Bandag utan gat-reggad båge?

Blicka lite utomlands kanske?
Här i Spanien så kan du hoppa in och köra bandagar nästan varje dag året runt. Vid jul och nyår så kan man köra tex endurance 9 dagar i sträck.
Flygbiljetter finns tokbilligt om man vet hur man söker.
Du hyr en hoj och utrustning om du inte har egen. ca 250-300 EUR/dag inkl. däck, bränsle.
Inget krav på licens eller försäkring. Du skriver på att du kör på egen risk. Sen är det bara att gasa!:tummenupp

hade ju iochförsig varit nåt, fast det är kul att lära känna sin hoj och mecka lite.
 

För att man snabbt ska kunna få dit årorna när det regnar mycket.

Den undre delen av kåpan, som går under motorn, kallas båt. På en racehoj ska den vara hel på undersidan så att den kan hålla -kommer inte ihåg- liter olja för att du inte ska spraya hela banan den dagen en vevstake tittar ut genom blocket. Det ska vara hål i kåpan, med pluggar i, som du tar bort när det regnar för att slippa fylla upp kåpan med vatten.
 
hade ju iochförsig varit nåt, fast det är kul att lära känna sin hoj och mecka lite.

Om jag ska svara utifrån egna erfarenheter tycker jag att du borde köpa en en mindre hoj första säsongen. Jag satt i liknande sits som du förra året och valde därför att köpa en 125 2-takt. Det gjorde att jag kunde ta det stora steget från att aldrig kört hoj till att kunna rejsa lite.

Man måste inte köra 600cc/1000cc för att köra roadracing. Det är en sak många tror och det är synd. Du behöver inte håller lägga ner alla pengar på en fin 600 och sedan krascha den efter 3 träningar pga av oerfarenhet.

Det är bara vad jag tycker, du får göra hur du vill! :)

Edit: Köper du 2-takt kommer du definitivt meka ;)
 
Last edited:
Känns som att alla sliter TS åt olika håll! Så nu ska jag slita TS åt det hållet jag tror att han vill.

Du vill köra bana med en kraftigare hoj än den du kommer att få din körkortsbehörighet för!

Du har egentligen ingen ambition att tävla, du vill bara köra bana och ha skoj.

Stämmer mina påståenden så är mitt förslag att du köper en gammal 600, typ gixxer, R6, Ninja, gärna en färdigkittad för runt 15-20000. Anmäler dig till licens kurs exempelvis genom SMC Sport. Kostar ca 3000kr, klarar kursen och löser en baslicens för 1500kr.

Nu kan du deltaga på diverse bandagar där arrangören har med en licensgrupp! Brukar vara 2 gatgrupper och en licensgrupp. Det kryllar av dessa arrangemang på banorna hela sommaren.

Till försäkringsfrågan, din hoj kommer ALDRIG att vara försäkrad på en sådan här licenskörning. JAG vet inte om svemos olycksfallsförsäkring gäller vid dessa arrangemang, det får någon annan svara på. Dock ska den gälla på klubbsanktionerade träningar.

Köper du å andra sidan en A2 hoj kan du köra den i gatgrupper och du slipper licenskrav och reglerna kring försäkringar är tydligare.

Mvh Andreas
 
Känns som att alla sliter TS åt olika håll! Så nu ska jag slita TS åt det hållet jag tror att han vill.

Du vill köra bana med en kraftigare hoj än den du kommer att få din körkortsbehörighet för!

Du har egentligen ingen ambition att tävla, du vill bara köra bana och ha skoj.

Stämmer mina påståenden så är mitt förslag att du köper en gammal 600, typ gixxer, R6, Ninja, gärna en färdigkittad för runt 15-20000. Anmäler dig till licens kurs exempelvis genom SMC Sport. Kostar ca 3000kr, klarar kursen och löser en baslicens för 1500kr.

Nu kan du deltaga på diverse bandagar där arrangören har med en licensgrupp! Brukar vara 2 gatgrupper och en licensgrupp. Det kryllar av dessa arrangemang på banorna hela sommaren.

Till försäkringsfrågan, din hoj kommer ALDRIG att vara försäkrad på en sådan här licenskörning. JAG vet inte om svemos olycksfallsförsäkring gäller vid dessa arrangemang, det får någon annan svara på. Dock ska den gälla på klubbsanktionerade träningar.

Köper du å andra sidan en A2 hoj kan du köra den i gatgrupper och du slipper licenskrav och reglerna kring försäkringar är tydligare.

