Bakhjulet snurrar utan att växeln är ilagd.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Varför har bakhjulet plötsligt börjat snurra när hojen står på depåstödet utan att växeln är ilagd? Dessutom tycker jag att bakhjulet går trögare än vad det gjort tidigare, igen med hojen på depåstöd utan att växeln är ilagd...
Hmmmmmmmm????????:confused:

Friktion mellan axlar/lager/drev i lådan gör att det snurrar, det orkar övervinna friktionen i bakhjulslager/kedja - högst naturligt. :)

/J

Friktion mellan axlar/lager/drev i lådan gör att det snurrar, det orkar övervinna friktionen i bakhjulslager/kedja - högst naturligt. :)

/J

Jo, men varför har det inte gjort det tidigare? Har friktionen i kedja/bakhjulslager plötsligt blivit mindre?:confused:

Sträckt kedjan lite för mycket? Med tanke på att du säger att hjulet rullar trögare. Annars helt normalt att hjulet rör sig lite som redan sagts i tidigare inlägg.

Kallare temperaturer gör oljan tjockare, vilket gör att den driver på mer.

Jo, men nu kör jag ju inte med någon HD olja på sae 90/120 utan på tunn fin NY syntetsörja.:) Dessutom fortsätter det driva när hojen är varm...:confused:

isåfall, pilla lite på kopplingen så ska du se att det löser sig..
har haft liknande fel, fast det var när jag lade i fösta växeln och höll in kopplingen, man kunde ändå känna att det ville driva framåt.. men pillade och trixade lite med kopplingen, och det löste sig.

Jo, men nu kör jag ju inte med någon HD olja på sae 90/120 utan på tunn fin NY syntetsörja.:) Dessutom fortsätter det driva när hojen är varm...:confused:

Detta är ju ganska vanligt på hojar, och kan ju vara lite irriterande när man har däckvärmarna på.

Har den aldrig gjort det tidigare, och börjat nu, så låter det ju lite konstigt.

Är den lika varmkörd som tidigare, när den inte gjorde det? Har du samma oljesort? Olika märken kan ju skilja sig något i densitet, även om det är en lågviskositetsolja. Har du exakt samma varvtal? Har du kanske en nysmord kedja som rullar lättare nu?

Det finns många faktorer att skylla. :)

annars så kan du ju stänga av hojen när däckvärmarna e på!

Man kanske vill varmköra motorn inför ett pass/race etc, men ändå ha värmarna på in i det sista. Stå på bakbromsen går också bra.

Men tack för upplysningen!

Last edited:

där har du det... NY olja.... antagligen inte samma olja som du har haft innan.
och det är normalt att det driver på lite fastän friläget ligger i.

Man kanske vill varmköra motorn inför ett pass/race etc, men ändå ha värmarna på in i det sista. Stå på bakbromsen går också bra.

Men tack för upplysningen!

Jag brukar lägga sladden under depåstödet bak, så det spänner sladden. Sen är det bara att starta. Funkat kalas under alla år.

Jag brukar lägga sladden under depåstödet bak, så det spänner sladden. Sen är det bara att starta. Funkat kalas under alla år.

Jo, eller så trycker man in handskarna mellan däck/däckvärmare och bakskärm så är dom varma å goa (vilket kan komma väl till pass nu på onsdag när säsongen startar:banana ) när man ska ut, jo jag vet.

Men det driver så mycket! Förklara detta varför bakhjulet går trögt att snurra också? Med hoj på stöd alltså?

Men det driver så mycket! Förklara detta varför bakhjulet går trögt att snurra också? Med hoj på stöd alltså?

Går hjulet fortfarande tungt efter att du kört hojen helt varm?
Låter mycket märkligt isf. Kan inte tänka mig annat än att du bytt viskositet på oljan. Vad kör du med för olja?

Ny olja är väl lite "fastare" än beggad, inte så konstigt? :) Hur blir det om du håller in kopplingen?

Slutar dra.

Går hjulet fortfarande tungt efter att du kört hojen helt varm?
Låter mycket märkligt isf. Kan inte tänka mig annat än att du bytt viskositet på oljan. Vad kör du med för olja?

Mindre tungt är det ju, visst är det det. Oljan är Yamalube 10-40 semisyntet.

Kanske jag överreagerar, det är bara det att det aldrig gjort så tidigare. Men fan, när hojen är kall, går på tomgång och man försöker stanna hjulet med handen så tar det två sekunder. Det är liksom inte bara att försiktigt lägga handen på, det driver på fint alltså. Och om man snurrar hjulet för hand med stängd motor så stannar det tämligen omgående...Går tungt alltså.

Hmmmmm, det är la bar å åk!

Last edited:
Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back