Bakhjulsåkning dom....

Status
Ej öppen för fler svar.
Oavsett så skulle bästa vara att neka ifall de inte har det på film, eller ifall bakhjulsåkningen var kort o kass (ingen ide i efterhand om domen redan är fastsatt).
I rätten så klär du dig propert på det mognaste sätt möjligt..ej överdrivet. Kommer du in i en t-shirt där det står att "livet börjar efter 200km/h" är du dömd i förhand.
Du ber om ursäkt för det som hände och hävdar att du hade råkade ge för mycket gas precis när du tappade greppet om kopplingen..vilket gjorde att du temporärt gick upp på bakhjulet. Lika väl som att man kan råka tappa upp kopplingen på bil och sedan råkar bumpa in i en annan bil..inte får dessa förare böter för "vårdslöshet i trafik".
Du fall bakåt pga lutningen o råkade gasa ännu mer men som tur var så släppte du gasen innan du ramla över. Du förklarar att det var en läskig upplevelse och att du hoppas att det aldrig mer kommer hända. Du säger att du är glad att du varken skadade dig själv eller din kära motorcykel.

Det hela handlar om att du ska ge så pass mycket genuint intryck att det är möjligt att du talar sanning.

Vilka briljanta råd forumet bjuder på ibland!

1, Begå mened (Ett brott där det faktiskt finns fängelsevistelse i straffskalan i motsats till det ursprungliga brottet vårdslöshet i trafik.)
2, Framstå som en total idiot och få det förevigat i domstolsprotokollet.

Inspirerad som jag blir av ovanstående kloka ord så tror jag banne mig att jag ska försöka mig på att ge ett råd själv:

3, Lägg ner tramset och stå för vad du gjort.

1, Begå mened (Ett brott där det faktiskt finns fängelsevistelse i straffskalan i motsats till det ursprungliga brottet vårdslöshet i trafik.)

Inspirerad som jag blir av ovanstående kloka ord så tror jag banne mig att jag ska försöka mig på att ge ett råd själv:

Väl sagt G-man. :tummenupp

Men det beror väl på hur man är som person. Eftersom TS inte verkar vilja säga exakt vad som hänt är det svårt att ge råd. Okontrollerade "hoppsan-wheelies" är väl inte direkt vanliga?

Gissning TS: Jag körde på bakan, men vill inte betala...?

Min devis är, stå för vad du gjort. Betala och var glad (nåja). Du kan alltid skryta om det på nästa SH-pub. :3freak

Och för sakens skull, jag kör (som de flesta med hoj) ofta för fort, men tar smällen utan argument när jag åker dit. Kör själv mer än gärna på bakan när tillfälle bjuds. Gillar det faktum att jag kan leka med hojen, dock under kontrollerade former (dvs. inte i tätort och utanför McD Svea...sånt lämnar jag till wanna-bee-I'm-so-cool-motard-nördar) :arsele

Man får faktiskt ljuga i rättegångar om man är "brottlingen". Mened gäller för vittnen.

Man får faktiskt ljuga i rättegångar om man är "brottlingen". Mened gäller för vittnen.
Jo, annars skulle väl alla som blir dömda mot sitt nekande även bli dömda för mened samtidigt.

Det skulle inte vara den dummaste bortförklaringen till varför man agerat som en idiot i trafiken som hamnat i ett rättegångsprotokoll. Var det inte någon i somras som friades från en fortkörning eftersom han skyllde på att han hade känt sig förföljd?

Var det inte någon i somras som friades från en fortkörning eftersom han skyllde på att han hade känt sig förföljd?

Annars kan man skylla på Mållgan, det har ju funkat förut..
En 23-årig friades från anklagelser för rattfylleri efter att ha påstått att en man vid namn Molgan kört hans bil.
Molgan ska ha varit 120-130 centimeter lång, haft långt hår till knäna, burit vita byxor och brutit på norska, enligt vad mannen berättade i förhör.
http://www.expressen.se/nyheter/rattfull-skyllde-pa-molgan---friades/

NWT skrev:
En sommarkväll i Sunne 2006 fick polisen syn på en misstänkt fortkörare. En polisjakt inleddes, men bilen försvann för en kort stund ur polisens synfält, innan den återfanns parkerad. Den då 21-årige mannen stod då på höger sida av bilen, och förardörren på vänster sida var öppen.
I förhör har mannen hävdat att det var en 120 centimeter lång främling vid namn ”Mållgan” som hade kört, och sedan smitit från platsen. Eftersom motsatsen inte kunde bevisas friades 23-åringen i tingsrätten.
http://www.nwt.se/sunne/article464445.ece

Fan vad tråkigt för dig! Jag åkte dit för bakhjulskörning samt fortkörning inne i stan, men det var nog 2001. Då hette det brott mot vägtrafikkungörelsen och sen uppskattade de att jag hade iaf kört 15 km/h för fort beroende på hur länge jag gasade och hur fort en hoj accelererade osv. Men det slutade med 1200 kr i böter. Tyvärr drog de in mitt körkort senare då de märkte att jag busat ännu mer inom en tvåårsperiod... Men du vi super bort dina besvär på Lelle istället!!!

