KTM 640 LC4 motorhaveri?

Det spelar inte mig någon roll. Bussgods brukar jag använda. Snickra en trälåda runt eller köp en billig kylbox som embalage
 
Hej allihopa igen!
Har nu öppnat motorn å hittat muttern helt oskadd.
Har monterat motorn och justerat ventilerna.
Drog precis igång han men det låter som nån slår med en hammare i motorn... Kan jag ha spänt ventilerna för hårt eller vad är det som gör så den låter så? Nån som vet?
//Niclas
 
Hej allihopa igen!
Har nu öppnat motorn å hittat muttern helt oskadd.
Har monterat motorn och justerat ventilerna.
Drog precis igång han men det låter som nån slår med en hammare i motorn... Kan jag ha spänt ventilerna för hårt eller vad är det som gör så den låter så? Nån som vet?
//Niclas

Startaden inte igen!!!

Låt någon som kan inspektera den innan du startar den igen annarsblir det garanterat dyrt...
 
Jag har samma eller liknande problem som du Niclas8787.
Fast för mig började det med ljudet som du beskriver som att någon skulle slå med hammare i motorn. Jag tänkte då att jag skulle byta till en trögare olja. Då jag skulle tömma ut den gamla oljan kom det bara ut ett par deciliter?! Det ska ju vara 1.3 liter i motorn och 6dl i ramen. Ur ramen kom det nog i alla fall ut mer än 3 dl. Det konstiga är att det hela tiden har sett ut att vara rätt nivå då man tittade i glaset som sitter framför växelpedalen??

Efter att ha fyllt på med ny olja låter det mer som ett skrapande ljud från vad jag kan uppfatta, höger sida av motorn. Det låter som att man drar en sked i en kastrull typ?! (svårt att förklara) Vågar nu inte starta igen.

Misstänker att jag har samma fel som du. Att någon del är lös inne i motorn.

Någon som har förslag på vad jag ska börja med? Är inte van att skruva isär motorer. Det mest avancerade jag har gjort tidigare är att byta kopplingslammeller på en suzuki dr 650
 
Har du haft så lite olja i så har du troligen tappat oljetrycket och med tanke på missljuden så lär något ha skadats av oljebristen. Leta upp någon som kan skruva och lyft isär för inspektion innan det radar helt och du kan använda motorn som bojsänke till båtem.
 
Jag har samma eller liknande problem som du Niclas8787.
Fast för mig började det med ljudet som du beskriver som att någon skulle slå med hammare i motorn. Jag tänkte då att jag skulle byta till en trögare olja. Då jag skulle tömma ut den gamla oljan kom det bara ut ett par deciliter?! Det ska ju vara 1.3 liter i motorn och 6dl i ramen. Ur ramen kom det nog i alla fall ut mer än 3 dl. Det konstiga är att det hela tiden har sett ut att vara rätt nivå då man tittade i glaset som sitter framför växelpedalen??

Efter att ha fyllt på med ny olja låter det mer som ett skrapande ljud från vad jag kan uppfatta, höger sida av motorn. Det låter som att man drar en sked i en kastrull typ?! (svårt att förklara) Vågar nu inte starta igen.

Misstänker att jag har samma fel som du. Att någon del är lös inne i motorn.

Någon som har förslag på vad jag ska börja med? Är inte van att skruva isär motorer. Det mest avancerade jag har gjort tidigare är att byta kopplingslammeller på en suzuki dr 650

Min 640 gick med för litet olja. Nu 19964:- senare och med rätt mängd av rätt olja går den som ett skållat ollon. Gissa vem som är minutiös med oljekontroll hädanefter?

Är man dum blir det dyrt...
 
Det konstiga är att effekten inte har påverkats alls. Den har inte gått dåligt eller varit seg.
Jag bytte olja sommaren innan och har som sagt haft koll på nivån genom att titta på glaset på vänster sidan. Det har aldrig legat under minimum?! (förstår inte hur eftersom det inte var så mycket olja där)
Jag gav 30´ för den för 2 år sedan. Är ju inte direkt villig att lägga 20' för att få den fixad.
Tror ni att det är möjligt att köpa en bagagnad lc4-motor och få den monterad för under 10'?
 
Det konstiga är att effekten inte har påverkats alls. Den har inte gått dåligt eller varit seg.
Jag bytte olja sommaren innan och har som sagt haft koll på nivån genom att titta på glaset på vänster sidan. Det har aldrig legat under minimum?! (förstår inte hur eftersom det inte var så mycket olja där)
Jag gav 30´ för den för 2 år sedan. Är ju inte direkt villig att lägga 20' för att få den fixad.
Tror ni att det är möjligt att köpa en bagagnad lc4-motor och få den monterad för under 10'?

Det går att renovera för under 20kkr men börja med att kolla efter att den är frisk. Behöver inte kosta mer än lite packningar och timlön till den som gör jobbet. Att köra vidare med missljud blir garanterat dyrt i längden.
 
