Bakhjulskörning

du får släppa gasen lite innan du petar i växeln, testa med båda hjulen på marken :)

edit: nån hann före

ja det var det jag tänkte att man kanske iaf borde släppa på gasen lite grann. får prova när snöhelvetet är borta. håller fortfarande på att försöka vänja bort instinkt känslan av att ramla bakåt och inte våga ta upp den tillräckligt högt. sjukt sugen på att bli bra på bakhjulskörning!

För att besvara fråga nr 2:
Växla utan koppling funkar utmärkt om du gör på rätt sätt, allt handlar om timing, släpp av gasen och peta in växeln så går det hur mjukt som helst. Växla med koppling kan vara svårt om du har ett stort klumpigt kopplingshandtag eller en hoj med lite effekt. Jag har alltid kört utan koppling. Inte förränn nu efter att ha bytt kopplingshandtag till ett kort "ez-pull" handtag man kan dra med 1-2 fingrar kom jag på att jag kunde koppla ganska lätt mellan växlarna. Annars är det enklare utan koppling och behöver inte slita mycket mer på växellådan, bättre med en bra växling utan koppling än en feltimad kass växling med koppling enligt min mening.

:)

ok? för allt jag har hört och sett fram tills nu är att man bara slänger i växeln utan att använda någon koppling alls! och för att inte förlora moment så låter det ju rätt vettigt, inte direkt alltid man har tillräckligt med höjd liksom!

om du inte har tillräckligt med höjd så varför växla? Använd kopplingen! Håll i styret med alla fingrar utom pekfingret som du kan ha runt kopplingen. Istället för att lära dig växla upp hela tidien så är det bättre att ligga kvar på samma växel och gå lite högre för varjegång tills du hittar balanspunkten. Då axar du inte längre, och kan ligga kvar på gämnt varv och hastighet.

slita ut ett däck i taget såklart!

klok tjej! :p

Last edited:
om du inte har tillräckligt med höjd så varför växla?

ja för att iaf på min hoj så känns det ibland som att jag inte har ett långt/högt varvregister nog för att hålla den uppe, iaf när jag tar upp den på ettan. hornet 900 varvar inte så jävla mycket men det kanske handlar mer om att lära sig få upp den med kopplingen bättre. får öva helt enkelt.

ja för att iaf på min hoj så känns det ibland som att jag inte har ett långt/högt varvregister nog för att hålla den uppe, iaf när jag tar upp den på ettan. hornet 900 varvar inte så jävla mycket men det kanske handlar mer om att lära sig få upp den med kopplingen bättre. får öva helt enkelt.

Är inget ess själv men det låter som du ska högre helt enkelt...

testat på olika ställen ? Jag har vart med om liknande men bara på en speciell vägsträcka och där är vägen inte jämn precis..

T.ex ut på centralbron från tunneln i vänsterfilen. Hjular man där bär det iväg rätt in i mittbetongräcket oavsett burkinsats I tells ya.

:cpparty

Har inget med varv att göra..bara höjd

Last edited:
Har inget med varv att göra..bara höjd

Men hastighet, lättare att uiila snabbt då man kan "luta" sig lite mot fartvinden.

Men som du säger klokast att hitta balanspunkten och lära sig åka i jämn fart på en och samma växel.

Jag kopplar aldrig. Mest för att jag håller för hårt i styret :näsblod

Det funkar fint å crossväxla, men du MÅSTE släppa av på gasen, du kan nog inte ens byta växel om du har lite drag på bakhjulet. Jag lyckas ibland hitta ett friläge mellan tvåan å trean, då låter det inte roligt alls om stackarn...
KTM är enligt mig kända för att ha bra växellådor (haft ett gäng å inge krångel), så jag bryr mig inte så mycket. Mest synd om gafflarna kanske...

Om du slår av tillräckligt mycke är det inga problem att crossväxla, slå inte på lika hårt bara... Träna bakbromskänslan...

Jag lyckas ibland hitta ett friläge mellan tvåan å trean, då låter det inte roligt alls om stackarn...
KTM är enligt mig kända för att ha bra växellådor.

Hahahaha :banana

har sett den, rätt kass video. visar ju inte direkt någon teknik.

näe jag har börjat förstå det. har dock mest provat power wheelies på ettan än, förra säsongen var den första på en hoj som ens går att stegra med. får bli att öva i vår som sagt.

Börja på 2:an och klaga inte på hojen för så mycke bättre bakhjulshoj hittar du inte.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...