Bakhjulet snurrar utan att växeln är ilagd.

Ett vanligt fenomen som händer på hojar som tex står över vintern (eller har du rejsat nyligen och det hände direkt efter så läs mitt svar som svammel) är att kopplingsplattorna och stållamellerna klibbar ihop.
Inte helt ovanligt att det tex inte går att frikoppla utan man får puttstarta med ettan i och sedan med kopplingen indragen gasa och bromsa några gånger tills det släpper.
I lindrigare fall så snurrar hjulet lite mer bara.

Varmkör ordentligt och använd kopplingen en stund så försvinner det nog.

Ett komplement till däcksvärmarna är en lagom vedbit som kan sitta i bakhjulet tills du tar bort värmarna. :tummenupp

Ett vanligt fenomen som händer på hojar som tex står över vintern (eller har du rejsat nyligen och det hände direkt efter så läs mitt svar som svammel) är att kopplingsplattorna och stållamellerna klibbar ihop.
Inte helt ovanligt att det tex inte går att frikoppla utan man får puttstarta med ettan i och sedan med kopplingen indragen gasa och bromsa några gånger tills det släpper.

Ett komplement till däcksvärmarna är en lagom vedbit som kan sitta i bakhjulet tills du tar bort värmarna. :tummenupp

Jupp... Jag hade det problemet med min "Gizzzer" :P
Kopplingsplattorna hade "klibbat" ihop och det tog ett BRA tag innan det släppte, riktigt jobbigt o starta hojen till en början men det löste sig till slut, inga mer krångel där inte :)

Problemet gäller friläget och då har det inget med kopplingen att göra!

Det är inte så att det är för mycket olja?

Tänkte på det igår, alldeles innan läggdags! Så, ifört Y-front, kollade jag oljenivån och den var korrekt!

Tack för allt engagemang. När något brakar rapporterar jag här.:tummenupp

Följaktligen (enligt ovan) svammel! Men tack ändå, det är ju tanken som räknas!:D

Last edited:
Om det driver trots att du har friläge i så borde det gå ganska tungt att vrida på främre drevet. Testa att lägga av kedjan och vrid på drevet, det ska inte gå tungt. Visst kommer det att vara ett visst motstånd med för att orka driva runt hjulet med kedjan så krävs det i alla fall en hel del friktion.

Det ska inte vara något som gör att det går tungt om det nu inte är ett slitage i lådan som gör att det blir högre friktion av någon märklig anledning:confused:

Ta mig inte för någon expert, endast mina tankar och funderingar:)
/Magnus

Tänkte på det igår, alldeles innan läggdags! Så, ifört Y-front, kollade jag oljenivån och den var korrekt!

Tack för allt engagemang. När något brakar rapporterar jag här.:tummenupp

Följaktligen (enligt ovan) svammel! Men tack ändå, det är ju tanken som räknas!:D

Hmm, att bakhhjulet snurrar och alla diskuterar om de som finns i motorn, istället för å fundera på de som är friktionen mellan utgående axel (där främre drevet sitter på) och bakhjulet. Å där sitter oftast en kedja om de inte e "kardang".

Ja skulle se de som att de e mycke lite friktion för att dra runt kedjan, om de är en racekedja utan O-ringar så skulle ja se de positivt.

Är de en O-ringkedja skulle ja fundera lite extra hur gammal å sliten den är eftersom de e större friktion å dra runt en o-ringkejda än en utan speciellt när den är ny med fräscha o-ringar.

De e inge konstigt att främre drevet kan snurra med eftersom när motorn är igång utan växel i så snurrar iaf primäraxel med dess kuggar i växellådan å drar runt kuggar som sitter på sekundäraxeln (utgående axeln).

Det stämmer väldigt bra:tummenupp

Om kedjan är mer sliten eller om det är en lättdriven racekedja så innebär det att hjulet lättare kan snurra med hjälp av den friktion som finns i lådan.

Visst snurrar drevet även med friläget i men det finns en gräns för hur mycket den ska orka driva.
Svårt att svara på när man inte själv kan känna på prylarna:huvet

Hmm, att bakhhjulet snurrar och alla diskuterar om de som finns i motorn, istället för å fundera på de som är friktionen mellan utgående axel (där främre drevet sitter på) och bakhjulet. Å där sitter oftast en kedja om de inte e "kardang".

Ja skulle se de som att de e mycke lite friktion för att dra runt kedjan, om de är en racekedja utan O-ringar så skulle ja se de positivt.

Är de en O-ringkedja skulle ja fundera lite extra hur gammal å sliten den är eftersom de e större friktion å dra runt en o-ringkejda än en utan speciellt när den är ny med fräscha o-ringar.

De e inge konstigt att främre drevet kan snurra med eftersom när motorn är igång utan växel i så snurrar iaf primäraxel med dess kuggar i växellådan å drar runt kuggar som sitter på sekundäraxeln (utgående axeln).

På onsdag är det säsongspremiär. Allt är säkert i sin ordning. Om inte så meddelar jag vad som brakade.

Fyll lite bromsolja i lådan så löser sig säkert :hihi

Jag tror oxå att det är oljan som spökar

/S

Till alla engagerade hojåkare somkommit mede goda råd meddelas härmed:
Efter ca 120 kilometers åkning på Falkenbergsbanan i onsdags var "felet" borta! När jag startade hojen där fick jag vika handskarna dubbelt och riktigt mosa in dem under stänkan för att inte däckvärmaren skulle fara med runt.
När jag nu går ut och startar står däcket still!:confused:

Rost på axlarna i lådan under vintern - bortgnagt nu? Fattar inget!

Seg olja, lite lagom slut-rostade lager och uppfrätta drev, det blir sådär då. :hihi ;)

Högst normalt, kör du.

/J

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back