Banhoj köpes

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Tänkte börja åka nästa år ta licens till våren, har inte bestämmt mig vilken klass så frågan är vilket är billigast/lättast att köra 250 sp, rookie 600 eller std 600?
Nån som har cykel att sälja får gärna höra av sig.
 
Standard 600 är enbart för A-förare, så du får snällt vänta ett år innan du får vara med där.
 
Tjenna...
Vad som är lättast???Hmm...Men vad som är kuligast det är ju absolut rookie 600...Sen lätt å få tag på fina fjolårs hojjar från SS600 tex... Billigt är det inte oavsett vad elle vilken klass man kör...
Men det är klart att du ska ta licens å börja åka.....
Hoj till salu...Ring Mange Sund på Carlbarks i Kumla 019-570701 han har en fin SS600 R6 -01..Tror att det finns lite prylar till den oxå...fälgar osv..
Mvh Aronsson... Team Carlbarks Motor..





marcus nilsson skrev:
Tänkte börja åka nästa år ta licens till våren, har inte bestämmt mig vilken klass så frågan är vilket är billigast/lättast att köra 250 sp, rookie 600 eller std 600?
Nån som har cykel att sälja får gärna höra av sig.
 
jag va själv mek på den och en R6 till under de åren (synsam - EM )
tycker nog allt att den är bra, dock så va det ju en reservhoj = inte riktigt lika snabb som Gustavs förstahoj (ex Whitham VM) men dock mycket mindre körd då ju.
marcus nilsson skrev:
ja den på mc kompaniet såg rätt schysst ut.
 
jo men den är nog snabb nog, eftersom ens meckarkunskaper är begränsade så är det nog en större fördel att den är lite använd än att den är snabbare än snabb.
 
Billigast är ju tveklöst 250 SP. Konkurrensen är dessutom inte fullt lika mördande där som i R600 och du slipper riskera att få pantsätta flickvännen om du skjuter motorn.
 
JA 250 sp är nog det som ligger närmst till hands vet du nån som har en billig cykel med lite delar till?
Är det bara aprillian som är aktuell eller kan yamaha tzr och suzuki rgv konkurrera med? De flesta kör ju aprillian vad jag har sett? Honda rs finns den i sp utförande har bara sett R.
Chris Ash skrev:
Billigast är ju tveklöst 250 SP. Konkurrensen är dessutom inte fullt lika mördande där som i R600 och du slipper riskera att få pantsätta flickvännen om du skjuter motorn.
 
marcus nilsson skrev:
JA 250 sp är nog det som ligger närmst till hands vet du nån som har en billig cykel med lite delar till?
Är det bara aprillian som är aktuell eller kan yamaha tzr och suzuki rgv konkurrera med? De flesta kör ju aprillian vad jag har sett? Honda rs finns den i sp utförande har bara sett R.
Yamaha tz 250 ska det va! 86 hk orginal!
 
Är själv nyfiken och intresserad av SP 250. Körs serien samtidigt som Rookie 600/1000 eller vid andra tillfällen? Kör man med slicks? Idé att köpa något annat än en Aprilia? Glest med startande?
 
Nyteknik skrev:
Är själv nyfiken och intresserad av SP 250. Körs serien samtidigt som Rookie 600/1000 eller vid andra tillfällen? Kör man med slicks? Idé att köpa något annat än en Aprilia? Glest med startande?


I SP250 får man tävla med serieproducerad mc som saluförts i norden och gått att köpa av återförsäljare eller impörtör.
Mc ska kunna typgodkännas i något nordiskt land.

Därför försvinner alla räcers..

Dom som kan tävlas med är tex:
Suzuki RGV250 '89-90,'91-93, 97
Aprilia RS250 '95-97,'98-04
Kawazaki ZXR400 '94
Honda NRS250 (89-90?)
(kawazaki KR1 och Yamaha TZR250 är för gamla för att hänga med.)

I fjor va d ca 28-30 startande per race..
Alla utom kanske 3 körde Aprilia..
Man körde kanske 3 av 5 på samma helger som rookie600/1000.
Övriga två kördes den ena på Bike Week ock den andre på samma helg som ett endurancetävling.

