Bakhjulskörning LC4

Ebbe skrev:
Ok, seriösa försök att övertala mig... :Bugar
Men, vart tar oljan vägen när den komer upp då? Är det en forsättning på kanalen i ventilkåpan som leder oljan fram till vippor/kam? Varför visar inte Husaberg det i smörjschemat?
Ja, oljan går via ventilkåpan in i vipparmslagren och droppar vidare ner på kamen!

Ebbe!
Känns ganska skönt att ha rätt ibland, var lite orolig att jag sett i syne eller käkat svamp som det heter på fakspråk!

//Anders :rofl

Krattan skrev:
Ja, oljan går via ventilkåpan in i vipparmslagren och droppar vidare ner på kamen!

Ebbe!
Känns ganska skönt att ha rätt ibland, var lite orolig att jag sett i syne eller käkat svamp som det heter på fakspråk!

//Anders :rofl

Men varför skriver inte Husaberg ut det då!!?!? Skumt... :va

Ebbe skrev:

PR-avdelningen kanske tyckte det var onödigt att gå in på detaljer ? Eller killen som ritade skissen var en prao som sniffat nafta i färgskåpet ?

Ebbe skrev:
Det kanske är borttaget till -04 då,om det nu var en -04 manual du läst i :confused: Det sitter ju ny topp på -04 med KTM-vippor och så......men det verkar ju konstigt isåfall,utvecklingen brukar ju snarae gå mot förbättrade smörjsystem

Last edited:
Busaberg skrev:
Det kanske är borttaget till -04 då,om det nu var en -04 manual du läst i :confused: Det sitter ju ny topp på -04 med KTM-vippor och så......men det verkar ju konstigt isåfall,utvecklingen brukar ju snarae gå mot förbättrade smörjsystem

Jo, 04'ans manual som finns för nedladdning på husaberg.se. Allt låter skumt tycker jag. Varför ta bort en trycksmörjning till toppen?

Anders, handla den där 04'an nu då så vi får skruva isär å kolla!

YPVS (Danne) borde ju ha lite input i denna fråga, drar iväg ett pm till honom om detta.

Den är trycksmord och den mystiska oljekanalen existerar faktiskt i verkligheten. Varför den inte är beskriven är ett mysterium.
Oljan pumpas igenom nån av axlarna på vänster sida av motorn (vevaxeln) har jag för mig via en liten nippel typ som är (oftast dåligt) iskruvad på änden av denna axel. Går sen vidare upp t toppen och smörjer vippor etc.
Lätt att täppa igen den lilla kanalen om man är oförsiktig vid montage av topp och ventilkåpa...

Daniel...
ps, har de ändrat detta system t 04 ber jag om ursäkt och är förvånad. Fortfarande står det på specifikationer på hemsidan att hojen är trycksmord för övrigt ,ds

Ebbe skrev:
Jo, 04'ans manual som finns för nedladdning på husaberg.se. Allt låter skumt tycker jag. Varför ta bort en trycksmörjning till toppen?

Anders, handla den där 04'an nu då så vi får skruva isär å kolla!

YPVS (Danne) borde ju ha lite input i denna fråga, drar iväg ett pm till honom om detta.

vi kan kolla ventilerna på en -04 iaf, då borde man ju se det omtalande kanalerna :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman