Balansaxel Hayabusa, vad är det jag missar?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
En Youtuber demonstrerade hur man monterar/demonterar balansaxeln i Busamotorn eftersom det sitter en bult under denna som måste lossas om man vill klyva motorn.

Minns inte exakt men han påpekade någon markering på motorblocket men ingenting hur veven ska stå. Jag påpekade detta men fick inget svar.

Kikade i mina manualer och ser ingenting om veven där heller. Vad är det jag missar?

Har aldrig behövt klyva en Busamotor så allt ger sig säkert automatiskt om/när det är dags, jag bara undrar vad det är jag inte förstår....Kan väl omöjligt sitta en balansaxel i som kvittar i hur veven står?

Eller ska jag bara ta för givet att veven ska stå i TDC? Men vilka cylindrar i så fall, 1 och 4, eller 2 och 3?
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Det mesta jag skruvat är det TDC 1 som gäller vare sej bil eller mc..

Men kan dock inte uttala mej om busan, men måste finnas nån märkning??
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Ställ veven så ettan cylinder är i TDC, gör sedan egna märkningar på balansaxeln om det visar sig att det inte är några där när du demonterat. Har tyvärr inte gjort det själv så jag kan bara ge generellt råd.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ställ veven så ettan cylinder är i TDC, gör sedan egna märkningar på balansaxeln om det visar sig att det inte är några där när du demonterat. Har tyvärr inte gjort det själv så jag kan bara ge generellt råd.
Ja, det ger sig säkert när man har grejerna på bordet. Ska inte riva i någon motor nu, jag bara tycker det är intressant.

Blev klar idag med mina egentillverkade och modifierade kinaverktyg som man nu kan ta ur ventiler busenkelt med och kasta den klassiska ventilfjäderbågen. Samt att dessa fungerar både med monterad och omonterad topp. (På monterad topp kan man självklart inte demontera ventilerna, men ventilfjädrar och ventiltätningar kan bytas) ?

För erfarna är detta inget nytt. Själv upptäckte jag denna teknik på en av 650ib's videos för några år sedan. "Egentillverkade" kanske var att ta i, men modifierade för att fungera perfekt på Busa iaf.

Speciellt monteringen går blixtsnabbt och säkert med denna (det mindre verktyget på bild)
 

Bifogat

  • 20230412_223959.jpg
    20230412_223959.jpg
    606.3 KB · Visningar: 37
  • 20230412_223952.jpg
    20230412_223952.jpg
    976.9 KB · Visningar: 36
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
För att plocka bort ventilfjädrar på monterad topp tycker jag ett snöre är enklast.
Kolven i nedre läget, mata in snöre i tändstiftshålet, dra runt så snöret trycker mot ventilerna.
Backa lite, dra ur snöret och upprepa.
På en fyra kan man ha två snören.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
För att plocka bort ventilfjädrar på monterad topp tycker jag ett snöre är enklast.
Kolven i nedre läget, mata in snöre i tändstiftshålet, dra runt så snöret trycker mot ventilerna.
Backa lite, dra ur snöret och upprepa.
På en fyra kan man ha två snören.
Det var finurligt. Trodde du skojade först ?

Tack för input
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top