Varför inte byta både axel och lager istället?
...jag fattade som om att allt är redan omgjort; det är en blandras med behov för delar som inte kanske finns att köpa direkt?. -Kan man ställa om allt tillbaks exempelvis till ursprungslager -då med gammal ursprungsaxel, är visst det "säkraste". Särskild då "money is not the problem"
""Det går säkert att förstora axeln med ovan sagda metod, men hur länge det håller eller passar låter jag vara osagt.""
-hållbarheten med sagda metoden är inget problem: Efter att dragit axeln hård som det ska är de radiala krafterna (från hjulet dvs från lagern mot den räfflade ytan på axeln) egentligen mycket små (jämfört vad en sådan yta dvs metall-mot metall egentligen skulle tåla). Även om man kör i mycket gropig väg.
Viktigaste "problem" att lösa är att lagern (hjulet) är absolut centrerad på både sidorna, samt som att de koniska lagren är absolut riktade: Deras livslängd förstörs mycket snabbt om det blir "det minsta" riktningsfel vid monteringen; samt som obalans och olika darrningar sker, t.om risk för våbbling (resonans i däcket + "ramen osv" pga obalans/oriktad hjul) ökar, osv.
Problemet med ovansagda "upptrissningsmetoden" kan vara att stålet i axeln är av "för bra" kvalite ("Fe52C" eller mera, draget stål), och materialet låter sig inte "räfflas" dvs trissas upp. Snarare rullen blir slö eller rent förstörd.
(Nja, återigen, om det då var jag, och om en nytillverkning av axel skulle inte vara en option och alla andra medel slut; skulle jag kanske då ta en konisk, vass körnmejsel och slå typ d=1mm grop till både sidor av axeln var lagren sitter, alltid parvis, så att alla grop blir presis lika stora och alla (rätt stort antal) jämnt delade över ytan. - det skulle nog flytta upp material även med bättre stål. En riktig bondsmeds-metod.. inte att rekommendera officiellt..

Och efter den här manuella övningen borde man ändå besöka svarvaren och låta slutföra och slipa/polera till rätt dimension. (-NJa, en riktig, riktig "HD-bonde i Montana" skulle göra också detta slutgiltiga hemma med en borrmaskin och (lite oljig) smärgeltyg på en fil… men i själva verket man skulle ändå komma ner från 0.3 mm fel till typ <5 hundringar om man gör allt noga..
-Att låta nytillverka en axel kanske ligger i samma kostnadnivå än att låta en avancerad mek. verkstad pulverfylla (dvs öka diameter med sprutning av glödande stålpulver) - då skulle man kunna behålla "original-look" utåt..)
-Alltså det finns att bra antal varianter och lösningar. Säkert du hittar en som passar just Dig. Lycka till
