Bakhjul = olja i luftburken

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
KTM 660-05

Övat växla på bakhjulet idag. Efter ett tag så satt det rätt bra och man kunde ligga ett par km/h på slangen. Nu när jag kom hem så såg jag olja på svingen. Lyfte på sadeln och fann lite olja i luftburken. Har för mig jag läst någonstans att det går någon ventilerings slang till burken?
Om jag nu behöver dra om den, var är ett lämpligt ställe?

Funderar även på slangarna som går ner från motorn till precis framför bakhjulet. Om jag sätter en flaska där som dom går ner i, kan motorn fortfarande andas då?
(vill inte ha skit på bakhjulet)

:va

Smurfer skrev:
2324475 KTM 660-05

Övat växla på bakhjulet idag. Efter ett tag så satt det rätt bra och man kunde ligga ett par km/h på slangen. Nu när jag kom hem så såg jag olja på svingen. Lyfte på sadeln och fann lite olja i luftburken. Har för mig jag läst någonstans att det går någon ventilerings slang till burken?

Funderar även på slangarna som går ner från motorn till precis framför bakhjulet. Om jag sätter en flaska där som dom går ner i, kan motorn fortfarande andas då?

Har du kollat så du inte har överfyllt motorn med olja?

Smurfer skrev:
2324475 KTM 660-05

det finns ett kit färdigt att köpa så du får ett slutet system. gaserna går till förbränning och om oljan skulle pressas upp så går den till en cylinder = inge kladd

Last edited:
motardnisse skrev:
2324503 Har du kollat så du inte har överfyllt motorn med olja?
Oljan är i mitten av nivå fönstret :tummenupp

jimpo skrev:
2324537 det finns ett kit färdigt att köpa så du får ett slutet system. gaserna går till förbränning och om oljan skulle pressas upp så går den till en cylinder = inge kladd
Trodde det bara va till slangarna som går ner vid bakhjulet? Får svänga förbi Superbike på månd. Kostar runt 5-600?

Bifogat

• 316_0.jpg
    316_0.jpg
    13.8 KB · Visningar: 53
Last edited:
Men den där bilden ta bara bränsleslangarna och kylarslangen eller?

Last edited:
Smurfer skrev:
2324556 Oljan är i mitten av nivå fönstret :tummenupp

oljan ska väl vara på nedre strecket när motorn är kall, och på det övre strecket när motorn är varm...så är det i alla fall på min Duke, borde vara samma på 660.

Finns 223 trådar om detta.. Åk och köp en längre slang till vevhusventilationen och dra den till en pet flaska som du lägger i luftburken. Tänk på att göra ordentliga ventilationshål upptill på flaskan.

Det slutna systemet dom säljer på superbike till KTM passa tydligen bara till 525.
Så det fick bli hemmabygge istället.
Den enda slang jag hittade som gick in i luftburken var den genomskinliga som jag klammat ihop så snyggt på första bilden. (antar att det är rätt slang :rodnar)

Drog sedan en ny längre ner på vänster sida till en metal flaska köpt på Biltema. Borra ventilations hål imorn, samt fixa riktiga slang klammor till flaskan

Bifogat

• mini-20060728110.jpg
    mini-20060728110.jpg
    61.2 KB · Visningar: 79
  • mini-20060728112.jpg
    mini-20060728112.jpg
    61.6 KB · Visningar: 98
Frågan jag ställer mig, är det normalt att KTMerna pyttsar ur sig olja i luftburken = inget att oroa sig för? Eller kan det bero på slitage eller andra fel.. (oljenivåer osv normalt)

Jonasson skrev:
2339218 Frågan jag ställer mig, är det normalt att KTMerna pyttsar ur sig olja i luftburken = inget att oroa sig för? Eller kan det bero på slitage eller andra fel.. (oljenivåer osv normalt)

Normalt,dock tycks det skilja lite ifrån hoj till hoj.

Men självklart spelar oljenivån in på det hela.

Långa farbron skrev:
2339229 Normalt,dock tycks det skilja lite ifrån hoj till hoj.

Men självklart spelar oljenivån in på det hela.

Det beror på hur feta uuiiles man kan göra. Min burk var helt torr tills efter jag satt några 1km/h på bakhjulet. Då spottar vehus ventilationen ur sig lite olja (väldigt lite)
Men som du säger, oljennivån spelar även in.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...