Mvh Andreas

Du har lite fel i ditt inlägg.
Ts kan i dagsläget inte ta licens via SMC sport utan att först ha gått steg 1 - 4. Den enda hojen TS kan använda på dessa kuser är en 15 hk 125 cc eftersom han bara har A1 körkort..

Det betyder att även en A2 hoj ( t.ex ostrypt 125 cc 30 hk) kommer att köras i licengrupp eller oförsäkrad grupp.

På bandagarna gäller inte Svemo licènsförsäkring. Den gäller på dom träningarna som bedrivs av svemoanslutna motorklubbar t.ex LMS.

Nu är inget av detta skrivet i sten eftersom det pågår en process med att titta över regelverk m.m. Dagens regelverk är anpassad till en situation när motorklubbarna i princip hade monopol på verksamheten. I dag bedrivs en stor del verksamheten utanför klubbarnas kontroll av olika bolag. Det kommer att kräva en del förändringar. Nuvarande situation blir på sikt ohållbar för alla inblandade.
 
Last edited:
Känns som att alla sliter TS åt olika håll! Så nu ska jag slita TS åt det hållet jag tror att han vill.

Du vill köra bana med en kraftigare hoj än den du kommer att få din körkortsbehörighet för!

Du har egentligen ingen ambition att tävla, du vill bara köra bana och ha skoj.

Stämmer mina påståenden så är mitt förslag att du köper en gammal 600, typ gixxer, R6, Ninja, gärna en färdigkittad för runt 15-20000. Anmäler dig till licens kurs exempelvis genom SMC Sport. Kostar ca 3000kr, klarar kursen och löser en baslicens för 1500kr.

Nu kan du deltaga på diverse bandagar där arrangören har med en licensgrupp! Brukar vara 2 gatgrupper och en licensgrupp. Det kryllar av dessa arrangemang på banorna hela sommaren.

Till försäkringsfrågan, din hoj kommer ALDRIG att vara försäkrad på en sådan här licenskörning. JAG vet inte om svemos olycksfallsförsäkring gäller vid dessa arrangemang, det får någon annan svara på. Dock ska den gälla på klubbsanktionerade träningar.

Köper du å andra sidan en A2 hoj kan du köra den i gatgrupper och du slipper licenskrav och reglerna kring försäkringar är tydligare.

Mvh Andreas
Du har helt rätt.
 
Du har lite fel i ditt inlägg.
Ts kan i dagsläget inte ta licens via SMC sport utan att först ha gått steg 1 - 4. Den enda hojen TS kan använda på dessa kuser är en 15 hk 125 cc eftersom han bara har A1 körkort..

Det betyder att även en A2 hoj ( t.ex ostrypt 125 cc 30 hk) kommer att köras i licengrupp eller oförsäkrad grupp.

På bandagarna gäller inte Svemo licènsförsäkring. Den gäller på dom träningarna som bedrivs av svemoanslutna motorklubbar t.ex LMS.

Nu är inget av detta skrivet i sten eftersom det pågår en process med att titta över regelverk m.m. Dagens regelverk är anpassad till en situation när motorklubbarna i princip hade monopol på verksamheten. I dag bedrivs en stor del verksamheten utanför klubbarnas kontroll av olika bolag. Det kommer att kräva en del förändringar. Nuvarande situation blir på sikt ohållbar för alla inblandade.

men om jag kör kurserna 1-4 på min 125;a, kan jag köra större hoj på steg 6 sen?
 
men om jag kör kurserna 1-4 på min 125;a, kan jag köra större hoj på steg 6 sen?

Japp.
Kraven på att ha kört Steg 1-4 innan Steg 5 för licensen är för att de ska veta att du har grundläggande vana för bana och banetikett, och att du faktiskt kan köra hoj. Steg 5 i SMCs stege är för övrigt licenskursen. Steg 6 är licensträningen.
Har du grundläggande teknik på en hoj har du det på en annan.
 
Då blir det nog så. Jag göra steg 1-4 på min klena 125cc sedan steg 5-6 på en banhoj. Så steg 5 ger mig svemo licens eller behöver jag det också?
 
Då blir det nog så. Jag göra steg 1-4 på min klena 125cc sedan steg 5-6 på en banhoj. Så steg 5 ger mig svemo licens eller behöver jag det också?

Steg 5 ger dig en svemolicens.
Du kan även gå en licenskurs hos en vanlig motorklubb t.ex LMS. Då behöver du inte gå steg 1 - 4.

