balansläget..

Bromsvätskan kokar om man kör för hårt, av nån anledning funkar bromsen medans man håller på, sen när man ska ta upp den nästa gång trampar man bara luft. Har man jammat ett tag brukar jag alltid provbromsa först innan jag sliter upp.
 
Rigge skrev:
Bromsvätskan kokar om man kör för hårt, av nån anledning funkar bromsen medans man håller på, sen när man ska ta upp den nästa gång trampar man bara luft. Har man jammat ett tag brukar jag alltid provbromsa först innan jag sliter upp.

Jag tror det är ett större problem på sporthojar som har klenare dimensionerad bakbroms än "crosshojar" som använder sig av bakbroms vid varje inbromsning. Har iallafall aldrig haft nåt problem med "fading" på min bakbroms till XR.en.
 
-PLM- skrev:
Jag tror det är ett större problem på sporthojar som har klenare dimensionerad bakbroms än "crosshojar" som använder sig av bakbroms vid varje inbromsning. Har iallafall aldrig haft nåt problem med "fading" på min bakbroms till XR.en.

Kompisen hade en 640 -99 förr och den kokade det på hela tiden. Jag böjer ena bromsbelägget :mad: för att oket bara håller det längst ut. Kanske är lite för tung i foten också, jag har lärt mig att köra med lite mindre broms nu. Det är inge roligt om alla kommer på att man ska ha bakbroms, alla kommer slänga av tolvor till höger och vänster nästa sommar, då blir man en medelmåtta igen :lol
 
Rigge skrev:
Kompisen hade en 640 -99 förr och den kokade det på hela tiden. Jag böjer ena bromsbelägget :mad: för att oket bara håller det längst ut. Kanske är lite för tung i foten också, jag har lärt mig att köra med lite mindre broms nu. Det är inge roligt om alla kommer på att man ska ha bakbroms, alla kommer slänga av tolvor till höger och vänster nästa sommar, då blir man en medelmåtta igen :lol

Hade oxå problem med kokande bromsvätska på gamla hojen men redde ut det med sk "racevätska" DOT 5 (eller vad det nu hette) med högre kokpunkt. Billigt å bra :)
Andra problem som har dykt upp den här sommaren är spräckta bromskivor och gnisslande bromsar. Bromsarna tar som sagt var massor av stryk och med fel belägg blir blir värmeutvecklingen högre vilket bidrar till att bromskivan spricker eller slår sig. Jag har fått för mig att bromsarna går varmare å gnisslar mer med sintrade belägg men det är bara vad jag tror. Tänker köpa orginalbelägg hädanefter... (två spräckta skivor so far) Men vem f-n vill slå över på slangen?
Hoppas alla tolvar nästa sommar det vore riktigt bloody nice :yoparty
 
Brukar era skivor bli glödande efter ett tag?
När jag kör i mörkret brukar jag kolla skivan efter varje slangning, men den har aldrig blivit glödande. Brukar försöka köra med så lite bakbroms som möjligt utan att jag tippar över. Har org. bromsvätska från OKQ8 och org. belägg och slang från stenåldern :) Aldrig några problem hehe.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top