Bandag utan gat-reggad båge?

Ts hoj är tyvärr inte lämplig eller rolig på storbana. Det är 125 cc på 10 hk och med ett enkelt chassie. Med en sådan hoj blir det svårt att träna t.ex gaskontroll och bromsteknik när toppfarten ligger på 100km/h.

En junorhoj som körs av 12 åringar hade 30-35 hk (fr.o.m 2016 upptill 48 hk). Med en sådan hoj blir träningen helt annorlunda. Där kan man träna högfartbroms och gaskontroll m.m.
Dock så har PeteR1 en bra poäng, alla fastnar inte för bankörning (undertecknad bland annat) och då kan det vara smart för ts att testa med sin nuvarande hoj så han inte köper en banhoj direkt och sen märker att de egentligen inte är så roligt
 
En knix kan vara en bra sak att testa med en 125:a för att känna på bana. Knix är kul, storbana är kuligare. :hihi
 
Varför skulle han inte kunna lära känna sin egen hoj och bli en bättre och säkrare förare samtidigt som han känner efter om han vill lägga pengar på en ren banhoj? Det låter ju som hans erfarenhet av bana är noll och de farter som man kan komma upp i på storbanekurser motsvarar ju de man färdas i på vanlig väg. Alla hojar är väl välkomna på storbanekurser? Man kanske borde lära sig gå innan man provar att springa...

Nästa år är TS på väg att byta till A2 hoj. Jag tror att TS har mer utbyte av steg 1-4 på A2 hojen .

Upplevelsen av bankörning blir tyvärr inte rättvisande med 10 hk. Med den effekten och det chassiet uteblir "RR känslan" nästan helt. Ett annat problem är att TS blir ett rundningsmärke även i lugn grupp trots bra körkunskap.
Med en A2 hoj blir situationen helt annorlunda, där kan man träna gaskontroll och hålla jämna steg med dom andra .

Med 125 cc A1 hoj är en knix kurs på gokartbana däremot en nyttig och lärorik övning.
 
Last edited:
Nästa år är TS på väg att byta till A2 hoj. Jag tror att TS har mer utbyte av steg 1-4 på A2 hojen .

Upplevelsen av bankörning blir tyvärr inte rättvisande med 10 hk. Med den effekten och det chassiet uteblir "RR känslan" nästan helt. Ett annat problem är att TS blir ett rundningsmärke även i lugn grupp trots bra körkunskap.
Med en A2 hoj blir situationen helt annorlunda, där kan man träna gaskontroll och hålla jämna steg med dom andra .

TS är 16 nu och får därmed inte köra A2 under nästa säsong. I övrigt håller jag med om bankörning med 10 hk.
 
Men om jag köper en zx6r t.ex för 20papp kommer den väll inte sjunka i värde? jag är beredd på att förlora några laxar p.ga saker som licens och resor o.sv men så länge inte bågen halveras i värde så kan det klassas som "små pengar" så länge förlusten är under 15papp
 
Men om jag köper en zx6r t.ex för 20papp kommer den väll inte sjunka i värde? jag är beredd på att förlora några laxar p.ga saker som licens och resor o.sv men så länge inte bågen halveras i värde så kan det klassas som "små pengar" så länge förlusten är under 15papp

Jag tycker du tänker rätt. Krångla inte till det i onödan.
Ta noga reda på vilka skadeförsäkringar som gäller för just dig (det behöver inte vara så brutala saker som händer, jag är bekant med en person som spräckte bäckenet och hans mamma fick vara ledig några månader för att hjälpa honom med toa och annat. Hade han varit propert försäkrad hade mamman fått ersättning för förlorad arbetsinkomst, nu blev det betydligt snålare. Killen är fullt återställd).

Om du behöver: välj sedan väg, bandagar eller tävling/licensspåret. Vissa arrangörer låter dig köra med oförsäkrad maskin och med antingen körkort eller licens. Vissa delar in i reggat/körkort resp oreggat/licens/körkort.

Karlskoga, Linköping och Falkenberg är de vanligaste som har licensträningar, SvMC "steg 6" är lite samma grej.
 
Men om jag köper en zx6r t.ex för 20papp kommer den väll inte sjunka i värde? jag är beredd på att förlora några laxar p.ga saker som licens och resor o.sv men så länge inte bågen halveras i värde så kan det klassas som "små pengar" så länge förlusten är under 15papp

Så länge du inte skjuter motorn eller kraschar allt för illa så kommer en så pass billig hoj behålla sitt värde bra.