Men som skrev tidigare gällde det 2015.
 
Last edited:
Japp. Steg 6 är licensträning. Sålänge du har en giltig licens får du köra den.

Jag har snackat med SvMC även om detta på mässor, det är absolut inte självklart för målgruppen att få reda på att "alla steg måste tas i ordning" för att sedan få reda på att steg 5 och 6 är något heeeelt annat.

Eller att BKK- och Sporthojskurs är samma sak och att man verkar få gå på vilken av dem man vill oavsett vilken hojtyp man har (kanske ändrat nu?).

Även om organisationen är God(tm) anser jag att den behöver jobba på sin tydlighet, precis som Svemo.
(Kanske är en hojgrej det här med förvirrande budskap?)
 
Jag har snackat med SvMC även om detta på mässor, det är absolut inte självklart för målgruppen att få reda på att "alla steg måste tas i ordning" för att sedan få reda på att steg 5 och 6 är något heeeelt annat.

Eller att BKK- och Sporthojskurs är samma sak och att man verkar få gå på vilken av dem man vill oavsett vilken hojtyp man har (kanske ändrat nu?).

Även om organisationen är God(tm) anser jag att den behöver jobba på sin tydlighet, precis som Svemo.
(Kanske är en hojgrej det här med förvirrande budskap?)

Ja, det är ju en hel del röra. Även om SMC är ganska milt röriga i jämförelse med Svemo. SHK och BKK borde väl vara ändrat nu iom att de döpt om det till något tredje? (Typ trafiksäkerhetskurs eller nåt sånt...)
Som nybörjare på bana i det här landet får man inte vara rädd för att ställa frågor. :crash
 
Som nybörjare på bana i det här landet får man inte vara rädd för att ställa frågor. :crash

Med tanke på hur den här tråden artar sig skulle jag säga att man inte ska räkna med att bli klokare av svaren heller!:D
 
Med tanke på hur den här tråden artar sig skulle jag säga att man inte ska räkna med att bli klokare av svaren heller!:D

Nej, på sporthoj får man välja det som stämmer bäst med den egna övertygelsen bland svaren. :hihi
 
Får jag bara flika in att jag anser att det är en bra idé för hojförare att gå SMC Steg 1-4 oavsett om man har tänkt köra på bana eller inte. :mattias

Det är faktiskt så att jag skulle vilja rekommendera MartinLindwall att göra det och ta licensen med SMC (Steg 5) och prova bankörning på 125:an innan det läggs en massa pengar på en hoj som enbart kan köras på bana. Risken är väl liten, men tänk om det inte är så kul som det verkar...?
 
Får jag bara flika in att jag anser att det är en bra idé för hojförare att gå SMC Steg 1-4 oavsett om man har tänkt köra på bana eller inte. :mattias

Det är faktiskt så att jag skulle vilja rekommendera MartinLindwall att göra det och ta licensen med SMC (Steg 5) och prova bankörning på 125:an innan det läggs en massa pengar på en hoj som enbart kan köras på bana. Risken är väl liten, men tänk om det inte är så kul som det verkar...?
Ts hoj är tyvärr inte lämplig eller rolig på storbana. Det är 125 cc på 10 hk och med ett enkelt chassie. Med en sådan hoj blir det svårt att träna t.ex gaskontroll och bromsteknik när toppfarten ligger på 100km/h.

En junorhoj som körs av 12 åringar hade 30-35 hk (fr.o.m 2016 upptill 48 hk). Med en sådan hoj blir träningen helt annorlunda. Där kan man träna högfartbroms och gaskontroll m.m.
 
Ts hoj är tyvärr inte lämplig eller rolig på storbana. Det är 125 cc på 10 hk och med ett enkelt chassie. Med en sådan hoj blir det svårt att träna t.ex gaskontroll och bromsteknik när toppfarten ligger på 100km/h.

En junorhoj som körs av 12 åringar hade 30-35 hk (fr.o.m 2016 upptill 48 hk). Med en sådan hoj blir träningen helt annorlunda. Där kan man träna högfartbroms och gaskontroll m.m.

Varför skulle han inte kunna lära känna sin egen hoj och bli en bättre och säkrare förare samtidigt som han känner efter om han vill lägga pengar på en ren banhoj? Det låter ju som hans erfarenhet av bana är noll och de farter som man kan komma upp i på storbanekurser motsvarar ju de man färdas i på vanlig väg. Alla hojar är väl välkomna på storbanekurser? Man kanske borde lära sig gå innan man provar att springa...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top