bakhjulskörning?

mrdaez skrev:
2532020 Hello hello!

Sen det här med att ha foten på bakbromsen om man skulle komma för högt känns lite overkill för en nybörjare. Kommer man för högt tror jag det blir svårt att häva det.

Kanoners om nån kunnig har nåt vettigt att säga.


Mvh /Dennis


Jag kan inte riktigt det där med bakbromsen ännu, men som du precis sade så lär man inte ha någon nytta av bakbromsen om man håller på att slå över bara genom att ha foten på. De gånger jag hållt på att slå över och haft foten på bromsen har jag automatiskt vart beredd på att hoppa av hojjen, men tack vare att jag slagit av på gasen så har jag lyckats få ner hojjen igen.

Jag kan tänka mig att en bra teknik vore att få upp hojjen till en lagom kontrollerad höjd, testa bromsa ner den och fortsätta detta medans man går högre upp och högre upp hela tiden. Till slut borde man kunna se upp i himlen o ändå bibehålla lugnet tycker jag ^_^
 
peteR1000 skrev:
2532375 Punkt 1: Skit i första växeln överhuvudtaget, du har tillräckligt med krut på 2:an och 3:an. Du kör ju motard göt damm it!

Sen prova istället kör på 2:ans växel sakta och gör ett snabbt gaspådrag, hojen borde resa sig utan problem. Skynda långsamt! andra växeln är rätt hysterisk och ett överslag är inga problem att göra om man inte har koll på vad man gör.

Därför, hitta en bra lång raka helst utan trafik som du kan öva på. Kör på 3:an och när du känner att du ligger på bra varvtal (när det börjar dra på ordentligt) så flytta bak röven lite, gör ett ryck i styret samtidigt som du ger fullgas. Funkar det inte första ggn så är det bara träna, träna och träna för att hitta tekniken. 3:an räcker gott och väl för bakhjulsåka :fakta


Man tackar för tipsen. Dock så verkar den inte vilja resa sig med enbart gaspådrag på 2an. Däremot om ja rycker till den lite på 2an i 40-50 så går den upp, men bara tills den är "urvarvad" då går den ner igen :(. De måste vara det här med balanspunkten förmodar jag....Då känns de kanske lite skönare att starta på 1an och växla sig upp så man inte har sån sjuk fart, kanske?!

/Dennis
 
mrdaez skrev:
2532829 Man tackar för tipsen. Dock så verkar den inte vilja resa sig med enbart gaspådrag på 2an. Däremot om ja rycker till den lite på 2an i 40-50 så går den upp, men bara tills den är "urvarvad" då går den ner igen :(. De måste vara det här med balanspunkten förmodar jag....Då känns de kanske lite skönare att starta på 1an och växla sig upp så man inte har sån sjuk fart, kanske?!

/Dennis

Låter ju skumt, att den varvar ur beror på att du inte har tillräcklig höjd för att balansera. Den borde helt klart resa sig på 2:an utan problem, du får testa lite. Det kan ju vara tekniken som sviktar :tummenupp
Själv tyckte jag det var omöjligt i början att koppla upp hojen på 3:an, nu gasar jag upp den utan problem så det mesta hänger på tekniken...
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top