Bakhjulslager och axelstorlek..

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Hej har en Harley FLP 1970 med trumbroms bak ,med eftermarknadsfälg med omgort nav och koniska lager. Problemet är att de distanser och lager (koniska) som är ditsatta är tum, och är ca id 17,3mm axeln d 17mm.. hur mycket ska man bry sig om detta?
orginal sitter det 17mm lager..

mvh
Fredrik

(ger en personlig åsikt även om det nu handlar om ett märke jag ..hmmm ... mnjaa ... :-)

-0.3 mm glapp just där är faktiskt rätt mycket (även om det kanske skulle rymmas nu just i det där stora landets stora toleranser och bara "öka HD njutningen" med lite extra vibrationer från bakhjulet). :-)

Om det var jag skulle ja ta axeln till nån mek. verkstad /svarvare och be dem mangla upp material med en trissrulle just där var lagern sitter, så att det blir 17.3 mm "tight". (Alltså vet nu ej termen för metoden på svenska men alla svarvare vet. Resultatet blir krossnätsyta på den annars släta axeln och jag tror att d=17.3 når man lätt.)

Lycka till.

Last edited:
Orginal sitter det tajt, någon hemmameckare som varit igång.. Men tror nog också på att fixa det tight..

0.3 mm är alldeles för slappt.
Byt lager eller be någon svarva en ny axel åt dig.

Det går säkert att förstora axeln med ovan sagda metod, men hur länge det håller eller passar låter jag vara osagt.
Jag har 0,05 mm passning på min axel där jag pressat i busningar i lagret och det är lagom.

Varför inte byta både axel och lager istället?

...jag fattade som om att allt är redan omgjort; det är en blandras med behov för delar som inte kanske finns att köpa direkt?. -Kan man ställa om allt tillbaks exempelvis till ursprungslager -då med gammal ursprungsaxel, är visst det "säkraste". Särskild då "money is not the problem" :-)

""Det går säkert att förstora axeln med ovan sagda metod, men hur länge det håller eller passar låter jag vara osagt.""
-hållbarheten med sagda metoden är inget problem: Efter att dragit axeln hård som det ska är de radiala krafterna (från hjulet dvs från lagern mot den räfflade ytan på axeln) egentligen mycket små (jämfört vad en sådan yta dvs metall-mot metall egentligen skulle tåla). Även om man kör i mycket gropig väg.
Viktigaste "problem" att lösa är att lagern (hjulet) är absolut centrerad på både sidorna, samt som att de koniska lagren är absolut riktade: Deras livslängd förstörs mycket snabbt om det blir "det minsta" riktningsfel vid monteringen; samt som obalans och olika darrningar sker, t.om risk för våbbling (resonans i däcket + "ramen osv" pga obalans/oriktad hjul) ökar, osv.

Problemet med ovansagda "upptrissningsmetoden" kan vara att stålet i axeln är av "för bra" kvalite ("Fe52C" eller mera, draget stål), och materialet låter sig inte "räfflas" dvs trissas upp. Snarare rullen blir slö eller rent förstörd.
(Nja, återigen, om det då var jag, och om en nytillverkning av axel skulle inte vara en option och alla andra medel slut; skulle jag kanske då ta en konisk, vass körnmejsel och slå typ d=1mm grop till både sidor av axeln var lagren sitter, alltid parvis, så att alla grop blir presis lika stora och alla (rätt stort antal) jämnt delade över ytan. - det skulle nog flytta upp material även med bättre stål. En riktig bondsmeds-metod.. inte att rekommendera officiellt.. :-) Och efter den här manuella övningen borde man ändå besöka svarvaren och låta slutföra och slipa/polera till rätt dimension. (-NJa, en riktig, riktig "HD-bonde i Montana" skulle göra också detta slutgiltiga hemma med en borrmaskin och (lite oljig) smärgeltyg på en fil… men i själva verket man skulle ändå komma ner från 0.3 mm fel till typ <5 hundringar om man gör allt noga.. :-) :-) :-)

-Att låta nytillverka en axel kanske ligger i samma kostnadnivå än att låta en avancerad mek. verkstad pulverfylla (dvs öka diameter med sprutning av glödande stålpulver) - då skulle man kunna behålla "original-look" utåt..)

-Alltså det finns att bra antal varianter och lösningar. Säkert du hittar en som passar just Dig. Lycka till :-)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti