Bakhjulsåkning dom....

Status
Ej öppen för fler svar.

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
Blev dömd för jag kört på bakhjulet......till 12,000 i böter....vårdslöshet i trafik hävdar dom.

Jag har hört fåglar viska att de finns minst två fall där folk blivit friade pga de inte står någonstans att man inte måste ha båda hjulen i marken....en från västeråstrakten och nån från götgatan inne i stan...

Nån som har nått tipps på hur man kan få ta del av dessa domar?

Tänkte överklaga....

endast bakhjulskörningen jag fick på.....tycker de låter brutalt överdrivet.....men kanske är för man har så sjukt bra lön...eller?=)

ingen som sitter inne på informatrion om något liknande fall som man skulle kunna få ett ex handlings id av nått slag på?

12.OOO:va

Det var det jävligaste, första gången jag är tacksam över att jag är så värdelös på att köra på slangen.

Tråkigt att höra. Men det finns en liten "regel" (vet ej om det är en lag till och med) som gäller onödigt störande körning. Så som att avge onödigt högt motorljud, vilket man ofta gör på slangen. Sen måste jag fråga. I vilken miljö blev du ertappad? Var det utanför stan på en landsväg eller inne i stadstrafik?

För dom dömer hårdare om du gör det i stadstrafik då du utgör mer fara för andra trafikanter och inte bara dig själv.
Du för uppmärksamhet till dig på ett sätt som kan utgöra stor fara. Och skulle du slå över/välta så kan det bli tråkiga följder om andra inte hinner stanna osv.

På landsväg resulterar det oftast i singelolycka om nu olyckan skulle vara framme.

Edit: Bakhjulskörning kan numera innebära körkortsdragning med. Så i jämförelse är 12.000 kr det bättre alternativet.

Ha en trevlig dag och ta det lugnt i trafiken alla!

Last edited:
Det handlar nog mer om VAR man kör på bakhjulet än ATT man kör på bakhjulet. Att köra på slangen mitt ute i skogen är inte lika vårdslöst som att göra det mitt i stan.

Att summan blev 12000 antar jag handlar om att du fick dagsböter?

Var glad att du slapp betala samhällets kostnader för att lagföra dig för din lek på allmän väg... Den kostnaden, och kostnaden för ditt överklagande, betalar vi andra.

Jag har vart med om ett liknande senario..
Jag tror det enklaste och billigaste är att erkänna och ta smällen!

finns inget brott som heter bakhjulskörning. oftast är det vårdslöshet i trafik. du kan hävda att det ej var vårdslöst.
Är du dömd i domstol eller dömd av åklagare direkt? Är du dömd i domstol så lägg ner, det kostar mer att överklaga. Sedan är det ganska skönt att tagit sitt straff och koncentrera sig på andra saker i livet än det här. (det stör psykist att ha en oklar dom över sig)
Är du dömd utan att fått chans att hävda dig så kan du mycket väl skriva överklagan, ifall det nu är så att de har fel i sin dom. jag har överklagat på det viset och blivit friad, dock efter att jag redan varit utan körkort i 4 månader...

Skulle vilja ha något ref nr så man kan ta del av en dom......vorre snällt om någon kunde skaka fram de...:D

Jag blev tagen för bahjulskörning och fortkörning för ett par år sen.
Om du nu inte vill ta ditt straff som en man så är det bara att inte skriva på, klaga, tjata, komma med argument som de inte kan/får/vill motbevisa, och dra ut på tiden när du ska skicka in papper och liknande.

Sen om det är värt allt strul får du själv avgöra. Jag gick från Grov vårdslöshet till "endast" 6 månader indraget och 4000:- i böter.

Har de bakhjulsåkningen på film?

Gissar att du erkände då du redan fått domen? Eller att du redan varit uppe i rätten?

Oavsett så skulle bästa vara att neka ifall de inte har det på film, eller ifall bakhjulsåkningen var kort o kass (ingen ide i efterhand om domen redan är fastsatt).
I rätten så klär du dig propert på det mognaste sätt möjligt..ej överdrivet. Kommer du in i en t-shirt där det står att "livet börjar efter 200km/h" är du dömd i förhand.
Du ber om ursäkt för det som hände och hävdar att du hade råkade ge för mycket gas precis när du tappade greppet om kopplingen..vilket gjorde att du temporärt gick upp på bakhjulet. Lika väl som att man kan råka tappa upp kopplingen på bil och sedan råkar bumpa in i en annan bil..inte får dessa förare böter för "vårdslöshet i trafik".
Du fall bakåt pga lutningen o råkade gasa ännu mer men som tur var så släppte du gasen innan du ramla över. Du förklarar att det var en läskig upplevelse och att du hoppas att det aldrig mer kommer hända. Du säger att du är glad att du varken skadade dig själv eller din kära motorcykel.

Det hela handlar om att du ska ge så pass mycket genuint intryck att det är möjligt att du talar sanning.
Men har dom film att du kör som en dåre och hjular en jävla massa meter är det bara att lägga ner

detta brott är baserat på dagsböter, du kommer i största sannolikhet inte kunna att överklaga. Det finns ingen lag som säger att båda hjulen ska vara på marken nej, men du utsätter andra trafikanter för fara och även dig själv vilket gör det till vårdslöshet i trafik. Bara för att det inte står i lagboken betyder det inte att du inte kan bli dömd för det COMON SENCE! tex: jag skär halsen av en snubbe."men hallå det står ju inte i lagboken att jag inte får skära halsen av någon"

edit: visst är 12,000 mycket pengar för en sån sak men ja... sveriges rättssystem är ju långt ifrån bra.

Shit, 12000kr, trodde inte det gick få böter för sådant! Sålänge man höll hastigheten.. Men ack så fel jag hade. Och så många ggr jag tom mött polisen på bakhjulet. Haha.

Kanske ska tänka efter en extra gång, det är jävligt kul att köra på bakhjulet, men knappast värt 12000kr.. Dock inte så lätt när man har en hoj som reser sig hur lätt som helst på 3:an bara på gaspådrag..

Äh strunt samma... du hade ju gott om deg som du själv skrev :D wheela är kul, har själv mött farbror blå på slangen(rätt öde väg frör övrigt), och dessutom försökt få upp den på slangen igen, innan jag upptäckte att det var dem. det enda de gjorde var att blinka med helljuset för att visa sin närvaro.

wheela på gott folk, men se till att göra det på rätt plats och gärna utan länsmans vakande ögon :tummenupp

Hur många dagsböter fick du? Vid en överklagan och du blir dömd igen kan det vara du som får stå för rättegångskostnaderna. Så 12000 kan vara riktigt billigt.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken