Balansaxel Hayabusa, vad är det jag missar?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
En Youtuber demonstrerade hur man monterar/demonterar balansaxeln i Busamotorn eftersom det sitter en bult under denna som måste lossas om man vill klyva motorn.

Minns inte exakt men han påpekade någon markering på motorblocket men ingenting hur veven ska stå. Jag påpekade detta men fick inget svar.

Kikade i mina manualer och ser ingenting om veven där heller. Vad är det jag missar?

Har aldrig behövt klyva en Busamotor så allt ger sig säkert automatiskt om/när det är dags, jag bara undrar vad det är jag inte förstår....Kan väl omöjligt sitta en balansaxel i som kvittar i hur veven står?

Eller ska jag bara ta för givet att veven ska stå i TDC? Men vilka cylindrar i så fall, 1 och 4, eller 2 och 3?
 
Det mesta jag skruvat är det TDC 1 som gäller vare sej bil eller mc..

Men kan dock inte uttala mej om busan, men måste finnas nån märkning??
 
Ställ veven så ettan cylinder är i TDC, gör sedan egna märkningar på balansaxeln om det visar sig att det inte är några där när du demonterat. Har tyvärr inte gjort det själv så jag kan bara ge generellt råd.
 
Ställ veven så ettan cylinder är i TDC, gör sedan egna märkningar på balansaxeln om det visar sig att det inte är några där när du demonterat. Har tyvärr inte gjort det själv så jag kan bara ge generellt råd.
Ja, det ger sig säkert när man har grejerna på bordet. Ska inte riva i någon motor nu, jag bara tycker det är intressant.

Blev klar idag med mina egentillverkade och modifierade kinaverktyg som man nu kan ta ur ventiler busenkelt med och kasta den klassiska ventilfjäderbågen. Samt att dessa fungerar både med monterad och omonterad topp. (På monterad topp kan man självklart inte demontera ventilerna, men ventilfjädrar och ventiltätningar kan bytas) ?

För erfarna är detta inget nytt. Själv upptäckte jag denna teknik på en av 650ib's videos för några år sedan. "Egentillverkade" kanske var att ta i, men modifierade för att fungera perfekt på Busa iaf.

Speciellt monteringen går blixtsnabbt och säkert med denna (det mindre verktyget på bild)
 

Bifogat

  • 20230412_223959.jpg
    20230412_223959.jpg
    606.3 KB · Visningar: 39
  • 20230412_223952.jpg
    20230412_223952.jpg
    976.9 KB · Visningar: 38
Last edited:
För att plocka bort ventilfjädrar på monterad topp tycker jag ett snöre är enklast.
Kolven i nedre läget, mata in snöre i tändstiftshålet, dra runt så snöret trycker mot ventilerna.
Backa lite, dra ur snöret och upprepa.
På en fyra kan man ha två snören.
 
För att plocka bort ventilfjädrar på monterad topp tycker jag ett snöre är enklast.
Kolven i nedre läget, mata in snöre i tändstiftshålet, dra runt så snöret trycker mot ventilerna.
Backa lite, dra ur snöret och upprepa.
På en fyra kan man ha två snören.
Det var finurligt. Trodde du skojade först ?

Tack för input
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top