Balansering av hjul, viktigt?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag kör med samma också, funkar alldeles utmärkt. :D Det enda är väl att jag inte kommit mig för att snickra ett ställ för balanceringen, utan bara lägger den på vad som råkar finnas tillgängligt i närheten, vilket inte alltid är helt stabilt. :crash
samma här, jag fäste mina axelkonsoller uppe på två pallbockar senast med buntband. Stabilt som fan
 
Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Jag gör säkert något fel när jag byter däck, balanserar inte och har inte fått vibrationer eller skumma fenomen
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag har aldrig balanserat ett mc däck och det har gått bra för mig i alla år iaf.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Varför skall man inte balansera? Är det nåt som blir dåligt om man gör det?
Den enda anledningen jag kan komma på är om man helt enkelt inte hinner med det av nån anledning.
Att man tycker det är jobbigt räknas inte.

Det är ju kosmetiskt osnyggt! :fakta
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag såg att Dunlops däckservice på Isle of Man balanserade på samma sätt som på filmen.

Antagligen bättre än en däckbalanseringsmaskin ....
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Alla proffs balanserar manuellt. IOM MotoGP SBK osv däckservice i depån står med manuella balanserare. Det är en investering på några hundra som du tjänat in första gången du kränger själv.

Det enda som jag inte balanserar är crossdäck utan däckslås.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För att ta ett exempel på att balansera vs att inte göra det, första gången jag krängde om däck själv så gjorde jag det inte pga att jag hade läst på något forum för hojar att det inte behövdes för att allt ändå var så välbalanserat på hoj.
När jag efter mit utvarv sedan kommer upp på depårakan och ger fullt så nånstans runt varvstopp på fyran/femman börjar det vibrera som *satan* i styret. Innan däcksskiftet så vibrerade det inte alls. Det var en allmänt otrevlig upplevelse, så resterande varv på passet tog jag det rätt lugnt ut på rakan, testade lite olika saker men varje gång jag kom upp i fart så började det skaka.
Tillbaka i depån så fick jag roa mig med att plocka av hjulen, och satte på vikter och vips! Vibrationerna var helt borta igen.
Och vibrationerna gjorde att det kändes som att ratta en cobra combi borr... Inte alls mysig upplevelse i hastigheter över 200, när man ska göra en hård inbromsning.
Men under resten av varvet kände jag inte av det nämnvärt. Är däremot rätt säker på att vibrationer ställer till det för däcken, fjädringen och allt annat som ser till att hålla hojen kvar på asfalten när man börjar närma sig gränserna. (Jag har låååångt kvar till gränserna, feg som jag är.)

Känner man inga problem om man inte balanserar så är det väl bara att hoppa över det, tänker jag...
Själv får jag problem.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Många av oss som kränger ofta balanserar bara fälgen, det brukar räcka gott...
Tänkte kränga Bridgestone T30 Battlax och en gul färgprick sitter på däcksidan..är det den lättaste delen av däcket..?
100_0867.JPG
100_0871.JPG
Istället för byta lager så smorde jag upp dom gamla med nytt lagerfett. Axeln stannade på balanshjulen och då behövde hjullagren gå lätt..eller mindre trögt:p
 
Last edited:

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Balanserar alltid.
Japsar hojar brukar det inte vara allt för mycket vikter som ska på, men en bmw eller ducati fälg är inte riktigt lika välbalanserade från början.
Sen så kan det skilja mycket på däck, märke, typ osv som är lite känsligare, och gör att det blir "hoppigt" om det inte är helt välbalanserat. Och då snackar jag inte om ban körning utan vanlig landsväg.
Det går så snabbt och är relativt billigt att göra själv, så varför inte?
Säkerheten framför lathet kan ju jag tycka. Är inte samma risker att låta bli att balansera bildäcken.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Börja med att rulla/köra hojen med lågt däckstryck så att däcket "sätter sig" i fälgen ordentligt. Sedan kan du pumpa och se om du fortfarande behöver balansera.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

skorpan666

Scum Hunter
Gick med
21 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
ZX9R -98 + ZX10R -04
Japp, gul prick är den lätta sidan, så gul prick vid ventilen. Fan vad blyvikter det gick åt sist jag glömde hålla koll på den där jävla pricken.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Balanserar alltid.
Japsar hojar brukar det inte vara allt för mycket vikter som ska på, men en bmw eller ducati fälg är inte riktigt lika välbalanserade från början.
Sen så kan det skilja mycket på däck, märke, typ osv som är lite känsligare, och gör att det blir "hoppigt" om det inte är helt välbalanserat. Och då snackar jag inte om ban körning utan vanlig landsväg.
Det går så snabbt och är relativt billigt att göra själv, så varför inte?
Säkerheten framför lathet kan ju jag tycka. Är inte samma risker att låta bli att balansera bildäcken.
Pajret; Jag tror det kan ha att göra med gjutkanter/gjutskägg som sitter kvar efter tillverkningen. Slipade bort så mycket det gick utan att gräva i fälgen och blaskade på lite bättringslack. Några gram lättare blev det nog för jag behövde bara använda 15gr balansvikter. Eller så gjorde jag nåt annat som blev rätt..:hihi
Börja med att rulla/köra hojen med lågt däckstryck så att däcket "sätter sig" i fälgen ordentligt. Sedan kan du pumpa och se om du fortfarande behöver balansera.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tack för tipset BrooklynS men orka krenga..var nog det jobbigaste jag gjort. Inte som att byta cykeldäck direkt. Provade silikonfett ist för däckpasta som tänkt från början; gick bättre än jag trodde. Rullade upp en tank idag så nu är däcket färdigsuttet på rek. däcktryck. No vibes at any speed..:yoparty
 
Last edited:

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Orsa
Hoj
Aprilia Tuono -07
Japp, gul prick är den lätta sidan, så gul prick vid ventilen. Fan vad blyvikter det gick åt sist jag glömde hålla koll på den där jävla pricken.
På dom mc-hjul som jag har balanserat (4-5st) så har ventilen inte varit tyngsta stället på fälgen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På dom mc-hjul som jag har balanserat (4-5st) så har ventilen inte varit tyngsta stället på fälgen.

Jag har samma erfarenhet.
Så jag kör tomfälgen på balansaxeln och märker ut tyngsta punkten, dvs längst ner på fälgen med en tejpremsa.
Och sedan sätter jag lättaste delen av däcket, på Metzeler röd punkt, mot tejpremsan.
Resultat: För att sedan balansera med monterat däck M7 RR fram 10gram, bak 5 gram.
Att jämföra med de Michelin som satt på förut och är så "jämt tillverkade" så man inte anger lättaste punkten av däcket: 30 gram balanseringsvikter.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Efter däck byte på min. Vibrerar det rätt mycket vid lite högre farter. Skit irriterande. Skall själv balansera. Det är godare när hojen susar fram som ett lok. Istället för att vibrera i taktm med hastigheten
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag har nån gång provat att inte balansera när det var brådis "för det behövs ju inte" -blev bara skit. Balanserar alltid, prickarna vid ventilen vettefan... Men vem orkar, inte jag iallafall på med däcket bara, skitsamma om det blir 5 eller 20 gram.

kör ba kör:tummenupp:tummenupp
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top