Bandag Kinnekulle 8/5

Förlåt!!!!

Pejo skrev:
Jag tror aRWe skrev så längst upp :rolleyes:

Jag ska dit...

Ville bara höra om det var bestämt vilken dag, hur många och när de åker ned men det var väl knäppt att fråga så jag ber så hemst mycket om ursäkt :Bugar :Bugar

Cattis skrev:
Ville bara höra om det var bestämt vilken dag, hur många och när de åker ned men det var väl knäppt att fråga så jag ber så hemst mycket om ursäkt :Bugar :Bugar

Du behöver inte be om ursäkt, men det är enklare att svara när det går att förstå vad du menar.

Jag har planerat att åka ned på lördagen innan, o slagga över. Jag tror jag får med mig en eller två på en sån lyxvariant.

@WestW - man viker väl in backspeglarna? Jag brukar slå av i god tid innan inbromsning för att ge chans till omkörning... men att avstå smälla på ut på rakan vill man juh inte... det är ju skojsigt att gasa!

Bakspeglarna måste man vika in, ta bort eller tejpa.
Finns inget som är så stressande i början som att se andra komma i kapp en bakifrån.
Jag gjorde misstaget förra året att kolla i en kurva vilket slutade med en tur på gräset :(

Om man vet med sig att det finns folk i gruppen som är snabbare så kan man gasa på rakan men släppa av ganska tidigt så att alla som vill kan bromsa sig förbi utan problem.
Det är den som kommer bakifrån som ska ta hänsyn till dig och inte tvärtom.
Håll alltid ditt spår och försök inte underlätta för någon annan genom att byta, det blir bara pannkaka.

Låg bakom en Fireblade med turbo på Gelleråsen i somras.
Gäspade i kurvorna och på rakan sa det bara swisch så var han borta.
Jäklar vad den gick rakt fram den hojen :)

Pejo skrev:
@WestW - man viker väl in backspeglarna? Jag brukar slå av i god tid innan inbromsning för att ge chans till omkörning... men att avstå smälla på ut på rakan vill man juh inte... det är ju skojsigt att gasa!

Slå av i god tid innan inbromsningen ska man inte lära sig. Det man vill lära sig är att gasa fullt tills man ska bromsa. Släppa gasen gör man när man bromsar sen är det fullt som gäller. :banana

Tror det blir svårt att få något flyt på banan om man kör som du sa. Ta det lite lungnare i början på rakan så dom som legat och väntat får komma om. Sen kan man gasa på igen och lära sig ha hög fart in till kurvan. Bromsa och ge på igen.

Vem vet vad som är rätt eller fel. Gör det som känns bäst och använd skallen. Får du gängspö i depån har du nog gjort fel. :hihi

Last edited:
WestW skrev:
Slå av i god tid innan inbromsningen ska man inte lära sig. Det man vill lära sig är att gasa fullt tills man ska bromsa. Släppa gasen gör man när man bromsar sen är det fullt som gäller. :banana

Tror det blir svårt att få något flyt på banan om man kör som du sa. Ta det lite lungnare i början på rakan så dom som legat och väntat får komma om. Sen kan man gasa på igen och lära sig ha hög fart in till kurvan. Bromsa och ge på igen.
Nu finns det ju lite mer än en kurva på de flesta banor och dem kan man bromsa hårt i istället :tummenupp

WestW skrev:

Vem vet vad som är rätt eller fel. Gör det som känns bäst och använd skallen. Får du gängspö i depån har du nog gjort fel. :hihi

Jag har inte fått gängspö än, men det finns ju tid till det. Att åka så fort man kan i en kurva och sen INTE öka farten succesivt i utgången känns väldigt märkligt... På sviestad så slog jag av i tid, och bromsade sedan järnet in i kurvan (och bromsade på mig i bland). Jag tyckte inte jag tappade flyt, men ett gäng 250or och 600or kom om :-)

Det löser sig nog med automatik (det gjorde det förra året i alla fall)... Jag tror vi alla förstorar problemställningarna... när man väl står där så brukar det ordna sig...

