Balansering av hjul, viktigt?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Hur stor skillnad gör det att balansera ett hjul mot att inte göra det? Oftast är däcken ganska bra balanserade från början tycker jag och de 10-20 gram som man lägger på borde inte göra så stor skillnad tycker jag.

Om man tänker till så borde de gånger man spinner eller låser bakhjulet slita ganska ojämnt på gummit, då borde man ju balansera ett däck flera gånger under dess livslängd om det nu var viktigt?
 
Last edited:
Det är ganska många som skiter i balansera bland hemmakrängarna..och desutom berätta en däckgubbe att han ofta inte ens
behövde lägga vikter, räckte att på däcket rätt.

Jag tappade 20g i vikter en gång och märkte inget i några farter.

På lite grövremänster och geggmoppedäck märks ännu mindre.

Fast det varierar ju säkert en del mellan exemplar
 
Jag märker bara av det om det dels är "mycket" obalans, och då bara i höga farter, sådär en bit över 200 km/h.
Så, nah, tror nog inte det gör någon jätteskillnad att hoppa över det.
 
Många av oss som kränger ofta balanserar bara fälgen, det brukar räcka gott...
 
Som sagts.. Bak är mindre känsligt än fram på hoj.

Lite intressant är att det tydligen är omvänt på bilar. Obalanserat känns mer om det är ibak där.
 
Byter däck hemma på våra bilar o hojar o jag balanserar varesig mc eller bil. Senaste var 4 nya nokia8 till tyskbilen.
 
Varför skall man inte balansera? Är det nåt som blir dåligt om man gör det?
Den enda anledningen jag kan komma på är om man helt enkelt inte hinner med det av nån anledning.
Att man tycker det är jobbigt räknas inte.
 
Varför skall man inte balansera? Är det nåt som blir dåligt om man gör det?
Den enda anledningen jag kan komma på är om man helt enkelt inte hinner med det av nån anledning.
Att man tycker det är jobbigt räknas inte.

Det är väl så att om det är "onödigt" så är det slöseri med tid... Och tid är begränsat.
 
He he, kul att se en del som kränger på ett obalanserat däck för att sen försöka sätta varmtrycket på 0,01bar när. :D Har du balanserat vet du att det är däcken som protesterar och inte bara obalans. Balanserar alltid fram, inför race och kval även bak men kan slarva en vanlig avslappnad bandag med bakdäcket, om det inte är nytt då.
 
Balanserar alltid när jag lägger om själv, oavsett vilken typ av däck, den lilla tid det tar är det väl värt, sen är det väl upp till var och en att bli salig på sin egen tro.
 
Obalans påverkar däcksslitage, fjädring och genom det också väghållningen. Långsiktigt även hjullager och andra lagringspunkter på vägen från hjul till ram.
Så ju mer balanserat desto bättre...oavsett om det är bak eller fram...det känns visserligen mer direkt fram
men en överaktiv fjädring bak är inte heller någon höjdare...
 
He he, kul att se en del som kränger på ett obalanserat däck för att sen försöka sätta varmtrycket på 0,01bar när. :D Har du balanserat vet du att det är däcken som protesterar och inte bara obalans. Balanserar alltid fram, inför race och kval även bak men kan slarva en vanlig avslappnad bandag med bakdäcket, om det inte är nytt då.

Själv kör jag alldeles för långsamt för att ens behöva tänka på att titta på däckstryck, annat än "Ja, det ser väl ut att vara rimligt tryck idag med". Och just kollen på att det är rimligt fick jag lära mig genom att köra på i princip inget tryck alls, och få överhettat bakdäck. :crash
 
Har kört med samma, blir perfekt resultat!

Jag kör med samma också, funkar alldeles utmärkt. :D Det enda är väl att jag inte kommit mig för att snickra ett ställ för balanceringen, utan bara lägger den på vad som råkar finnas tillgängligt i närheten, vilket inte alltid är helt stabilt. :crash
 
Nu har jag inte behövt byta så många hojdäck (har bytt hoj desto oftare) men typ varje begbil jag har köpt har blivit bättre av en hjulbalansering.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top