Bakbroms i kurvor

oFFkeFF skrev:
Ta en titt på Mika Kallio, finsk mästare på isen med finndubb, och tvåa i 125-vm förra året.
Själv tycker jag inte alls juckar särskilt mycket på gasen på isen, utan är rätt mjuk på gasen ur svängen på isen, även om det går brett, dock blir det ju lite mer speedway genom att man bromsar klart tidigare och gasar ut hojen lite innan man går in i svängen. Däremot tar jag aldrig ut cykeln på tvären med motorbromsen eller bakbromsen på isen. Använder den för att bromsa med dock, på alla underlag.
Nu menar jag sånna som inte åkt på is tidigare, och förare som inte åker på EM/VM-nivå. Men Mika är ju ett bra exempel också på hur man kan ta en hojsport å göra något bra av den i en annan.

R2 skrev:
är det din samlade erfarnhet av sporthojsåkning?
Nej, men det är min samlade erfarenhet av att åka sporthoj på bana efter man lärt sig alla grunder för att åka fort. Har ägt en R6 som jag åkt bana med tidigare.

Det blir mycke å leva upp till i sommar :4skrika :3freak

Last edited:
Det är INTE alltid bättre att hålla stum gashand vid ett bakhjulssläpp.

Ni som varit med om en saftig högfartshighsider vet vad jag talar om. Du kan vid ett snabbt gasavslag avstyra en svår highsider och i gengäld kunna åka vidare efter ev. lite "sadellyft" istället för att lika på sjukhus med i värsta fall tråkiga skador. Håller du däremot stum gas så riskerar du en yvigare sladd och därigenom en ordentlig kroppsskada och självklart trsig hoj och ett avbrott i säsongen.

Det går att åka fort utan sladd....PUNGT !!!

MEN Återigen: Ju bättre man kan hantera hojen ju enklare är det att köra fort.

Edit: Jag har liksom de flesta hojintresserade RR-förare kört MX och enduro på hobbynivå och kan sladda med båda fötterna på pinnarna om jag så vill med en sån hoj på grus och sand.
Har även kört sporthoj med isdäck uppe i östersund och det går även med en sån hoj på det underlaget att köra med viss kontrollerad sladd trots att farten är mkt högre än med finndubb på crosshoj som de flesta provat på.
Det Är viss skillnad mot ett underlag som asfalt där man har högre friktion.

Ska dock bli kul att se hur det går för de Motardförare som dubblerar med RR. Kanske ännu roligare med RR förare som ger sig på motard...vem vet :o)

Last edited:
Teddy skrev:
...
Kolla in det här gamla godingklippet.
..

Tack! Kul att se lite film på dom gamla konkurenterna igen! :)
T.o.m jag fanns med en liten kort stund första varvet ut på rakan i Linköping jagandes DP. :tummenupp

Mulles skrev:
Det är INTE alltid bättre att hålla stum gashand vid ett bakhjulssläpp.

Det går att åka fort utan sladd....PUNGT !!!

MEN Återigen: Ju bättre man kan hantera hojen ju enklare är det att köra fort.
Beror ju också på vad man menar med stum gas. För mig innebär det att inte slå av så mycket att den sänker varvtalet.

Sen håller jag med dig på resten jag quotat.

Till NyTeknik: Läs Section 1 Chapter 2, sen sida 14 från Rear suspension and gas till slutet på kapitlet, sen sida 48, sen Doug's slutkläm på sid 108.
Du får gärna berätta för mig sen vad jag missförstått.

*Edit, hett tips till dig också HurtsLikeHell, läs boken "A twist of the wrist II" av Keith Code

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
Till Nyteknik: Läs Section 1 Chapter 2, sen sida 14 från Rear suspension and gas till slutet på kapitlet, sen sida 48, sen Doug's slutkläm på sid 108. Du får gärna berätta för mig sen vad jag missförstått.
Jag har Codes böcker men har inte läst dem eftersom de är så j-a fula. Jag tvivlar inte på att han och Doug Chandler har vederhäftiga teorier om att använda bakbromsen och att "sladda". Men i praktiken verkar detta vara något som ytterst få har någon användning eller hjälp av. Du kanske kan bli ett avvikande studieobjekt i sommar?

Nyteknik skrev:
Jag har Codes böcker men har inte läst dem eftersom de är så j-a fula. Jag tvivlar inte på att han och Doug Chandler har vederhäftiga teorier om att använda bakbromsen och att "sladda". Men i praktiken verkar detta vara något som ytterst få har någon användning eller hjälp av. Du kanske kan bli ett avvikande studieobjekt i sommar?

Du gillar att snacka teorier men du orkar inte läsa teorier skrivna av proffs trots att du har boken... Suck! :lol

Two stroke man skrev:
Du gillar att snacka teorier men du orkar inte läsa teorier skrivna av proffs trots att du har boken... Suck! :lol
Gillar att snacka teorier? Nja, tvärt om möjligen. Att försöka avgöra vad som fungerar genom att få det att stämma som teori tycker jag oftast är dumt. Detta med att sladda och bromsa för ökad kontroll är ett bra exempel.

Two stroke man skrev:

Det finns fler "skolor" på hur man ska/kan köra och inte bara det som Code förespråkar. Någon av dom andra är helt tvärtom på två rätt stora punkter som Code bygger sina teorier på. Kommer inte ihåg vad dom heter. Code har väl blivit lite poppis här men i USA så är andra tveksamma till vissa ideér han har.

