Banåkning!

Det hoppas jag oxå......att det löser sig alltså, sitter här o väntar o väntar o hoppa o hoppas...
 
tobbe skrev:
Som sagt än så länge är vi totalt bara 20 pers så det går nog bra att anmäla sig sent på lördagen. Slå en signal till Christer (0705-187072) och kolla. Hoppas motor- och ledighetsproblem löser sig, då blir vi 7 från URR = en tredjedel av sällskapet!

:tummenupp /Tobbe

Om det är möjligt är jag kanske också intresserad :bow

Vet inte om jag kan på söndag riktigt än...
 
Skulle ni med i alla fall? Hoppas det skulle vara kanon kul!
:) Jocke

Taz skrev:
Jag är så avis... Det verkar som det löser sig med däck för mig iallafall, men det är värre med ledighet... :( hur länge kan man dröja innan man anmäler sig? (kanske står i tråden, men den har blivit så lång så jag har inte orkat läsa allt)
 
tobbe skrev:
Som sagt än så länge är vi totalt bara 20 pers så det går nog bra att anmäla sig sent på lördagen. Slå en signal till Christer (0705-187072) och kolla. Hoppas motor- och ledighetsproblem löser sig, då blir vi 7 från URR = en tredjedel av sällskapet!

:tummenupp /Tobbe

7? Vilka är det? Ville du åka på lördagen Tobbe?

Krypto: yes yes, klart du skall med!
Bluegreengray: Håller tummarna :tummenupp
:) Jocke
 
URRJocke skrev:
7? Vilka är det? Ville du åka på lördagen Tobbe?


De 7 var i fall det löste sig för Tom, Dennis och Carola men nu verkar ju även Krypto vara på G. Så om allt klaffar för alla blir vi 8!

Pratade just med Micke och vi åker tidigt på söndag morgon, :eek: jag som vanligtvis brukar gå upp 08. Det blir inget festande på lördag med andra ord...

:slicka /Tobbe
 
Last edited:
tobbe skrev:
De 7 var i fall det löste sig för Tom, Dennis och Carola men nu verkar ju även Krypto vara på G. Så om allt klaffar för alla blir vi 8!

Pratade just med Micke och vi åker tidigt på söndag morgon, :eek: jag som vanligtvis brukar gå upp 08. Det blir inget festande på lördag med andra ord...

:slicka /Tobbe

Kanon! Skall vi träffas på shell vid järlåsa/sala infarten vid 05:30?
:) Jocke
 
URRJocke skrev:
Kanon! Skall vi träffas på shell vid järlåsa/sala infarten vid 05:30?
:) Jocke

Hur fort får man köra med släp? Det är 22 mil till Karlskoga så om man snittar 90 borde de inte ta mer än 2.5 timmar. Mao tror att det räcker om vi åker vid 06:00. Jag tycker om att sova :)

Tobbe
 
tobbe skrev:
Hur fort får man köra med släp? Det är 22 mil till Karlskoga så om man snittar 90 borde de inte ta mer än 2.5 timmar. Mao tror att det räcker om vi åker vid 06:00. Jag tycker om att sova :)

Tobbe

Enligt lagen så är det 80 km/h

Tycker att ni ska räkna på 3 timmars resa för då kan ni stanna och äta frukost samt tanka upp hojarna om detta inte redan är gjort.

Hoppa inte frukosten det känner på att köra bana :fakta
 
U-A Loranga skrev:
Tycker att ni ska räkna på 3 timmars resa för då kan ni stanna och äta frukost samt tanka upp hojarna om detta inte redan är gjort.

Prexis! Om ni ska släpa hojarna till Gåsen så tänk på att tanka upp dem fullt innan, och att ni justerar ev lufttryck. :mattias
 
tobbe skrev:
Hur fort får man köra med släp? Det är 22 mil till Karlskoga så om man snittar 90 borde de inte ta mer än 2.5 timmar. Mao tror att det räcker om vi åker vid 06:00. Jag tycker om att sova :)

Tobbe

Ta med dig en kudde så kan du sova i bilen! Här försöker jag göra en lista med saker att göra/ta med innan söndag.

1. Tanka hojen, kolla oljenivå, fyll om det behövs
2. Kolla lufttryck
3. Kolla kedjans sträckning och smörj
4. Kolla så att du har bromsbelägg som håller en hård dag på bana
5. Se till att vila på lördagen, var i form på söndag
6. Ta med en vattenflaska eller annan dryck som reserv
7. Mellanmål kanske kan köpas på plats men en reserv är bra att ha, jag tänker då på typ bananer eller snickers o sånt
8. Ät en stadig frukost om ni kan annars får ni äta i bilen under färd
9 Kolla dragbilen, fyll på olja, bensin, spolarvätska mm
10. Kolla lufttryck i släpet och att det är i rätt skick. Se till att ha reservhjul med.


Ni "proffs" därute, Penguin mfl vad har jag missat? Fyll gärna på om ni har något mer. Skyddsutrusting har jag inte nämnt men det är väl en självklarhet att man bär ryggskydd mm och hjälmar som inte varit med om någon hård smäll osv.

Jag och Jocke kommer lasta våra hojarna på släp dagen innan för att vinna tid på söndagsmorgon. 5.30 är en lagom tid då det är svårt att köra om med släp och jag tänker inte hålla mer än runt 90. Vi bör vara på plats 20 min innan för incheckning mm så runt 8.30 skall vi vara på Gälleråsen.

/Simba
 
Last edited:
Bra initiativ! Ett par tillägg:

1. Tanka hojen, kolla oljenivå, fyll om det behövs
2. Kolla lufttryck
3. Kolla kedjans sträckning och smörj
4. Kolla så att du har bromsbelägg som håller en hård dag på bana
5. Se till att vila på lördagen, var i form på söndag
6. Ta med en vattenflaska eller annan dryck som reserv
7. Mellanmål kanske kan köpas på plats men en reserv är bra att ha, jag tänker då på typ bananer eller snickers o sånt
8. Ät en stadig frukost om ni kan annars får ni äta i bilen under färd
9 Kolla dragbilen, fyll på olja, bensin, spolarvätska mm
10. Kolla lufttryck i släpet och att det är i rätt skick. Se till att ha reservhjul med.
11. Bensin finns att köpa på en mack 10 km från banan, man lär nog köra upp mer än en tank.
12. Resturangen på banan är stäng på söndag, ta med käk! Det går kanske att köpa lite på macken, vet ej hur stor den är.
13. Styva upp dämparna om man vet hur, annars kan man få hjälp med det på plats.

Ok jag ger mig 05.30 vid Shell. Vi kommer också att lasta på lördag. Hm, ett litet mindre företag det här med att ge sig ut på en bankörningsdag. Men det är definitivt värt ett! /Tobbe
 
Bra att ha med: reservdelar, verktyg, däckkrängare, extra däck och bromsbelägg m.m., stor dunk med vatten, fällstol att vila i, kompressor, förbandslåda, jeepdunkar med soppa (40 liter borde räcka).
 
Gälleråsen

Tejp? måste man ha egen tejp med och i så fall vad är kraven på tejpen, går det bra med vanlig sk eltejp?
 
Re: Gälleråsen

Simba skrev:
Tejp? måste man ha egen tejp med och i så fall vad är kraven på tejpen, går det bra med vanlig sk eltejp?

Silvertejp är bäst, jag tar med en rulle som vi kan dela på. Bra att du påminde mig om det!
 
Såvitt jag vet så finns det inga särskilda krav på vilken sorts tejp man ska använda. Man behöver INTE tejpa plast om lyktkåpan är gjord av det, utan bara glas. Men det hindrar ju inte att man tejpar ändå. Silvertejp är ju bra att ha om någon mot förmodan skulle stupa i backen och något spricker.

Om ni inte redan tänkt på det kan det vara värt att påpeka att en bra grej att göra vid körning på bana är att tappa ur ca 0,5 kg luft i däcken för att få lite bättre grepp (förutsatt att däckstrycket är rätt från början då givetvis). Det kan då kännas en aning svampigt först, men blir bättre när däcken fått upp värmen. Det är dock givetvis inget måste. Vissa hävdar att vanliga landsvägsdäck (vilket ni allihopa kör på om jag inte missminner mig) fungerar bäst med samma tryck som på gatan eftersom däcken är gjorda för det. där får man prova sig fram helt enkelt.

