framtiden kan man detta - det bör man ju veta.

Det beror på vilken bank man har. Med min bank så måste man sätta överföringsdatum minst en bankdag framåt i tiden vid överföring till annan bank, och då går det utan problem att stoppa den någon timme senare.

Affärer upp till 100 kkr gör jag kontant eller med postväxel. Köper jag något blir det kontant, säljer jag något är det kontant eller post-/bankväxel. Om köparen har samma bank går banköverföring bra, annars inte.

stoffer har helt rätt, det är ett tokenkelt bedrägeri. Och med tanke på hur de flesta kontrakt för begagnade fordon ser ut så är det svårare för den naive säljaren att kräva sin rätt efteråt - han har ju skrivit på att han har fått betalt.

Det beror på vilken bank man har. Med min bank så måste man sätta överföringsdatum minst en bankdag framåt i tiden vid överföring till annan bank, och då går det utan problem att stoppa den någon timme senare.

Affärer upp till 100 kkr gör jag kontant eller med postväxel. Köper jag något blir det kontant, säljer jag något är det kontant eller post-/bankväxel. Om köparen har samma bank går banköverföring bra, annars inte.

stoffer har helt rätt, det är ett tokenkelt bedrägeri. Och med tanke på hur de flesta kontrakt för begagnade fordon ser ut så är det svårare för den naive säljaren att kräva sin rätt efteråt - han har ju skrivit på att han har fått betalt.

Vilken bank är det som det inte går att göra en överföring direkt? Den måste vara världsunik.

Det är lika "tokenkelt" som att förfalska en postväxel eller en femhundring - skillnaden är att ett barn kan göra en femhundring men knappast en websida till synes identisk med en banks.

Ingen som har testat att göra en våldsam insättning medelst handvapen någon gång?

Enklast måste ju vara att starta t.ex. "Bosses bilförmedling" och sälja hittepåhojar där man ber folk sätta in handpenningen före köp. Då behöver du inte exponera dig personligen vilket minskar risken att åka fast.

Ingen som tänkt på den idén?

Enklast måste ju vara att starta t.ex. "Bosses bilförmedling" och sälja hittepåhojar där man ber folk sätta in handpenningen före köp. Då behöver du inte exponera dig personligen vilket minskar risken att åka fast.

Ingen som tänkt på den idén?

Jodå,det finns väl ett antal trådar om"billiga"sporthojar,och kunder
verkar det ju finnas en hel del av:tungan

För övrigt gäller"cash is king"i min värld i alla fall,kan tyckas stenålders
men jag har inte blivit blåst än iaf.

Last edited:
Vilken bank är det som det inte går att göra en överföring direkt? Den måste vara världsunik.

Med SEB måste man sätta ett överföringsdatum som ligger minst en bankdag framåt i tiden vid överföring till annan bank, och då kan man avbryta överföringen när som helst fram till klockan 23 dagen före datumet. Det går inte att "låsa" överföringen så att säljaren kan veta att den kommer genomföras.

Man behöver inte förfalska någon internetbank eller något sånt, utan det räcker att man har rätt bank och säljaren har en annan.

Och SEB är knappast någon världsunik liten nischbank med konstiga ideer. Andra svenska storbankers internetkontor kanske funkar annorlunda så det går att låsa överföringarna, men jag har inte koll på hur de funkar och kommer inte att acceptera en överföringing som jag inte ser på mitt konto direkt.

Med SEB måste man sätta ett överföringsdatum som ligger minst en bankdag framåt i tiden vid överföring till annan bank, och då kan man avbryta överföringen när som helst fram till klockan 23 dagen före datumet. Det går inte att "låsa" överföringen så att säljaren kan veta att den kommer genomföras.

Man behöver inte förfalska någon internetbank eller något sånt, utan det räcker att man har rätt bank och säljaren har en annan.

Och SEB är knappast någon världsunik liten nischbank med konstiga ideer. Andra svenska storbankers internetkontor kanske funkar annorlunda så det går att låsa överföringarna, men jag har inte koll på hur de funkar och kommer inte att acceptera en överföringing som jag inte ser på mitt konto direkt.

Samma på Nordea,inte speciellt bulletproof om man säljer något:gnissla

Vad märkligt.

Jag sålde till en Nordeakund nyligen, denne behövde inte sätta morgondagens datum för överföring, överföringen gjordes direkt och pengarna försvann från hans konto och dök upp på mitt dagen efter.
När överföringen gjordes kunde man dessutom skriva ut ett bankkvitto på att transaktionen har genomförts.
Den går inte att ångra/dra tillbaka.

Det låter helt absurt att SEB inte tillåter överföringar direkt, är du säker på att du inte missat nåt helt enkelt?

För SEB gäller följande:

https://www.sebank.se/internetkontoret/help/1000/1100/wowh1104.htm

--
8. Belopp
Här ska du ange det belopp du vill föra över. Belopp med ören anger du med kommatecken till exempel 100,50 (100 kronor och 50 öre).

9. Överföringsdatum
Här fyller du i den dag då pengarna ska vara tillgängliga för mottagaren. Det datumet dras också pengarna från ditt konto. Dagen måste vara en vardag om du överför till en annan bank.

--

12. Lägg i uppdragslistan
När du har registrerat en betalning sparar du den genom att klicka på knappen Lägg i uppdragslistan. Nu kan du registrera flera överföringar om du vill. När du är färdig kan du kontrollera alla överföringar i sammanställningen längst ner på sidan innan du skickar iväg dem.

13. Skicka
Klicka på Skicka när du har registrerat alla dina överföringar.

Obs! En överföring skickas direkt till banken när du bekräftat och eventuellt signerat uppdraget. Därför kan du inte ändra eller ta bort en överföring.
---

Det är alltså inte möjligt att ta tillbaka en genomförd överföring hos SEB.

edit, jag lovar att det går till på samma sätt hos Nordea, allt anant vore otänkbart. Orkar dock inte googla fram nån länk.

edit igen; http://www.nordea.se/Privat/Internet+och+telefon/Internet/Demo+och+användarhandledning/202104.html - där framgår det klart och tydligt att när du signerat uppdraget är det utfört och går ej att ändra.

Det datum ni pratar om är det datum pengarna kommer in på den andres bank - det är så gott som alltid nästkommande dag.

Last edited:
För några veckor sedan sålde jag vår ena bil och blev bemött som du vid det tillfället (ett annat Nordea kontor på samma ort). Vid det tillfället fick jag fylla i en blankett och på den redogöra för hur jag fått pengarna. Fine, det funkade ju. Men idag, ICKE.

Jag anser att 29.000:- är en skitsumma. En skitsumma som många privatpersoner hanterar hyfsat frekvent, det är ju faktiskt bara en summa som motsvarar en normal månadslön. Om jag hade burit med mig en kasse med sedlar i storleksordningen X-antal hundra tusen eller mer, då hade jag haft full respekt för kontroll. Men 29 tusen, nej det är fullständigt horribelt att en privatperson inte ska få hantera en sådan skitsumma utan att bli förhörd av en banktjänsteman.

Jag antar att du inte är miljonär, om du är så avsluta alla konton i din bank och säg att du vill ha alla dina pengar på stört. Så skulle man kunna göra om man vore stenrik, då skulle det säkert inte va några problem att sätta in den summan du ville sätta in utan att dom ställer dumma frågor. :D

Det är möjligt att SEB någonstans skriver att man inte kan ta bort eller ändra en överföring, men det stämmer inte i praktiken. Jag testade just att lägga upp en överföring till ett SHB-konto. Jag kan inte ange något tidigare datum än imorgon, och... efter att jag hade signerat överföringen gick det ändå utmärkt att ta bort den. Att ändra gick inte, men det var löjligt smidigt att bara ta bort den.

En överföring inom SEB går alltid att lägga in samma dag som överföringen, och den går givetvis inte att ta bort eftersom den utförs omedelbart.

