Banhoj från Norge

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Ja, som tråden heter, ska kolla på en banhoj i Norge.

Vilka avgifter får man betala för att ta in hojen till Sverige?
Någon som vet?

Några tips på hur hojen kan "missas" av tullen?

Skriv allt ni vet. tack.

Registrerar du inte in den så missar tullen den.

Annar så får du en påminnelse om att betala in moms på värdet efter typbesiktingen.

Kör rakt förbi bara, jag hade inga som helst problem att ta över min. Sedan så har oftast norska banhojar inga regbevis eller något. Vem vet att du har köpt den i Norge???

Om du vill vara helt säker så plocka kåpor och fälgar så kan du väl ta in det som skrot gratis.

Alltså det gäller om du inte skall regga den i Sverige.

bivven skrev:

Bära den genom skogen? :D

Är det inte moms även om ingen registrering sker? Under förutsättning att tullen ser den vill säga... Normalt sett får man väl inte föra in varor till ett värde över c:a 2000 utan att det blir merkostnad? Brukar finnas nån sådan text i resebolgens införselinformation (tror varuvärdet gäller alla typer av varor och inte bara typiska charterinköp såsom sprit och tobak)

Annars borde ju all handel med t.ex USA ske utan tull och moms.

Det är väl de båda ländernas eventuella EU-medlemsskap som avgör om det blir tull+moms eller ej?

Nej, här ska inget reggas! men rejsas däremot :hoppa
blir första gången på bana i över 5år...kan sluta intressant!

Så med andra ord om man bara kör genom tullen utan att de stoppar o kollar genom släpet klarar man sig?
Kan annars lägga lite tid på att skruva av hjul, tank o ta in den som skrot, enligt tips!
Om man nu ska tulla, går de efter marknadsvärdet på hojen eller kvittot?
Säg att hojen kostar 5000kr....då får de gärna tulla o momsa! :tummenupp

Åker 4:e feb.

Köpte en hoj från Norge för några år sen o då mötte säljaren upp på den svenska sidan. Även om man har papper på att man äger hojen tror jag tullen kan kräva deponi motsvarande en del av värdet för att vara säkra på att man inte åker över gränsen för att sälja.

Ska du vara ärlig får du betala tull på 6-8% och sen 25% moms på det. Avgifterna beräknas på inköpssumman, dvs vad som står på kvittot. Bästa alternativet är nog att åka över gränsen på grönt och skriva en lämplig summa på ett separat kvitto ifall nån nitisk tulltjänsteman ändå vill prata :)

Tyvärr så är det nog omöjligt att få in en hoj från Norge, komuniststat du vet...
Allt blir mycket enklare om du köper min Blade och kör skiten ur den på bana istället :)

Min norske säljare mötte mig med hojen i Årjäng. Om du måste åka till Norge för att hämta den gör du som övriga råder dig: "inget att förtulla".

hehe..oki, jag får tacka för tipsen!

Även om blajden! måste dock ta chansen o kolla på R6:an, verkar som lovande objekt!

M:et skrev:
Tyvärr så är det nog omöjligt att få in en hoj från Norge, komuniststat du vet...
Allt blir mycket enklare om du köper min Blade och kör skiten ur den på bana istället :)

Han vill ha en banhoj och ingen tramsig stiitfajjter.

Goodstuff skrev:
Han vill ha en banhoj och ingen tramsig stiitfajjter.

Hehe, nu är det så att han har visat intresse för min älskling så det var bara ett litet skämt :)

Bivven, klart du ska köpa den hoj som känns rätt!
Mig bara skämta aprilo :tummenupp

Jag "älskar" blajden, har haft en sån en gång i tiden, så jävla klockren!
R6 är dock billigare, nyare o med massa tillbehör! Så det ger mig en bra start...ja, ifall jag inte blir lurad dvs :)

Jag köpte min i Norge. Vi passerade gränsen sent på kvällen, tomt som i kyrkan, alltså inga problem. Jag var dock skitnervös och trodde att det skulle bli finkan på livstid. :3freak

Nyteknik skrev:
Min norske säljare mötte mig med hojen i Årjäng. Om du måste åka till Norge för att hämta den gör du som övriga råder dig: "inget att förtulla".
Bara att få se metropolen Årjäng gör det ju värt besväret att köpa norsk hoj.

bivven skrev:
Ja, som tråden heter, ska kolla på en banhoj i Norge.

Vilka avgifter får man betala för att ta in hojen till Sverige?
Någon som vet?

Skriv allt ni vet. tack.

Bodde 2 år i Norge, körde med Transiten 20 ggr över gränsen med Bajken där bak. Inga problem.

Jag har åkt till Norge varje sommar dom senaste 15-åren och jag har nog aldrig sett en tullare vid gränstationerna.

Ska åka till karlstad o vidare till Oslo, ska möte killen där. Har aldrig åkt till norge så jag har ingen aning om tullar etc! finns det många såna vid den vägen? tänkte eftersom alla skriver att det oftast är helt dött...så pratar de säkert om de andra vägarna in? JAg menar...sån tur har ju inte JAG iaf.
:huvet

Jag får hoppas på det bästa....får iaf åka den 4:e feb.
Funderar på att hyra flyttbuss, lite enklare än att åka med släp...dessutom har jag inte drag på bilen.
Tack för hjälpen boys!

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back