balansläget..

KadaK

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Boden
Hoj
Nu KTM 640 sm -99, Kawa zx9r -98 blå "såld"
Hur ska man våga dit upp? Kommer börja träna med det till våren.. men jag bara undrar.. hur ska man våga dit? :va

Tips mottages gärna.. :D
 
KadaK skrev:
Hur ska man våga dit upp? Kommer börja träna med det till våren.. men jag bara undrar.. hur ska man våga dit? :va

Tips mottages gärna.. :D

foten på bromsen sen är det bara att ge :tummenupp
 
Håller med föregående talare, jag tycker det känns som att det går lättare just på balanspunkten å jag har inte behövt använda bromsen hittills. Jag är dessutom nöjd med mina växlingswheelies på ~700meter utan att ligga på balanspunkten, tycker det räcker för mig.
 
OlleR skrev:
Håller med föregående talare, jag tycker det känns som att det går lättare just på balanspunkten å jag har inte behövt använda bromsen hittills. Jag är dessutom nöjd med mina växlingswheelies på ~700meter utan att ligga på balanspunkten, tycker det räcker för mig.

Just på en stånka så räcker det (oftast) med motorbroms för att komma ner, men foten på bromsen är bra. Skön känsla när man ser att det går saktare när man åker på ett hjul.... :D

Så växla, det behöver man ju inte när man nått balanspunkten... :fakta

//jaG
 
Jag började ganska försiktigt förra året när jag hade köpt hojen ny. Har inte slagit runt :crash än men har räddat mig med bromsen flera gånger när jag kommit för högt. Tycker det skriker i motorn på tvåan så jag ligger helst på trean om jag inte växlar. :D
 
Har fått ganska bra kläm på att hitta balansläget på 2:an...
Rycker alltid upp den i ca 50Km på 2:an,(med ett litet kopplingsjuck) sen så kan jag ligga där och balansera på slangen utan att jag behöver växla..
När jag vill växla upp till trean så typ slirar jag lite på kopplingen samtidigt som jag ger gas, är ju livrädd att jag skall gå runt..., då jag ALDRIG har foten på bromsen, vet inte ens var den är när jag slangar....
Men som sagt kanske på tiden att man börjar att öva med foten på bromsen för rätt va det är så .... :crash
Problemet för mig när jag slangar långt är att hojen gärna går åt sidorna och inte rakt fram, behöver inte blåsa mycket för att den skall gå mot diket el dyligt, så det tycker jag är det svåra, att försöka parera på slangen.....
Är det nån som har bra tips på det...??
 
Använd ALLTID bakbromsen från det att du tar upp den tills du lägger ner den.
Mycket bättre kontroll med bakbroms.
 
Backe skrev:
Använd ALLTID bakbromsen från det att du tar upp den tills du lägger ner den.
Mycket bättre kontroll med bakbroms.

Beror på vad man har för hojj..har man en 125 2-takt så är det bara onödigt att ens tänka på bromsen, då man hellre borde fokusera sig på att inte slå över pga ketchup..När man väl kommit för långt då, då hinner man inte bromsa iaf..

Jo jag vet att det är så :crash :död
Har kostat mig allt för mycket
 
tycon1 skrev:
Beror på vad man har för hojj..har man en 125 2-takt så är det bara onödigt att ens tänka på bromsen, då man hellre borde fokusera sig på att inte slå över pga ketchup..När man väl kommit för långt då, då hinner man inte bromsa iaf..

Jo jag vet att det är så :crash :död
Har kostat mig allt för mycket


eeeeeh, på en sån hoj är det extra viktigt att lära sig med bromsen pga att den inta har någon motorbroms..

ett bra sätt att lära sig att ha kontroll med bromsen är att köra på bakhjulet och bromsa ner den utan att släppa gasen, svårt att förklara, men ni märker när man provar.. man lär sig då hur man kan använda den på ett bra sätt, istället för att bara ha foten på bromsen och tro att man har koll på läget..
 
ceasar skrev:
eeeeeh, på en sån hoj är det extra viktigt att lära sig med bromsen pga att den inta har någon motorbroms..

ett bra sätt att lära sig att ha kontroll med bromsen är att köra på bakhjulet och bromsa ner den utan att släppa gasen, svårt att förklara, men ni märker när man provar.. man lär sig då hur man kan använda den på ett bra sätt, istället för att bara ha foten på bromsen och tro att man har koll på läget..

Ahh det var inte riktigt så jag menade...Självklart ska man kunna behärska bromsen ordentligt, men att man kanske ska prioritera bakhjulsåkningen ordentligt innan. För sitter man och tror att allt kommer bli alright för att man har foten på bromsen så tror man fel... och det är nog det misstaget många gör.
 
Det blir inte bra bara för att du har foten på bromsen, självklart måste du använda den vid behov också. Fast om man föredrar att slå runt först och bromsa sen så går ju det också... :tomten
 
KadaK skrev:
Hur ska man våga dit upp? Kommer börja träna med det till våren.. men jag bara undrar.. hur ska man våga dit? :va

Tips mottages gärna.. :D

Slanga bara när flickor tittar på. Då blir man övermodig.
 
apropå bakbroms och slangning.

Man skall ju "hinna" använda" bromsen oxå...
för två veckors låg jag på en lång å fin wheelie på 3an i Jordbro. Låg å balanserade , med foten på bromsen tyckte jag hade riktigt skön kontroll. I nästa sekund ser jag mig själv sittandes i hundra knyck på asfalten fotrfarande med cykeln framför mig :crash

när jag har glidit färdigt på på rygg asfalten och kliver upp helt oskadd - funderade jag: - Men va faan, jag var ju beredd med bromsen ju....

Inte fan hann jag använda den eller... Det blåste ganska friskt den dagen ute på Jordbro ind. omr. Min polare Jp trodde på att det var den starka blåsten som stjälpte omkull mig. Men bromsen? Fanns inte en chans i helvetet att man skulle hinna använda den innan asfalten kom krypande. :kär
 
Jag vill nog påstå att du inte övat med bakbromsen tillräckligt då, så du inte reagerade så snabbt som skulle behövas.
Ingen nedvärdering, bara vad jag tror, så på´t igen!

Raggarn skrev:
apropå bakbroms och slangning.

Man skall ju "hinna" använda" bromsen oxå...
för två veckors låg jag på en lång å fin wheelie på 3an i Jordbro. Låg å balanserade , med foten på bromsen tyckte jag hade riktigt skön kontroll. I nästa sekund ser jag mig själv sittandes i hundra knyck på asfalten fotrfarande med cykeln framför mig :crash

när jag har glidit färdigt på på rygg asfalten och kliver upp helt oskadd - funderade jag: - Men va faan, jag var ju beredd med bromsen ju....

Inte fan hann jag använda den eller... Det blåste ganska friskt den dagen ute på Jordbro ind. omr. Min polare Jp trodde på att det var den starka blåsten som stjälpte omkull mig. Men bromsen? Fanns inte en chans i helvetet att man skulle hinna använda den innan asfalten kom krypande. :kär
 
Zeb_Macahan skrev:
Just på en stånka så räcker det (oftast) med motorbroms för att komma ner, men foten på bromsen är bra. Skön känsla när man ser att det går saktare när man åker på ett hjul.... :D

Så växla, det behöver man ju inte när man nått balanspunkten... :fakta

//jaG

ni som säger växla, du säger också att du inte ligger i balansläget då, men hur gör du då? släpper du inte av på gasen vid växel? antar att du inte kopplar då, finns uinte en chans att hinna? berätta! jag ahr hittat balanspunkten men kan inte växla.. :huvet vill höra!
 
opium skrev:
ni som säger växla, du säger också att du inte ligger i balansläget då, men hur gör du då? släpper du inte av på gasen vid växel? antar att du inte kopplar då, finns uinte en chans att hinna? berätta! jag ahr hittat balanspunkten men kan inte växla.. :huvet vill höra!

Om du har hittat balansläget så behöver du, som jag skriver, aldrig mer växla.... man ökar ju inget i fart, snarare minskar, när man ligger på balansläget...

//jaG
 
Zeb_Macahan skrev:
Om du har hittat balansläget så behöver du, som jag skriver, aldrig mer växla.... man ökar ju inget i fart, snarare minskar, när man ligger på balansläget...

//jaG
jo jag vet men det vore mäktigt att kunna dra växelregistret på bakan så hur gör man?
 
KadaK skrev:
Hur ska man våga dit upp? Kommer börja träna med det till våren.. men jag bara undrar.. hur ska man våga dit? :va
Tips mottages gärna.. :D
Hej KadaK.
Jag är nybörjare på slangning (15-20 min träning 7-10 ggr).
Hur som helst...jag började med att åka och gasa upp den (hojjen alltså) på 1:an, bara ett litet lätt lyft på 1m över backen sisådär :rullandeu. Efter lite träning gick det att åka kanske 10 meter innan motorn höll på att varva ihjäl sig och den stöp ned på två hjul igen (lååååångt ifrån balanspunkten) Nästa steg var att försöka börja växla med framhjulet i luften... Upp på 1:an och direkt lätt gasavslag och peta i 2:an... (använder aldrig kopplingen vid slangning) ofta med resultatet att 2:an "hoppade ur" och friläget gick i och framhjulet i backen med en duns... :öga Nästa steg: upp på 2:an, köra på 2:an så långt det gick och sen ner... vidare upp på 2:an, väl uppe växlar direkt till 3:an.
Efter ytterligare några kvällars träning: upp på 2:an och i med 3:an direkt, kör på 3:an ett tag sen 4:an....och efter ett tag 5:an. Fortfarande inte på balanspunkten men betydligt närmare med en slangningsstäcka på ca. 500 meter :) Har vi ett tillfälle varit grymt nära att slå över, och även om foten befann sig i läge för omedelbar bromsning så var inte hjärnan det :kocko . Vid det tillfället gick det ganska fort på 5:an = sämre motorbroms, och när det inte hjälpte att släppa gasen infann sig paniken :skrämd jag är helt säker på att jag inte använde fotbromsen, slog runt gjorde jag nu inte, hur jag bar mig åt för att häva överslaget vet jag inte. Nu har jag börjat träna på att bromsa ner på ett kontrollerat sätt så att bromsfoten sköter sig självt nästa gång...
När Du lärt Dig hålla den uppe ett tag...börja träna nedtagning med fotbroms... Bromsa försiktigt fotbromsen kan va brutal...
Lycka till!
MVH. \\Micke
 
Back
Top