Vad gäller olycksfallsförsäkring så har de flesta fackförbund avtal med något bolag som erbjuder en vettig försäkring utan förbehåll för motorsport.
 
Last edited:
När vi har kursdagar inom SMC Väst, har vi en gosse som kör Honda 125 och det är idel glada leenden, det är inga bekymmer för honom att köra i dom mindre snabba grupperna om man bortser från rakorna. I kurvorna är han oftast ledande, och det är ju där det är som roligast när man väl lärt sig. Så jag ser inga bekymmer med SMC steg 1-4 och därefter steg 5, med din 125, och steg 6 med din önskan om 600.

Klart det är en bit för dig att åka till västkusten, men skulle förvåna mig mycket om SMC Stockholm inte är likvärdigt.

Så testa din 125'a och se vart det bär hän.
 
Last edited:
När vi har kursdagar inom SMC Väst, har vi en gosse som kör Honda 125 och det är idel glada leenden, det är inga bekymmer för honom att köra i dom mindre snabba grupperna om man bortser från rakorna. I kurvorna är han oftast ledande, och det är ju där det är som roligast när man väl lärt sig. Så jag ser inga bekymmer med SMC steg 1-4 och därefter steg 5, med din 125, och steg 6 med din önskan om 600.

Klart det är en bit för dig att åka till västkusten, men skulle förvåna mig mycket om SMC Stockholm inte är likvärdigt.

Så testa din 125'a och se vart det bär hän.

Och vill han känna på bana i närområdet så finns Tuvängen, Rörken och Gröndal. Att känna på storbana med SMC går ju också bra på ATT på hundratjyfemman. :tummenupp
Men nu är säsongen lite över för i år, så det bästa är nog att lägga lite till pengar på hög över vintern och komma tillbaka i april nån gång när det börjar köras på banorna igen.
 
När vi har kursdagar inom SMC Väst, har vi en gosse som kör Honda 125 och det är idel glada leenden, det är inga bekymmer för honom att köra i dom mindre snabba grupperna om man bortser från rakorna. I kurvorna är han oftast ledande, och det är ju där det är som roligast när man väl lärt sig. Så jag ser inga bekymmer med SMC steg 1-4 och därefter steg 5, med din 125, och steg 6 med din önskan om 600.

Klart det är en bit för dig att åka till västkusten, men skulle förvåna mig mycket om SMC Stockholm inte är likvärdigt.

Så testa din 125'a och se vart det bär hän.

Ja men han har ju 15 hk i sin 125:a... :7peta

Som initierad källa kan jag läcka att han kommer synas på en gul/svart 599:a i steg 5 & 6 nästa säsong! :fakta:tummenupp
 
Om det e någon hjälp så har jag iår kollat här. Du ser snabbt vart o vilka som håller idet sen bara att kontakta om förutsättningarna. .

http://www.bike.se/reportage/bandagskalendern-2015

Med TS nuvarande hoj på 10 hk finns i stort sett bara knix kurser som är lämpliga. Övriga arrangemang behöver mer "pulver" för att bli en rolig och trevlig upplevelse.

Generellt har lugn/ medel grupp hos privata arrangörer en högre hastighet än motsvarnade grupp hos smc. En lugn/ medel grupp hos en privat arr motsvarar kanske en medelsnabb/ snabb grupp fartmässigt hos smc. Det beror på att smc jobbar mer med utbildning inom olika trafiksäkerhetamoment än privata arr samt att deltagarna kör mer touring- och äventyrshojar på smc kurserna. På dom privata bandagarna är det nästan uteslutande supersport- och streethojar. Hojvalet speglar ofta förarens intresse av bankörning.
 
Med TS nuvarande hoj på 10 hk finns i stort sett bara knix kurser som är lämpliga. Övriga arrangemang behöver mer "pulver" för att bli en rolig och trevlig upplevelse.

Generellt har lugn/ medel grupp hos privata arrangörer en högre hastighet än motsvarnade grupp hos smc. En lugn/ medel grupp hos en privat arr motsvarar kanske en medelsnabb/ snabb grupp fartmässigt hos smc. Det beror på att smc jobbar mer med utbildning inom olika trafiksäkerhetamoment än privata arr samt att deltagarna kör mer touring- och äventyrshojar på smc kurserna. På dom privata bandagarna är det nästan uteslutande supersport- och streethojar. Hojvalet speglar ofta förarens intresse av bankörning.
Läste inte alla sidor (my bad) Såg bara att TS talade om 600cc banhoj i början. Ja. Så som Du beskriver brukar det fungera. TS får väl se länken jag tog fram som en eventuell framtida lathund.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top