Balansera vev efter borrning

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
När man har borrat en motor och stoppat i kolvar som väger mer än originalkolvarna, hur balanseras veven efter det? Man kan väl inte lägga till vikt på "motviktssidan"?
På en radfyra - nöjer man sig med att kolvarna är lika tunga och att man har 180 grader mellan kolvparen som balans? Det blir ju balans om man räknar på hela veven men inte för varje kolv, om ni förstår vad jag menar.

Hur skulle man göra för andra motortyper tex "rad 2:or" eller V4:or?
 
Veven Behöver inte balanseras men man kan viktjustera kolvarna ihop med stakarna så att varje uppsättning väger lika. Är man riktigt noga så viktjusterar man stakarna i både lillaänden och stora och sen hela paketen.

MVH Micke
 
Vet ingen motortyp där man balanserar om vevaxeln pga kolvbyte (Obs ej pga borrning...).
SÅ mycket i vikt skiljer inte olika kolvar att det sabbar något.
(Däremot ska det inte skilja för mycket mellan kolvarna i motorn.)
/u
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top