Jag ser att de tydligen ändrat så att överföringar till andra banker som läggs in på förmiddagen kan gå iväg samma dag, men eftermiddagar och helger är det nästa bankdag som gäller. Varför SEB skriver "därför kan du inte ändra eller ta bort en överföring." vet jag inte. Jag har just testat och konstaterat att det påståendet är falskt, åtminstone för en överföring till SHB en söndagmorgon. Det räcker för att jag inte kommer att acceptera risken med överföringar mellan olika banker när jag säljer något nästa gång. Även om det inte går att dra tillbaka en överföringsorder hos just köparens internetbank så finns det etablerade internetbanker där det är fullt möjligt i vissa fall. Jag har inte koll på vilka banker som har det problemet och uppenbarligen kan man inte lita på bankernas egna utsagor heller.

Det är möjligt att SEB någonstans skriver att man inte kan ta bort eller ändra en överföring, men det stämmer inte i praktiken. Jag testade just att lägga upp en överföring till ett SHB-konto. Jag kan inte ange något tidigare datum än imorgon, och... efter att jag hade signerat överföringen gick det ändå utmärkt att ta bort den. Att ändra gick inte, men det var löjligt smidigt att bara ta bort den.

Efter att du fått en bekräftelse på att överföringen är verkställld?

Isf tror jag banken har ett megastort problem.

Jag tror du gör något fel helt enkelt.

På min bank "SEB" så finns det en insättningsautomat där man får mata in sitt visakort och slå koden för att sen kunna lägga in upp till 100 sedlar per inmatning:) Då slipper man köa och dryga personer, dock har jag aldrig råkat ut för sånna saker som trådstartaren gjort.

Word på den du..inget tjafs, inget krångel :) .

Trodde alla banker hade insättningsautomater någonstans dock..

Tycker det är spännande att du "vet bättre" än både mig och Vrom som har SEB när du inte har det.

Det är Vrom som gör fel och inte du som har fel, jag menar du kan väl inte ha fel eller?

Swedie eller annan moderator får hemskt gärna ta bort inlägget om det är opassande, men besewissrar som inte vet vad de pratar om irriterar mig såinihelvete.

Efter att överföringen är signerad och jag fått kvittens på att banken tagit emot uppdraget, ja. Hade jag loggat ut och väntat tills imorgon så hade överföringen genomförts.

Jag har använt SEB länge och överfört pengar åt alla möjliga håll, så jag vet hur man använder internetbanken. De har gjort ändringar jag inte lagt märke till (överföringar till andra banker som läggs in på förmiddagen genomförs nu samma dag), så det är möjligt att jag inte längre kan vänta tills sent på kvällen med att plocka bort den inlagda överföringen. Men efter 5-10 minuter går det utmärkt att gå in på överföringens detaljinformation och klicka på knappen "Ta bort". Exakt hur länge man kan vänta vet jag inte, men det banken skriver är i alla fall uppenbart fel.

Tycker det är spännande att du "vet bättre" än både mig och Vrom som har SEB när du inte har det.

Det är Vrom som gör fel och inte du som har fel, jag menar du kan väl inte ha fel eller?

Swedie eller annan moderator får hemskt gärna ta bort inlägget om det är opassande, men besewissrar som inte vet vad de pratar om irriterar mig såinihelvete.

Stod tidigare i tråden, överföringsdagen måste vara en vardag = söndag + 1 dag. Gör du det på en vardag kan den troligast ej återkallas:

9. Överföringsdatum
Här fyller du i den dag då pengarna ska vara tillgängliga för mottagaren. Det datumet dras också pengarna från ditt konto. Dagen måste vara en vardag om du överför till en annan bank.

Jag vägrar tro det helt enkelt. Som jag ser det är det helt ofattbart att en bank kan fungera på det sättet.

Jag kan ha fel, men jag tror det inte förrän jag sett det med egna ögon, jag ber om ursäkt om ni känner er påhoppade för detta.

Jag kan ha fel, men jag tror det inte förrän jag sett det med egna ögon, jag ber om ursäkt om ni känner er påhoppade för detta.

Jag känner mig inte ett dugg påhoppad, det är hälsosamt att vara skeptisk till okända främlingars obevisade påståenden.

Känner du någon med SEB så får du gärna testa. Jag vet inte exakt vilka förutsättningar som krävs för att funktionen att ta bort en inlagd överföring ska vara aktiverad, men en överföring som läggs in på helgen går att plocka bort efter att den är signerad.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park