Balansera vev efter borrning

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
När man har borrat en motor och stoppat i kolvar som väger mer än originalkolvarna, hur balanseras veven efter det? Man kan väl inte lägga till vikt på "motviktssidan"?
På en radfyra - nöjer man sig med att kolvarna är lika tunga och att man har 180 grader mellan kolvparen som balans? Det blir ju balans om man räknar på hela veven men inte för varje kolv, om ni förstår vad jag menar.

Hur skulle man göra för andra motortyper tex "rad 2:or" eller V4:or?
 
Veven Behöver inte balanseras men man kan viktjustera kolvarna ihop med stakarna så att varje uppsättning väger lika. Är man riktigt noga så viktjusterar man stakarna i både lillaänden och stora och sen hela paketen.

MVH Micke
 
Vet ingen motortyp där man balanserar om vevaxeln pga kolvbyte (Obs ej pga borrning...).
SÅ mycket i vikt skiljer inte olika kolvar att det sabbar något.
(Däremot ska det inte skilja för mycket mellan kolvarna i motorn.)
/u
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back
Top