Bakhjulskörning LC4

Det här med oljor då.. lönar det sig att byta till en tjockare olja?
Var köper man oljetemp mätare?
 
Svar

min 01:a har gått 3200 mil som budhoj o aldrig haft ett motorfel mer än bytt lameller.öppnade motorn nu för att se hur slut den va,men den har tom honingsreporna kvar i cylindern(otroligt).däremot va väl kolvringarna lite mjuka,men ändå,3200 mil.........sug på den ni.
 
Är man missnöjd har man ju en anledning att byta till något nytt & roligt.

Glöm inte att nämna i annonsen att den är rejält avstrypt och har fått gå hårt som fan :D
 
DwD skrev:
hur är det med xr:en å långa bakhjuls körningar? samma problem eller? :va


Har inte hänt nånting med min motor än :hihi .... peppar peppar.
 
Aprilia RSV/R skrev:
:mad: :mad: :mad: :huvet
Nä nu Djävlar blir jag förbannad!!!!
Vad kör ni på för olja??
Min UR KTM 640 gelendewagen "enduro" har inte levt ett roligt liv många mil
På bakhjulet 11km som längst faktiskt och jag växlar alltid utan koppling
när jag kör på bakan.
Den har nu gått 2000 mil minst...o minst
ja vad ska man dra till med? hmm kanske uppemot 100 mil på ett hjul
och inga problem!!!!Aldrig haft upp motorn,Kollat ventilerna 3ggr justerat 1
byter olja på 250 mil ungefär ibland kortare om det går.Kör MOTUL 300 v
15/40 sommar o 5/40 vinter.Men en sak måste man komma ihåg!!
Varmkör hojen.....Moderna oljor smörjer inte riktigt 100% förrän
dom kommit upp itemp och det tar längre än man tror.
Köp en liten oljetemp mätare "Oljestickan" och kolla själv.
Kör som faan!!!
ED :yoparty

jupp där e svaret på de flesta motorproblemen, serva, varmkör, motul300V, då skär fanken inget.
 
Ebbe skrev:
KTM's 2 pumpar verkar få många att tro att motorn är odödlig bara därför. Så är det inte!

660 SMC:
Den ena pumpen suger upp oljan från botten på motorn och skickar den till det första filtret. Sen delar ledningarna på sig, där 2 (en på 640/Duke) går till undersidan på kolven och cylinderloppet och den andra går vidare till det andra (finare) filtret för vidare rening. Sedan går den oljan in till vevlagren och vevstakslagret (från vänstersida av motorn).
Den andra pumpen suger ut oljan från vevhuset och pumpar in den till växellådan över 3'an eller 5'ans drev, kommer inte ihåg vilket.

SÅ.... bara för att det är 2 pumpar är motorerna inte odödliga! Notera att toppen inte har nån typ av trycksmörjning alls, utan är helt beroende av kamkedjan som drar med oljan upp i toppen till vippor och kam. Studera era instruktionsböcker, där finns ett fint schema över hur oljan distribueras i motorn.


Gäller detta även KTM 525?

-M-
 
Ebbe skrev:
Det är en helt annan motorkonstruktion och jag har ingen susning om hur det funkar i den. Nån annan kanske har bra koll?

Den har mycket gemensamt med Husaberg. Designen är ursprungligen hämtad därifrån. Men det går att ladda ner sprängskisser från nätet och kolla...
 
R2 skrev:
jupp där e svaret på de flesta motorproblemen, serva, varmkör, motul300V, då skär fanken inget.

Själv byter jag ramlager samtidigt som jag tankar :rofl
Nä, men ärligt så har oljan bytts VÄLDIGT ofta och varmkörts mm mm.
Men min Duke vill helt enkelt inte leka med mig :gråta
 
ktmjacke skrev:
men ändå,3200 mil.........sug på den ni.
Min DR 650Se -96 hade gått minst 4-5000mil "tyskimport" brutalt misshandlad, mycket fullgaskörningar vid kallstarter, nästan aldrig bytt olja, stampade i växlarna utan koppling, försökte nästan döda den med flit, men det enda som gav upp var packboxarna i framgaffeln.
Den var rostig ful, och trött..men den gick jämt :tummenupp
Saknar min gamla DR..................eller kanske inte :rolleyes:
 
Magnus J. skrev:
Gäller detta även KTM 525?

-M-

525 har riktig smörjning till toppen. Två pumpar har den oxå, men jag vet inte riktigt var den suger oljan ifrån. Jag menar om oljan åker längst bak och pumparna suger oljan ifrån mitten typ, så kan man väl har hur många pumpar som helst utan att smörjningen kommer fungera. Sen så tror jag att den ena pumpen smörjer toppen och den andra något annat. Man har alltså inte två pumpar bara för att kunna slanga.

Förövrigt så har min LC4 gått 3000 felfria mil. Har alltid kört på Shell Advance Ultra 4. Om den oljan är bra eller inte vetefasen, men dyr är den!
 
Rammstein skrev:
Hade en DR 650se innan, och den gick det aldrig några vevlager på och den hade gått ca4-5000 mil... undrar vad det betyder :)

.....typ skitslöa motorer som slits likalite oavsett om dom är på eller inte :D
 
Jag har kört över 3000 mil med min LC4-00 utan några problem :tummenupp
Banåka med motard,Hard-Enduro och Vinteråka fullgas hela tiden :fyllisar

Men jag frågade PG Lundmark om bakhjulsåka,ca 400 meter och inte
mer bör man köra p.g.a smörjningen kan bli sämre på vissa punkter
enligt KTM mekarna :rolleyes:

Den svaga punkten på LC4 vid ökenrace är att ram/vev lagret slår upp sig
och måste bytas.Min polare som har en LC4-00,kör på samma olja som mig och den har gått 3000 mil,men han har bytt lagret till kopplingen + ett kamaxellager (som det stod made in Taiwan på)

http://www.grusbus.nu/johan.html
 
Last edited:
lc4 har haft dåliga lager till sekundär axeln på vxllådårna..även bristfällig kvalite på oljepumps drev. toppen tar stryk vid mycke bakslangs åka..
 
Blue skrev:
WR 450 har en nivåbrytare ingjuten inuti tanken som slår ifrån oljeförsörjningen om man kör på bakhjulet längre än 25 meter. :3freak

Jo tjena. Läste du det i en ding ding värld eller?
Låter ju väldigt troligt eller hur?
 
Slutat sälja KTM !!

Vad jag hörde så var det inte MC-huset som slutade sälja KTM utan KTM som inte ville ha dom som ÅF längre så nu e Jonte Engdahl det istället.

CLAESSONS MOTOR I BROMÖLLA har alldrig heller haft några problem med KTM och det rullar nog ett 30-tal KTM:er där.

Mvh Supemote
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top