WestW skrev:
Jag resonerar så att på rakorna gasar man defenetivt inte om man är långsam på övriga banan. Folk som har legat bakom mig och gäspat hela banan ska få chans att köra om säkert på rakor t.ex. Ingen vits att gasa som en tok när det är rakt. Kurvtagning är ju det man vill lära sig ju eller hur?

Varför kolla bakåt? Kolla bakåt gör man när man backar. (eller för att kolla om man skakat av polisen möjligtvis ;) )
Du ska ju åka framåt. Bry dig om din egen körning och så sköter dom andra sin körning.

Många olyckor eller tillbud har nog skett just pga detta. Någon rookie kollar bakåt och ska vara snäll och gå åt sidan. Vad rookien inte tänkte på var att någon precis skulle köra om på andra sidan :död

Ni har så rätt!! man har nog fullt upp att kolla frammåt, och de som kan köra har nog inga problem att passera en heller,(om man inte åker o vinglar över hela banan....) och det är ju kurvorna som är kul att få känna på att kunna lägga ner lite "hårdare" än ute i trafiken utan att behöva ta hänsyn, till rullgrus, dålig vägbeläggning, mötande trafik, levande djur etc, och lära sig sin hoj med är ett stort plus.

WestW skrev:
Jag resonerar så att på rakorna gasar man defenetivt inte om man är långsam på övriga banan. Folk som har legat bakom mig och gäspat hela banan ska få chans att köra om säkert på rakor t.ex. Ingen vits att gasa som en tok när det är rakt. Kurvtagning är ju det man vill lära sig ju eller hur?
Hur ska jag göra då Hayabusan går ju inte att svänga med, rakan är det ända ställe att gasa på då. :)

sporTlovEr skrev:
Undrar hur det blir, jag blir med i den "långsamma" gruppen, MEN jag har ju även TH försäkringsbolag, så de skulle väl slå ihop båda TH och IF försäkrade hojar i samma grupp, oavsett vilken "snabbhets" grupp man kör i, så då gäller det att se upp bakåt när kanonkulorna viner...nåja nåja, skall nog pressa förbi en och annan 500 cc på rakorna iaf..

Man kan faktiskt slå ett öga "in i" kurvor så kan man se dom som är en liten bit bakom en, vid nästa liknande kurva eller vid samma kurva nästa varv så ser man om dom närmat sig.

WestW skrev:
Jag resonerar så att på rakorna gasar man defenetivt inte om man är långsam på övriga banan. Folk som har legat bakom mig och gäspat hela banan ska få chans att köra om säkert på rakor t.ex. Ingen vits att gasa som en tok när det är rakt. Kurvtagning är ju det man vill lära sig ju eller hur?..

Bästa stället att släppa förbi folk är att om man innan sista kurvan innan start/målrakan tar lite lungt vänder på huvudet är det ingen där kan man gasa på rakan, är det någon där så håll igen i början på rakan så denne får ta sig om.

Pejo skrev:
Jag har inte fått gängspö än, men det finns ju tid till det. Att åka så fort man kan i en kurva och sen INTE öka farten succesivt i utgången känns väldigt märkligt... På sviestad så slog jag av i tid, och bromsade sedan järnet in i kurvan (och bromsade på mig i bland). Jag tyckte inte jag tappade flyt, men ett gäng 250or och 600or kom om :-)

Det löser sig nog med automatik (det gjorde det förra året i alla fall)... Jag tror vi alla förstorar problemställningarna... när man väl står där så brukar det ordna sig...

Jag som formulerade mig lite tokigt.
Skit samma, du fattar vad jag menade att jag tänkte du skulle fatta att jag skulle mena och du förstår eller missförstod jag mej? :)

aRWe skrev:
Hur ska jag göra då Hayabusan går ju inte att svänga med, rakan är det ända ställe att gasa på då. :)

Allmänt känt. Folk kommer se till att du har utrymme för att göra ett lappkast med busan i slutet på rakan så du kan vända tillbaka och öva rakt-fram körning åt andra hållet.

Last edited:
:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl
hahahahahohohhihihi (det jobbiga är ju att det är likadant med min hoj, men det var riiiiiktigt kul skrivet!)

WestW skrev:
Allmänt känt. Folk kommer se till att du har utrymme för att göra ett lappkast med busan i slutet på rakan så du kan vända tillbaka och öva rakt-fram körning åt andra hållet.