Sen kan ni kolla på MotoGP imorron också, så ser ni hur ni ska köra! :D
 
Last edited:
tobbe skrev:
Uppdaterad lista

1. Tanka hojen, kolla oljenivå, fyll om det behövs
2. Kolla lufttryck
3. Kolla kedjans sträckning och smörj
4. Kolla så att du har bromsbelägg som håller en hård dag på bana
5. Se till att vila på lördagen, var i form på söndag
6. Ta med en vattenflaska eller annan dryck som reserv
7. Mellanmål kanske kan köpas på plats men en reserv är bra att ha, jag tänker då på typ bananer eller snickers o sånt
8. Ät en stadig frukost om ni kan annars får ni äta i bilen under färd
9 Kolla dragbilen, fyll på olja, bensin, spolarvätska mm
10. Kolla lufttryck i släpet och att det är i rätt skick. Se till att ha reservhjul med.
11. Bensin finns att köpa på en mack 10 km från banan, man lär nog köra upp mer än en tank.
12. Resturangen på banan är stäng på söndag, ta med käk! Det går kanske att köpa lite på macken, vet ej hur stor den är.
13. Styva upp dämparna om man vet hur, annars kan man få hjälp med det på plats.
14. Fällstol att vila i bör tas med
15. Silvertejp (Tobbe har en rulle som han tar med)
16. Regnkläder om det skulle skvätta lite från ovan
17. Depåflickor, oops, nu gick jag för långt i min listning :rodnar

 
Satan vad ni suktas :mad: jag vill oxå med!!!
Får se kanske blåser ner på söndag morgon om jag hinner.
Josef (han med husan på merca pickisen) är i danmark men funderar på att åka hem för detta.
 
Penguin skrev:
Såvitt jag vet så finns det inga särskilda krav på vilken sorts tejp man ska använda. Man behöver INTE tejpa plast om lyktkåpan är gjord av det, utan bara glas. Men det hindrar ju inte att man tejpar ändå. Silvertejp är ju bra att ha om någon mot förmodan skulle stupa i backen och något spricker.

Om ni inte redan tänkt på det kan det vara värt att påpeka att en bra grej att göra vid körning på bana är att tappa ur ca 0,5 kg luft i däcken för att få lite bättre grepp (förutsatt att däckstrycket är rätt från början då givetvis). Det kan då kännas en aning svampigt först, men blir bättre när däcken fått upp värmen. Det är dock givetvis inget måste. Vissa hävdar att vanliga landsvägsdäck (vilket ni allihopa kör på om jag inte missminner mig) fungerar bäst med samma tryck som på gatan eftersom däcken är gjorda för det. där får man prova sig fram helt enkelt.

Sen kan ni kolla på MotoGP imorron också, så ser ni hur ni ska köra! :D

Har ni plastlysen undvick tejp av alla slag, blir inte bra om man glömmer slå av lyset.
Alla nya sporthojar har plast så skit i tejp ser bara fult ut, å börjar dom bråka fråga om du även ska tejpa kåporna :crash

Blinkers kan tejpas men för det mesta så är det helt i onödan plastbitarna sprider sig ändå.

Men för allt i världen plocka bort speglarna, ni kör bättre och får inte massa saker som skymtar till i ögonvrån hela tiden.
Samt dom är av glas

jag vill oxå åka bana :mad:
 
ta det lungt skrev:
Satan vad ni suktas :mad: jag vill oxå med!!!
Får se kanske blåser ner på söndag morgon om jag hinner.
Josef (han med husan på merca pickisen) är i danmark men funderar på att åka hem för detta.

Seriöst! Vore roligt om ni hakade på, jag tror att det kan bli sista chansen till att köra på stor bana i år så det gäller att passa på nu eller acceptera att vänta till våren.

/Simba
 
TroLliS skrev:
Har ni plastlysen undvick tejp av alla slag, blir inte bra om man glömmer slå av lyset.
Alla nya sporthojar har plast så skit i tejp ser bara fult ut, å börjar dom bråka fråga om du även ska tejpa kåporna :crash

Blinkers kan tejpas men för det mesta så är det helt i onödan plastbitarna sprider sig ändå.

Men för allt i världen plocka bort speglarna, ni kör bättre och får inte massa saker som skymtar till i ögonvrån hela tiden.
Samt dom är av glas

jag vill oxå åka bana :mad:

Vi, jag och Jocke i alla fall är tacksamma för alla tips vi är ju riktiga gröngölingar då vi inte kört på riktig bana under ordnade former tidigare. När jag körde på Gotland Ring i somras så var jag ensam hoj på banan så då kräves inget av mig, jag fick köra som jag ville. Jag körde med vanligt däckstryck och det funkade för mig. Styva upp fick jag däremot. Max i fram och en del i bak, det var som natt och dag att köra sen, mycket mer stabilt. Det blir ju mycket mer kraft i rörelse när man kommer upp i fart, vilket inte märks lika tydligt på Rörken enl min erfarenhet i alla fall. Min hoj är nästan lite stötig i normala fall men det räcker inte på bana, där krävs mer uppstyvning.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top