Bandag utan gat-reggad båge?

jaså! vad bra! var igentligen träningarna jag var mer interesserad av inte själva tävlingarna! men vad är det för krav på bågen?

Träning har oftast lite mildare krav än tävling, men det ska egentligen vara samma...

Det här skrev jag i en annan tråd om vad som behöver göras med gathojen för att köra race, det är mer saker som behöver tittas/tänkas på, men då får du läsa på i SR: http://multi.mediapaper.nu/?PubId=F310188AF9D69CCBB61FFA736052C584

  • Bromsar, oljeplugg, oljefilter, oljepåfyllningsplugg ska najas. (allt som kan ge upphov till oljespill om det lossnar, i princip.)
  • Hojen ska ha en båt, med pluggade hål.
  • Hojen ska ha skyddskåpor på motorkåporna om de kan ta i vid marksyning.
  • Tankskum i tanken.
  • Ventilhattar av metall med packning.
  • Uppsamlingskärl för spillslangarna.
  • Kylarvätskan får inte innehålla glykol. Waterwetter och vatten funkar bra.
  • Hajfena framför bakdrevet. (Skydd så det inte går att få in kroppsdelar mellan kedja och drev)
  • Passagerarfotpinnar, sidostöd och centralstöd ska bort eller låsas fast i uppfällt läge.
  • Lyktglas ska tejpas eller tas bort.
  • Regplåt ska tas bort.
  • Det ska finnas ett rött bakljus som kan tändas när tävlingsledningen bestämmer att det ska vara tänt (wet race)

Rent generellt är det både billigare och enklare att köpa en färdig ban/racehoj som har alla modifieringarna.
 
Förlåt att det blev tråden blev så rörig! men som ni kanske förstår är jag ganska ny på det här.

några frågor!
1. kommer det finnas kvar en 125 gren på svemo nästa år eller skulle a2 grenen ersätta den.
2. om båda är kvar, vilken gren tror ni är vettigast för mig som har några mil på båge, men ingen racing erfarenhet?
3. om 125-grenen är kvar, är det vettigt att köpa en ninja 250 som jag sedan använder till a2-kortet eller ska jag köpa en två-takts 125cc som jag använder endast till banan?

tack för alla svar hitils och på förhand!

1 Tanken är att A2 skall ersätta juniorklassen till 2016. I år har klassen haft 7-9 deltagare varav 3-4 har kört en 2 takt Aprilla 125 cc. Dom övriga har kört ninja 250.

Vad som händer med klassen 2016 känns rätt osäkert eftersom det befintliga hojbeståndet måste bytas ut eller uppgraderas maskinellt för att hänga med dom nya A2 hojarna. Nuvarande hojar har 30 - 35 hk jämfört med dom nya som har 40-48 hk beroende på modell. Det syntes tydligt när en erkännt duktig junior inte vinner på Linköping, först över mållinjen var istället en A2 hoj. Naturligtvis vann junioren i sin klass.

2 och 3
Eftersom junior försvinner så finns det enbart A 2 cup att välja på. Troligtvis blir du bland dom äldre i klassen. Dom flesta som körde junior lämnade klassen när dom var 15 - 16 år för att övergå till rookie 600 eller SST 600(elit)
 
Jag testade A2 i år och fördelen jämfört med 125 std är att toppfarten är lite högre vilket gör det mindre otrevligt att träna ihop med övriga klasser. Någon std 125-klass finns troligen inte nästa år så en oreggad 125a bör inte kosta många kronor, å andra sidan passar den inte in någonstans.

Är du inte intresserad av att lägga massor av pengar på att tävla är det smidigare och mer prisvärt att skaffa en några år gammal 600. Den funkar fint att träna med och kör du SMC steg 6 är det oftast ett enklare race under dagen. Blir du biten kan du köra Speedster med samma hoj.
 
Som jag förstår det känns det nog bäst för mig att köpa en vettig a2-hoj nästa år(när jag är 16-17) och ta svemo licens, och delta på smc;s licenserade kurser.

Nästa steg... vad för hoj? budget ca 60papp
 
var lite inne på en strypt mt-07a men det är kåpat som gäller på bana va?

MT-07an är gunghästig och dyker som fan vid bromsning, vilket är lite jobbigt när man kör bana. Jag håller nog med om att RC390 är den A2 som ser intressantast ut för banåka. Kåporna vill du mest ha för att de skyddar hojen lite när du kraschar, och i de effektspannen är den ju bra för acceleration och toppfart med iofs.
 
Vill du ha en A2a så är nog KTMen rätt val men du kommer knappast hitta någon färdig racehoj så det blir till att bygga lite.
Billigare och enklare är att köpa en färdig 600. Brukar gå att hitta bra hojar med allt som behövs för under 30k och det är betydligt lättare att hitta billiga delar till en sådan när du kraschar. Resten av budgeten går snabbt åt för resor, däck och avgifter, tro mig.
 