Axxexs skrev:
Det finns fler "skolor" på hur man ska/kan köra och inte bara det som Code förespråkar.
Du hädar! Du skall inga andra gudar hava jämte Keith Code :mad:

Undrar om han är lika bra på det andra som han är på att marknadsföra sig själv.

Edit: bakbroms i kurvorna? Hur vågar ni, är ni inte riktigt rediga :confused:

Axxexs skrev:
Det finns fler "skolor" på hur man ska/kan köra och inte bara det som Code förespråkar. Någon av dom andra är helt tvärtom på två rätt stora punkter som Code bygger sina teorier på. Kommer inte ihåg vad dom heter. Code har väl blivit lite poppis här men i USA så är andra tveksamma till vissa ideér han har.
Han har väl tatt fram en del duktiga förare så helt bakom flötet är han nog inte :) Även om jag tror att vissa bitar kan vara lite tveksamma eller svåra att förstå förns man sätter in det i sammahanget (som man måste lära sig ute på banan). Jag har läst 2an 4 gånger nu och först nu sista gången förstod jag riktigt vad han menade.

Vilka två punkter är det du/dom menar då?

Olof Eriksson skrev:
Jag har läst 2an 4 gånger nu och först nu sista gången förstod jag riktigt vad han menade.
Då menade han nog något annat än du förstod.

Bingo skrev:
Då menade han nog något annat än du förstod.
Underligt bara att klockan visar annat... :7peta Med flera sekunder... :7peta Och att min teamkamrat kapat 5-6 sekunder... :7peta Med min tolkning av boken... :7peta

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
...
Vilka två punkter är det du/dom menar då?

Vet jag faktiskt inte ens själv och hade jag vetat det hade jag behållt det för mig själv! ;)

Nä är typ tredjehandsinfo som jag hört vad andra sagt som varit över och kört race i USA och hört om vad man tycker om Code där. Är nog 4 år sen jag hörde om det och då hade inte jag själv läst nått och han var inte så populär som han blivit dom två senaste åren här så jag förstod nästan inget om vad det gällde. :)

Ena punkten tror jag gällde att Code säger att man måste ha referenspunkter. Andra menar att en duktig förare kan och måste kunna köra på "känsla". Annars är det tex helt kört om ett race skulle gå med andra förutsättningar än dom som tränats in, tex fuktig bana osv.

Axxexs skrev:
Vet jag faktiskt inte ens själv och hade jag vetat det hade jag behållt det för mig själv! ;)

Nä är typ tredjehandsinfo som jag hört vad andra sagt som varit över och kört race i USA och hört om vad man tycker om Code där. Är nog 4 år sen jag hörde om det och då hade inte jag själv läst nått och han var inte så populär som han blivit dom två senaste åren här så jag förstod nästan inget om vad det gällde. :)

Ena punkten tror jag gällde att Code säger att man måste ha referenspunkter. Andra menar att en duktig förare kan och måste kunna köra på "känsla". Annars är det tex helt kört om ett race skulle gå med andra förutsättningar än dom som tränats in, tex fuktig bana osv.
Ah, jag trodde det var vilka som påstod det som du inte visste ;)

Jag tycker att andra boken skiljer sig markant från första och "soft sience", mycket mer lätt å förstå. Jag håller med dig/er om det med referenspunkter, men samtidigt så är det en genväg till att lära sig köra fortare också. Iaf för mig är race och träning olika saker och man kanske måste ha den inställningen för att ta vara på vad som sägs i boken!

Olof Eriksson skrev:
Ah, jag trodde det var vilka som påstod det som du inte visste ;)

..

Tydligen så är det väldigt populärt bland gamla ex förare i USA att starta sånna här skolor. Så det finns massor där över. Upptäcker dom att Code hittat en marknad här över så kommer säkert några av dom också hit. Så då får vi mer att diskutera om. ;)

Den enda som jag vet som är en annan sån "skola" nu är tex Rich Oliver's Mystery School men den ska säkert vara rätt mycket flummigare än Code´s. :)

Axxexs skrev:
...Rich Oliver's Mystery School men den ska säkert vara rätt mycket flummigare än Code´s. :)
Det tror jag inte den är. Hör här bara:

"Will the Mystery School make me faster, more skilled and increase my confidence?

Absolutely, yes. Every single student Rich has taught has dramatically improved their lap times, balance, confidence, and adopted a winning attitude!"

Man blir helt enkelt en vinnare. Och det blir man inte om det bara är flum.

Axxexs skrev:
Tydligen så är det väldigt populärt bland gamla ex förare i USA att starta sånna här skolor. Så det finns massor där över. Upptäcker dom att Code hittat en marknad här över så kommer säkert några av dom också hit. Så då får vi mer att diskutera om. ;)

Den enda som jag vet som är en annan sån "skola" nu är tex Rich Oliver's Mystery School men den ska säkert vara rätt mycket flummigare än Code´s. :)
Kevin Schwantz har ju en skola också.

Axxexs skrev:

Gillar "Four-Day Ultra Pro Camp" :D

Och ser man på, på den skolan tränar man RR-killar med dirt-trackers ;)

Gustav O skrev:
Kevin Schwantz har ju en skola också.
Har jag förstått fel eller har han tagit över en av Keith Code's skolor?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back