Bandag utan gat-reggad båge?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
fan, nu e farsan anti också... han tycker att jag ska köpa en vettigare a2 istället... kommer man ha någon chans i rookie klasserna om man kör med t.ex z300, ninja 300, ktm 390 duke eller en strypt mt07?? eller har ni andra tips?
Nej, du kommer inte att kunna hänga med i någon rookieklass med en sån hoj, och en vild gissning är att du inte får starta i R600 med någon av dom hojarna.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
fan, nu e farsan anti också... han tycker att jag ska köpa en vettigare a2 istället... kommer man ha någon chans i rookie klasserna om man kör med t.ex z300, ninja 300, ktm 390 duke eller en strypt mt07?? eller har ni andra tips?

Du kan köra junior cup med 125:a? Speedster kan du köra med vad som helst i princip, a2 cup kan du köra med en hel drös a2-hojar. Kolla svemo.se för regler.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
fan, nu e farsan anti också... han tycker att jag ska köpa en vettigare a2 istället... kommer man ha någon chans i rookie klasserna om man kör med t.ex z300, ninja 300, ktm 390 duke eller en strypt mt07?? eller har ni andra tips?

Det finns en A2-klass. Den kan du köra i med de hojarna, i Rookie-klasserna kommer du inte ha en suck däremot. (Det är lite rörigt inom klasserna i RR i Sverige, och de som heter Rookie har nästan samma högsta-nivå som elitklasserna så namnet är lite missvisande.)
Jag tycker väl personligen att det inte finns någon egentlig anledning för dig att köra A2 istället för en 600:a och tävla i tex Speedster Cup. Du kan krascha sönder dig precis lika mycket med en A2-hoj som med en 600:a, och A2-hojarna är generellt sett sämre rent tekniskt sett än vad sportsexhundrorna är. Ram, fjädring, motor, förargeometri på sportsexhundrorna är allt gjort för att piska runt hojen på en bana, det är inte alls samma sak med A2-hojarna som mer är gjorda för pendling.

http://www.svemo.se/sv/Grenar/Roadracing/Tavling/Klasser/
A2 är en för i år ny klass.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
fan, nu e farsan anti också... han tycker att jag ska köpa en vettigare a2 istället... kommer man ha någon chans i rookie klasserna om man kör med t.ex z300, ninja 300, ktm 390 duke eller en strypt mt07?? eller har ni andra tips?

Kommer du att A 2 körkort nästa år?

När det gäller juniorcup så kommer den att ersättas av A2 cup fr.o.m 2016. För att få delta i tävlingar måste hojen modifieras en del. Det gör att det blir svårt att växla mellan gatkörning och race flera gånger per månad.

Det gäller också på rr träningar med flertalet rr klubbar.

Men allt detta är under utredning.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Köp en 125a sportig hoj annars om du inte får köpa för päronen, en aprilia rs125a eller något och köp bandagar med Actionpics.se Jag körde med dom i somras och kan bara säga goda ord om det, det var superkul, dom är trevliga o hjälpsamma, jag lärde mig väldigt mycket på de 2 dagarna jag körde. Det är förövrigt så att många av deras instruktörer (om inte alla? kan ej svara på det) är även SMC instruktörer
 

MartinLindwall

Ny medlem
Gick med
5 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha ybr125 2005
päronen är inget problem... Är bara lite svårt att välja. Vad kostar en bandag på actionpics? och skulle 125cc tävlingarna vara kvar på svemo, elr inte?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
päronen är inget problem... Är bara lite svårt att välja. Vad kostar en bandag på actionpics? och skulle 125cc tävlingarna vara kvar på svemo, elr inte?

Har för mig att de brukar ligga runt 1200-1500. Jag vet för övrigt en ganska väl genomgången rs125 som är till salu inte långt från tokholm om du vill testa det. Kolla in på "Bandagar o kurser" forumet här så kan du läsa vad som gäller för flertalet arrangörer.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
är aprillian två-takt eller fyr? och klassas en två-takt 125 som a1?