Blicka lite utomlands kanske?
Här i Spanien så kan du hoppa in och köra bandagar nästan varje dag året runt. Vid jul och nyår så kan man köra tex endurance 9 dagar i sträck.
Flygbiljetter finns tokbilligt om man vet hur man söker.
Du hyr en hoj och utrustning om du inte har egen. ca 250-300 EUR/dag inkl. däck, bränsle.
Inget krav på licens eller försäkring. Du skriver på att du kör på egen risk. Sen är det bara att gasa!:tummenupp
 
vad sägs om cb500r? tcker det känns lite surt att ha möjligheten till större motor fast inte utnytja det... Fast jag har aldrig jämfört "större" hojar.
 
vad sägs om cb500r? tcker det känns lite surt att ha möjligheten till större motor fast inte utnytja det... Fast jag har aldrig jämfört "större" hojar.

Du får eventuellt lite mer vrid, men det du vill göra med en A2-hoj är att hamna så nära 175 kg du bara kan, och dessutom ha kompetent ram, fjädring och en sportig förargeometri för bana. Av alla A2hojarna som finns nu är det nog fortfarande RC390 som är mest kompetent...
Men som flera sagt redan, en gammal färdigkittad racehoj får du för kaffepengar. Förra året såg jag bland annat R6or med extra fälgar för 15-18 000. Finns ingen anledning alls att sikta på A2 för dig. Det är inte billigare, och det är inte lättare än 600. Och för race är Speedster alldeles utmärkt klass att börja köra i, med alla vi andra glada amatörer som i racesammanhang knappt håller styrfart.
Du vill ändå inte köra banhojen på gata. För banhojen kommer du lägga. Och då blir det inget köra av på gata heller.
 
Du får eventuellt lite mer vrid, men det du vill göra med en A2-hoj är att hamna så nära 175 kg du bara kan, och dessutom ha kompetent ram, fjädring och en sportig förargeometri för bana. Av alla A2hojarna som finns nu är det nog fortfarande RC390 som är mest kompetent...
Men som flera sagt redan, en gammal färdigkittad racehoj får du för kaffepengar. Förra året såg jag bland annat R6or med extra fälgar för 15-18 000. Finns ingen anledning alls att sikta på A2 för dig. Det är inte billigare, och det är inte lättare än 600. Och för race är Speedster alldeles utmärkt klass att börja köra i, med alla vi andra glada amatörer som i racesammanhang knappt håller styrfart.
Du vill ändå inte köra banhojen på gata. För banhojen kommer du lägga. Och då blir det inget köra av på gata heller.

Så man kan köra smc;s steg 6 med en Färdigkittad racehoj? och rookie 600 verkar lite svårt för mig om inte smc tillåter.
 
Så man kan köra smc;s steg 6 med en Färdigkittad racehoj? och rookie 600 verkar lite svårt för mig om inte smc tillåter.

Japp... Och du kan köra Speedster Cup med en racekittad 600:a med, och det är som sagt en klass för glada amatörer, där du antagligen kommer kunna hänga på någon i fältet. Du kan även köra klubbarnas egna licensträningar med en sån hoj om du innehar licensen.
 
är ångrat mig typ 50 ggr sen igår morse. Speedster cup är alltså roadracing, fast lättare än rookie 600? I så fall är det nog perfekt för mig.
 
är ångrat mig typ 50 ggr sen igår morse. Speedster cup är alltså roadracing, fast lättare än rookie 600? I så fall är det nog perfekt för mig.

Japp, det är fullt med glada typer i den klassen. :D De snabba flyttar upp till Rookie.
Sedan är det ju bara att köra träningar för att bli bättre på att köra också. Enda böket är att få med dig hojen till träningar tävlingar, men du borde kunna samåka med någon annan från hufvudstaden.
 
hmm, borde gå och ordna. kanske kan fixa några vänner. Hur ofta är det träningar och vilken bana är närmast Stockholm? Om jag ska köpa en racehoj skulle jag gärna lägga ner ca 30-papp med släp...
 
Du behöver ju inte tävla förrän du kört lite träningar och fått upp farten. Eller alls egentligen, det blir bra mycket mer kört per krona på en träningsdag jämfört med en racehelg.

Det tråkiga om du kör A2 är att du ytterst sällan kommer träna med andra som kör liknande hojar. Jag tycker iofs det är kul att köra min gamla cityhoj mot riktiga sporthojar men jag är nog inte riktigt frisk heller. Dessutom är det svårt att lära sig av andra om man sitter på helt olika typer av hojar och jag gissar att du har en del att lära för att få upp farten.
 
Linköping är närmast, därefter Karlskoga så hoppas du har päron som gillar att köra bil. Några polare att samåka med gör att milen känns kortare och kapar kostnader.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top