WestW skrev:
Jag som formulerade mig lite tokigt.
Skit samma, du fattar vad jag menade att jag tänkte du skulle fatta att jag skulle mena och du förstår eller missförstod jag mej? :).

Jag missförstod till dig till en början, men sedan förstod jag att du missförstått mig först och då förstod jag vad du menade från början och till slutet, men jag tror du missförstår mig.

Nån som vart på kinnekulle kan ju få förklara om det verkligen är så att man måste riva idän plåten i licens/oförsäkrat-gruppen... och varför det ska vara bra för... :va

WestW skrev:

"Its the man, not the machine" - Chuck Yeager, Flygaräss i andra världkriget, först genom ljudvallen, deltog i Korea-kriget och Vietnam

På den låga nivån vi alla (ja, en del i alla fall) kör, så kan det dyka upp någon på en körskoleknarr och åka ifrån oss hela bunten. Eller dom flesta i alla fall.

Last edited:
WestW skrev:

Varför kolla bakåt? Kolla bakåt gör man när man backar. (eller för att kolla om man skakat av polisen möjligtvis ;) )
Du ska ju åka framåt. Bry dig om din egen körning och så sköter dom andra sin körning.

Många olyckor eller tillbud har nog skett just pga detta. Någon rookie kollar bakåt och ska vara snäll och gå åt sidan. Vad rookien inte tänkte på var att någon precis skulle köra om på andra sidan :död

Verkar sunt!
Men personligen tycker jag att man gasar så mycket man vill både ut o in
i kurvor. :tummenupp
Är det så att den framför kör så sakta att folk bakom "gäspar" är det väll
förfan bara att köra om på yttern. Om dom som kör sakta ska hålla på att tänka på andra så lär dom sig aldrig att köra fortare + att det blir fler olyckor.
Se bara till att ligga i rätt spår så att andra kan ta andra vägar förbi. :rofl

Jedda skrev:
Se bara till att ligga i rätt spår så att andra kan ta andra vägar förbi. :rofl
Helt rätt Det är den som ligger först som väljer spår den som ligger bakom och åker fortare får då åka om på utsidan om han vill om, allt enligt instruktörer på bankurser.
För hur ska den som åker lite saktare kunna lära sig att åka fortare om
den inte får åka idealspår utan måste flytta på sig så fort det kommer en
som åker snabbare.

Hur är det med backspeglarna, skall de monteras av el vikas in, som någon nämde :va Lyktorna fram, skall de "silvertejpas" som man sett på kinnekulle foto? Håller de med tejp el är det sådant som var och en har med sig :confused:

Jedda skrev:
Ta med egen tejp... Och ta bort speglarna

Silvertejp tror jag har så det räcker både till mig och fler därtill, kan ordna (nästan obegränsat) med hörselproppar gratis med till de som vill ha också, men speglarna får man nog skruva bort på plats vid Kinnekulle

sporTlovEr skrev:
Silvertejp tror jag har så det räcker både till mig och fler därtill, kan ordna (nästan obegränsat) med hörselproppar gratis med till de som vill ha också, men speglarna får man nog skruva bort på plats vid Kinnekulle
Om du ska skruva bort backspeglarna kolla då så att dom inte håller fast kåpan. Folk på bandagar brukar då spänna fast kåpan med buntband.

aRWe skrev:
Om du ska skruva bort backspeglarna kolla då så att dom inte håller fast kåpan. Folk på bandagar brukar då spänna fast kåpan med buntband.

Jepp, isåfall lär man skruva bort och ordna med det hemma, man lär vill inte behöva kolla så mycket i backspeglara på vägen ner, inte om man skall ta sikte på en Bus(s)a iaf :D

sporTlovEr skrev:
Hur är det med backspeglarna, skall de monteras av el vikas in, som någon nämde :va Lyktorna fram, skall de "silvertejpas" som man sett på kinnekulle foto? Håller de med tejp el är det sådant som var och en har med sig :confused:

Jag viker in mina. Kan man inte det så kan man alltid måtta en kraftigt riktad spark, då borde dom ge vika ! :rofl

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick