Balansera vev efter borrning

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
När man har borrat en motor och stoppat i kolvar som väger mer än originalkolvarna, hur balanseras veven efter det? Man kan väl inte lägga till vikt på "motviktssidan"?
På en radfyra - nöjer man sig med att kolvarna är lika tunga och att man har 180 grader mellan kolvparen som balans? Det blir ju balans om man räknar på hela veven men inte för varje kolv, om ni förstår vad jag menar.

Hur skulle man göra för andra motortyper tex "rad 2:or" eller V4:or?
 
Veven Behöver inte balanseras men man kan viktjustera kolvarna ihop med stakarna så att varje uppsättning väger lika. Är man riktigt noga så viktjusterar man stakarna i både lillaänden och stora och sen hela paketen.

MVH Micke
 
Vet ingen motortyp där man balanserar om vevaxeln pga kolvbyte (Obs ej pga borrning...).
SÅ mycket i vikt skiljer inte olika kolvar att det sabbar något.
(Däremot ska det inte skilja för mycket mellan kolvarna i motorn.)
/u
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top