G-man
FÖR tillfället ej B-NNAD
Oavsett så skulle bästa vara att neka ifall de inte har det på film, eller ifall bakhjulsåkningen var kort o kass (ingen ide i efterhand om domen redan är fastsatt).
I rätten så klär du dig propert på det mognaste sätt möjligt..ej överdrivet. Kommer du in i en t-shirt där det står att "livet börjar efter 200km/h" är du dömd i förhand.
Du ber om ursäkt för det som hände och hävdar att du hade råkade ge för mycket gas precis när du tappade greppet om kopplingen..vilket gjorde att du temporärt gick upp på bakhjulet. Lika väl som att man kan råka tappa upp kopplingen på bil och sedan råkar bumpa in i en annan bil..inte får dessa förare böter för "vårdslöshet i trafik".
Du fall bakåt pga lutningen o råkade gasa ännu mer men som tur var så släppte du gasen innan du ramla över. Du förklarar att det var en läskig upplevelse och att du hoppas att det aldrig mer kommer hända. Du säger att du är glad att du varken skadade dig själv eller din kära motorcykel.
Det hela handlar om att du ska ge så pass mycket genuint intryck att det är möjligt att du talar sanning.
Vilka briljanta råd forumet bjuder på ibland!
1, Begå mened (Ett brott där det faktiskt finns fängelsevistelse i straffskalan i motsats till det ursprungliga brottet vårdslöshet i trafik.)
2, Framstå som en total idiot och få det förevigat i domstolsprotokollet.
Inspirerad som jag blir av ovanstående kloka ord så tror jag banne mig att jag ska försöka mig på att ge ett råd själv:
3, Lägg ner tramset och stå för vad du gjort.