Nä, köra med den kommer jag inte göra.
Min tanke är att först själv försöka titta lite (med hjälp av lite googlande) och se om något är löst eller konstigt. Efter det lämna in den hos en verkstad för att konstatera felet och vad det skulle kunna kosta. Synd bara att det är så långa väntetider runt stockholmsområdet :-/

En till grej som jag inte skrev är att då man startar med startmotorn så låter det liksom som att det "hugger fast". Att det är så mycket motstånd att den inte orkar. Min startmotor har inte fungerat sedan jag köpte den så jag har kickat igång den tidigare. Sedan kolen i startmotorn byttes så funkar den igen (tidigare klickade det bara) men jag vågar som sagt inte starta den p.g.a. missljudet..
 
Skulle det vara så att det blir till att skicka in patienten till verkstad så rekommenderar jag Johan Hammarström och Hammarströms motor. Han har sin verksamhet belägen straxt bortom Arlanda. (Med utgångspunkt för oss på södra sidan stan.)
 
Missljudet kommerfrån frihjulet till startmotorn, standardfel att de rasar ffa om man har försökt starta med dåligt batteri. Jag hade gärna hjälpt dig med att lokalisera felet och renovera men transport till skåne är lite småmeckigt om man inte känner en tradarchaffis
 
Missljudet kommerfrån frihjulet till startmotorn, standardfel att de rasar ffa om man har försökt starta med dåligt batteri. Jag hade gärna hjälpt dig med att lokalisera felet och renovera men transport till skåne är lite småmeckigt om man inte känner en tradarchaffis

Så du menar att det inte behöver vara värre än så? Om jag tolkar dig rätt låter det ju i alla fall inte som att motorn har rasat? :-)
Du verkar ju ha bra koll på det här. Vad tror du om det knackande ljudet? Det som låter lite som att slå med en hammare i ramen/motorn. Låter inte jättehögt eftersom det försvinner lite i motorljudet men det kan ju inte vara bra. Nån skev att det kunde vara felinställda ventiler, men då är det väl mer ett tickande än ett knackande?
 
Last edited:
Så du menar att det inte behöver vara värre än så? Om jag tolkar dig rätt låter det ju i alla fall inte som att motorn har rasat? :-)
Du verkar ju ha bra koll på det här. Vad tror du om det knackande ljudet? Det som låter lite som att slå med en hammare i ramen/motorn. Låter inte jättehögt eftersom det försvinner lite i motorljudet men det kan ju inte vara bra. Nån skev att det kunde vara felinställda ventiler, men då är det väl mer ett tickande än ett knackande?

...Och ett sånt med litet tillkommande service kostar ca.8000:- (Nä, sågott som inget i min motor är äldre än två år.)
 
utan att ha hört motorn kan kag omöjligen säga något det blir bara usla gissningar. Ventilerna är det troligtvis inte, de klickar lite mjukt vid för stort spel.
 
Startaden inte igen!!!

Låt någon som kan inspektera den innan du startar den igen annarsblir det garanterat dyrt...

Har nu hittat problemet.... (tror jag)
När jag sa att den slår som en hammare så var det lite överdrivet, det låter mer som jaaaa... svårt att förklara men en mening du skrev längre ner, "klickar" är nog närmre. Kanske lite mer åt skrammel/klick hållet.
Jag lyfte iaf ventilluckorna igen och kollade spelet på ventilerna.
De bakre var på TOK för stort spel, och jag tycks mig även nu veta varför muttern åkte loss från första början.
När jag ska justera ventilerna nu så finns det inga gängor kvar att skruva på muttern på..
Varför gör det inte det är då frågan?
Någon som vet?
Har det med vipparmarna att göra eftersom de måste sitta så högt för att få rätt spel?
De främre ventilskruvarna har gott om gängor kvar när muttern är fast skruvad..
 
Last edited:
Har nu hittat problemet.... (tror jag)
När jag sa att den slår som en hammare så var det lite överdrivet, det låter mer som jaaaa... svårt att förklara men en mening du skrev längre ner, "klickar" är nog närmre. Kanske lite mer åt skrammel/klick hållet.
Jag lyfte iaf ventilluckorna igen och kollade spelet på ventilerna.
De bakre var på TOK för stort spel, och jag tycks mig även nu veta varför muttern åkte loss från första början.
När jag ska justera ventilerna nu så finns det inga gängor kvar att skruva på muttern på..
Varför gör det inte det är då frågan?
Någon som vet?
Har det med vipparmarna att göra eftersom de måste sitta så högt för att få rätt spel?
De främre ventilskruvarna har gott om gängor kvar när muttern är fast skruvad..

Dina vipplager och troligen även vippor är slut och stolpskottet som justerade ventilerna sist försökte justera rätt glappet och därmed tog gängorna slut och muttern kunde inte låsa så den föll loss.
 
Säker på att du har motorn i tdc? Annars kan de ju bli fel om man justerar ena sidan när de ligger tryck på vipparmarna.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top