Dunlop 207gp är däcket som alla ska köra på.
 
Last edited:
Tackar för den informationen, det är alltså en aprillia som gäller.
Axxexs skrev:
I SP250 får man tävla med serieproducerad mc som saluförts i norden och gått att köpa av återförsäljare eller impörtör.
Mc ska kunna typgodkännas i något nordiskt land.

Därför försvinner alla räcers..

Dom som kan tävlas med är tex:
Suzuki RGV '89-90,'91-93, 97
Aprilia RS '95-97,'98-04
Kawazaki ZXR '94
Honda RS (89-90?)
(kawazaki KR1 och Yamaha TZR är för gamla för att hänga med.)

I fjor va d ca 28-30 startande per race..
Alla utom kanske 3 körde Aprilia..
Man körde kanske 3 av 5 på samma helger som rookie600/1000.
Övriga två kördes den ena på Bike Week ock den andre på samma helg som ett endurancetävling.

Dunlop 207gp är däcket som alla ska köra på.
 
marcus nilsson skrev:
Tackar för den informationen, det är alltså en aprillia som gäller.

TMP som är importör av Aprilia "sponsrar" serien med att man får köpa delar billigare genom Starol racing.

Eftersom motorn är samma som RGV 91-93 så kan man även ha nytta av den rabatten till dom hojarna.

Plus att finns det många som kör en viss hoj så finns det mycket reservdelar i depån, du behöver inte ligga på ett stort reservlager omifall nått händer..
Och många som har kunskap om hur allt ska mekas/ställas in på hojen.

Aprilia från 98- rekomenderas..
Äldre aprilior hänger med men har något sämre framgaffel..
Suzuki 91-93 och 97 går oxå.
 
marcus nilsson skrev:
Tänkte börja åka nästa år ta licens till våren, har inte bestämmt mig vilken klass så frågan är vilket är billigast/lättast att köra 250 sp, rookie 600 eller std 600?
Nån som har cykel att sälja får gärna höra av sig.


Kolla på blocket.se
Finns två 98:or och en 00:a som har racedelar med där..
Pris mellan 28-35.000:-

Den ena va visst med på säljes på den här sidan med!

Svårt att hitta konkurenskraftig maskin till rookie600/1000 till dom priserna.
Inte lika mycket som går sönder vid krasch och äter inte lika mycket däck som dom större hojarna.

Om du sköter en SP250 hoj så slipper du dra historier om att du egentligen är snabbare men att du blev slagen av dom andra för dom har ex VM-grejer, som d finns risk för i rookie.

Fast i att köra rakt fram är det kanske roligare med större hoj!?
 
Axxexs skrev:
Kolla på blocket.se
Finns två 98:or och en 00:a som har racedelar med där..
Pris mellan 28-35.000:-

Den ena va visst med på säljes på den här sidan med!

Svårt att hitta konkurenskraftig maskin till rookie600/1000 till dom priserna.
Inte lika mycket som går sönder vid krasch och äter inte lika mycket däck som dom större hojarna.

Om du sköter en SP250 hoj så slipper du dra historier om att du egentligen är snabbare men att du blev slagen av dom andra för dom har ex VM-grejer, som d finns risk för i rookie.

Fast i att köra rakt fram är det kanske roligare med större hoj!?

Rakt fram kör man dragracing och tractorpulling, vad gäller kurvande så är Aprilia RS250 garanterat roligare än en 600. Våra svenska banor har ju bara i undantagsfall riktigt långa rakor.

Ska man köra riktigt billigt är 250SP och 125R de enda alternativen, ska man lägga de pengarna det kostar att åka 600 eller 1000 kan man lika bra köra 250R.

Edit: Honda NSR250 kan man också hänga med på, fast den är inte jättevanlig...
 
Tack Axxexs för bra svar om SP 250 och Aprilia. Kör du själv? Hur mycket skiljer varvtiderna mot Rookieklasserna? Om serien har det sagts att den ska läggas ner, att det är dålig uppslutning och att det inte är något för en riktig karl. Någon kommentar till detta?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top