En orginal rs125 får du köra på A1-kort, om man tar bort strypningen/arna (vet ej speciellt noga om dessa) så behöver du a2 kort för att få köra den på allmän väg. Reglerna för A2 är max 35 kw o 0.2kw/kg om jag inte minns fel, så där bör du kunna köra med rs125:an. Aprilia rs125 är en 2t maskin. Ber killen som säljer sin kontakta dig, han vet mer om det där o har kört den på bana den här säsongen.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Den hojen är knappast konkurranskraftig i den nya A2 cupen.

Jag tycker du skall vänta lite. A2 reglementet är inte riktigt klart än.

Att kombinera gata och bana är knappast någon ide för dig med samma hoj. I din ålder lämnar dom flesta juniorklassen för att köra rookie 600.
Det finns en möjlighet att köra Er 6 cup. En Er 6 kan vara både A2 och fulleffekt. Förändringen är en stoppskruv för nedre gasrullen och ev. en kabelbygel. Där är antalet tävlande 2 st i dagsläget.
 

MartinLindwall

Ny medlem
Gick med
5 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha ybr125 2005
Förlåt att det blev tråden blev så rörig! men som ni kanske förstår är jag ganska ny på det här.

några frågor!
1. kommer det finnas kvar en 125 gren på svemo nästa år eller skulle a2 grenen ersätta den.
2. om båda är kvar, vilken gren tror ni är vettigast för mig som har några mil på båge, men ingen racing erfarenhet?
3. om 125-grenen är kvar, är det vettigt att köpa en ninja 250 som jag sedan använder till a2-kortet eller ska jag köpa en två-takts 125cc som jag använder endast till banan?

tack för alla svar hitils och på förhand!
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Den hojen är knappast konkurranskraftig i den nya A2 cupen.

Jag tycker du skall vänta lite. A2 reglementet är inte riktigt klart än.

Att kombinera gata och bana är knappast någon ide för dig med samma hoj. I din ålder lämnar dom flesta juniorklassen för att köra rookie 600.
Det finns en möjlighet att köra Er 6 cup. En Er 6 kan vara både A2 och fulleffekt. Förändringen är en stoppskruv för nedre gasrullen och ev. en kabelbygel. Där är antalet tävlande 2 st i dagsläget.


Er6 cup finns inte längre, det var därför Morris gav upp sin o skaffade retta om jag inte minns fel. Rookie 600 kan vara lite att ta i som första race någonsin kanske? A2/junior/speedster känns ju lite mer lämpligt. Just Morris gamla er6 är väl ett perfekt exempel på "gör om din gathoj till banhoj på 60 min"
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förlåt att det blev tråden blev så rörig! men som ni kanske förstår är jag ganska ny på det här.

några frågor!
1. kommer det finnas kvar en 125 gren på svemo nästa år eller skulle a2 grenen ersätta den.
2. om båda är kvar, vilken gren tror ni är vettigast för mig som har några mil på båge, men ingen racing erfarenhet?
3. om 125-grenen är kvar, är det vettigt att köpa en ninja 250 som jag sedan använder till a2-kortet eller ska jag köpa en två-takts 125cc som jag använder endast till banan?

tack för alla svar hitils och på förhand!
  1. Vet inte...
  2. Spelar ingen roll alls skulle jag tro. Du kommer oavsett vilket du väljer behöva träna racekörning, lyckligtvis finns licensträningar för sånt. SMCs Steg 6 har dessutom kunniga instruktörer du kan få många och bra tips av.
  3. Det spelar ingen större roll vilken klass du väljer, du kommer behöva antingen skruva av/på en massa saker eller ha två stycken hojar för att tävla.

a2 är altså "lättare" än rookie 600? och måste a2:an vara påställd?
A2 är lite av en junior/instegsklass. En del juniorer är snabba som satan, men inte alla. I Rookie var top 10 snabba nog för att köra i elitklasserna sist jag kollade. (Vilket är ett par år sen.)
Nej, hojen måste inte vara påställd för att köra tävling. Den behöver inte vara besiktad, försäkrad eller ens inreggad i Sverige. Men den Måste ha MC-ID. Och den Måste vara anpassad för race.
 

MartinLindwall

Ny medlem
Gick med
5 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha ybr125 2005
jaså! vad bra! var igentligen träningarna jag var mer interesserad av inte själva tävlingarna! men vad är det för krav på bågen?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top