Bakhjulskörning LC4

Ebbe skrev:
Ok, seriösa försök att övertala mig... :Bugar
Men, vart tar oljan vägen när den komer upp då? Är det en forsättning på kanalen i ventilkåpan som leder oljan fram till vippor/kam? Varför visar inte Husaberg det i smörjschemat?
Ja, oljan går via ventilkåpan in i vipparmslagren och droppar vidare ner på kamen!

Ebbe!
Känns ganska skönt att ha rätt ibland, var lite orolig att jag sett i syne eller käkat svamp som det heter på fakspråk!


//Anders :rofl
 
Krattan skrev:
Ja, oljan går via ventilkåpan in i vipparmslagren och droppar vidare ner på kamen!

Ebbe!
Känns ganska skönt att ha rätt ibland, var lite orolig att jag sett i syne eller käkat svamp som det heter på fakspråk!


//Anders :rofl

Men varför skriver inte Husaberg ut det då!!?!? Skumt... :va
 
Ebbe skrev:
Men varför skriver inte Husaberg ut det då!!?!? Skumt... :va

PR-avdelningen kanske tyckte det var onödigt att gå in på detaljer ? Eller killen som ritade skissen var en prao som sniffat nafta i färgskåpet ?
 
Ebbe skrev:
Men varför skriver inte Husaberg ut det då!!?!? Skumt... :va
Det kanske är borttaget till -04 då,om det nu var en -04 manual du läst i :confused: Det sitter ju ny topp på -04 med KTM-vippor och så......men det verkar ju konstigt isåfall,utvecklingen brukar ju snarae gå mot förbättrade smörjsystem
 
Last edited:
Busaberg skrev:
Det kanske är borttaget till -04 då,om det nu var en -04 manual du läst i :confused: Det sitter ju ny topp på -04 med KTM-vippor och så......men det verkar ju konstigt isåfall,utvecklingen brukar ju snarae gå mot förbättrade smörjsystem

Jo, 04'ans manual som finns för nedladdning på husaberg.se. Allt låter skumt tycker jag. Varför ta bort en trycksmörjning till toppen?

Anders, handla den där 04'an nu då så vi får skruva isär å kolla!

YPVS (Danne) borde ju ha lite input i denna fråga, drar iväg ett pm till honom om detta.
 
Den är trycksmord och den mystiska oljekanalen existerar faktiskt i verkligheten. Varför den inte är beskriven är ett mysterium.
Oljan pumpas igenom nån av axlarna på vänster sida av motorn (vevaxeln) har jag för mig via en liten nippel typ som är (oftast dåligt) iskruvad på änden av denna axel. Går sen vidare upp t toppen och smörjer vippor etc.
Lätt att täppa igen den lilla kanalen om man är oförsiktig vid montage av topp och ventilkåpa...

Daniel...
ps, har de ändrat detta system t 04 ber jag om ursäkt och är förvånad. Fortfarande står det på specifikationer på hemsidan att hojen är trycksmord för övrigt ,ds

Ebbe skrev:
Jo, 04'ans manual som finns för nedladdning på husaberg.se. Allt låter skumt tycker jag. Varför ta bort en trycksmörjning till toppen?

Anders, handla den där 04'an nu då så vi får skruva isär å kolla!

YPVS (Danne) borde ju ha lite input i denna fråga, drar iväg ett pm till honom om detta.
 
vi kan kolla ventilerna på en -04 iaf, då borde man ju se det omtalande kanalerna :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top