Som tilltalad är man ej edsvuren. Ligger lite i sakens natur att försöka framstå i bättre dager som tilltalad.
I ett mindre komplicerat mål, sker ofta överläggningen snabbt och uppgifter lämnade av den tilltalade ang dess ekonomiska situation kontrolleras ej.
Btw blev du inte 12500Kr fattigare?
//Lekman

Ja, och hur bra tycker du bakhjulsåka rimmar med SMC?
Men helt klart något att ta med sig vid en annan situation.

Om jag hade tyckt att bakhjulsåka inte varit kompatibelt med SMC så hade jag antagligen inte givit det rådet i en tråd där TS råkat illa ut på grund av sitt wheelande. :7peta

Jag tillhör falangen som tycker att bakhjulsåkning i sig varken är farligt, olämpligt eller olagligt. :crash

Du skulle bara veta hur många som slinkit undan med några enkla väl valda ord...men visst..vill du få 12.000 i böter för en löjlig bakhjulsåkning av en bitter trafikpolis så varsågod. Du säger säkert tack och bockar oxå när dom räcker dig en fortkörningsbot.

Klart man ska neka.tror ni att ni får guldstjärna och strafflindring om man erkänner.B-) synd för ts dock. dagsböter brukar svida hårt i pengabörsen om man jobbar och sliter om dagarna.

Medlem i SMC? SMC har en fond där SMCs medlemmar kan ansöka om bidrag till rättskostnader i frågor som är principiellt intressanta för SMCs medlemmar och som inte ersätts på annat sätt.

http://www.svmc.se/smc/Medlemsformaner/SMC_Rattsfond/

Det ska öven följas SMC:S ideologi och där tror jag inte bakhjulsåka platsar in.

Inte för att vara taskig men det är inget jag vill att mina pengar ska gå till. Rättshjälp mot böter för att man har lekt på vägarna.

Kom på att när jag åkte fast försökte jag med denna: Hade precis köpt hojen och gasade lite varpå den gick upp på bakhjulet. De gick inte på den då de tyckte att det såg kontrollerat ut. Då får man ju godkänt på körningen i alla fal...

Medlem i SMC? SMC har en fond där SMCs medlemmar kan ansöka om bidrag till rättskostnader i frågor som är principiellt intressanta för SMCs medlemmar och som inte ersätts på annat sätt.

http://www.svmc.se/smc/Medlemsformaner/SMC_Rattsfond/

I helvete heller att ens en promille av min medlemskapsavgift i SMC ska gå till sådant trams, slanga kan man göra där det inte finns trafik, och lyckas man göra det i närheten av en polis och desutom åka fast så har man inte annat än förtjänat det. :va

Word!

I helvete heller att ens en promille av min medlemskapsavgift i SMC ska gå till sådant trams, slanga kan man göra där det inte finns trafik, och lyckas man göra det i närheten av en polis och desutom åka fast så har man inte annat än förtjänat det. :va

Kom på att när jag åkte fast försökte jag med denna: Hade precis köpt hojen och gasade lite varpå den gick upp på bakhjulet. De gick inte på den då de tyckte att det såg kontrollerat ut. Då får man ju godkänt på körningen i alla fal...

Fast tycker polisen det ser kontrollerat ut kan man ju fråga sig vad det vårdslösa med det är oas... :P

MrK här på forumet har framgångsrikt överklagat och blivit frikänd efter en bakhjulsincident.

Var förvisso några år sedan.

Edit: samma som refereas här http://www.trafikjuristen.se/rattsfall/vardsloshet_i_trafik/vardsloshet5.htm kollar du på gratisvarianten av dokumentet så hittar du vad som använts i överklagandet.

Det stämmer, han lyckades övertyga rätten att han var proffs på det han gjorde och att han därför inte varit vårdslös. Han satt dessutom på styre under bakhjulsåkandet...

Om man åker och tittar på en smc körning så verkar det rimma ganska bra i min mening efter att ha sett instruktörerna "power wheeila"!:fakta:dummer

Ja, och hur bra tycker du bakhjulsåka rimmar med SMC?
Men helt klart något att ta med sig vid en annan situation.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP