Bagagehållare, Rear rack eller något.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Hej.
Tänkte ge mig på att bygga en bagagehållare/pakethållare (eller vad det heter)
Kikat på modellspecifikt för Ducati Scrambler men tycker inte att de dels ser ut som jag vill och inte heller kostar som jag vill :) Dessutom vill jag behålla sidofästena för väskor och kanske till och med fästa bagagehållare i dessa fästen.

Så nu blir det att bocka och tiga eller MIGa ihop någonting, men frågan är vilket material jag ska tillverka den i?
Tänkte först aluminium men även funderat på rostfritt, fördelen med rostfritt är att jag kan köra med MIG på jobbet.

Tänkt någonstans runt 6-8mm yttre diameter, rostfritt 1,5mm gods tjocklek eller i närheten.
Aluminium hade jag tänkt rundstång.
Form, förstärkningar m.m. är helt öppet än så länge men tanken är att kika på de större tillverkarna och lägga till de ändringar jag vill ha.

Vad säger ni med lite erfarenhet? Är det något specifikt att tänka på förutom hållfasthet?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
8 mm är riktigt klena rör. Finns det ens rör som är så tunna med den godstjockleken? Tror oavsett det blir för klent. Du ska nog upp till åtminstone 16-18 mm rördiameter.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag byggde typ pakethållare av 16mm rostfritt hydraulrör som en ram och sedan 10mm rör som blev "bagageytan". Blev inte farligt tungt och var stabilt och bra, högglanspolerades med lumpskiva
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det låter som att du håller på att bygga en pakethållare till en trampcykel, och dom tål inte krafterna som blir på en motorcykel, 50m/s blåst, 20kg packning och lite knölar på vägen, så får du se din packning möta sin skapare i backspegeln.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Hmm, ok - Jag tar till mig er samlade kunskap :)
En reflektion bara, jag baserade rördimensionen på bland annat denna bild nedan.
Ser inte ut att vara mer än typ 8-10mm diameter på rören?
Men som man säger - better safe than sorry!
Hydraulrör är tunnväggiga och tål inte alls mycket brytkraft innan de ger sig.
Hepco anger maxlast till 5kg, men jag gissar på att det är infästningen som ger sig innan själva hållaren...
Bagage.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En väl genomtänkt fackverkskonstruktion går ju att få starkare med klenare rör än något som bara är ihophäftat på måfå. 5 kg på den där är antagligen centrerat mitt på, inte på spetsen längst bak. Och visst, du kommer troligen inte köra runt ditt hemgym eller din samling av tegelstenar, men 5kg är inte mycket.

Det är väl M8-skruv, så rören är lätt 12mm, och det finns ju olika sorters aluminium som är olika starkt, det där är inte billigaste rören du hittar på Bauhaus.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Svetsa ihop lite armeringsjärn. Det funkar på en scrambler antar jag.
Vad ska du lasta? Gympapåsen eller två plattor bärs? Ska du kunna lyfta i den när du kört fast på leråkern?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Blev nyfiken nu. Topplådehållarens rör på min viffer är 20mm någonstans och sidoväskornas rör 16mm. Sidoväskorna trodde jag hade klenare rör så mitt synmått måste in på kalibrering.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
En väl genomtänkt fackverkskonstruktion går ju att få starkare med klenare rör än något som bara är ihophäftat på måfå. 5 kg på den där är antagligen centrerat mitt på, inte på spetsen längst bak. Och visst, du kommer troligen inte köra runt ditt hemgym eller din samling av tegelstenar, men 5kg är inte mycket.

Det är väl M8-skruv, så rören är lätt 12mm, och det finns ju olika sorters aluminium som är olika starkt, det där är inte billigaste rören du hittar på Bauhaus.

Det är en Ducati vi pratar om, önskar det vore M8, men utan att vara hundra procent säker så är det troligtvis M5 eller M6 skruv som sidofästena sitter med just nu.

Syftet är egentligen inte att lasta någonting på det, men det kan säkert förekomma, det ska bli mer som ett lerskvättarskydd för ryggen - Återigen Ducati, form före funktion dvs. bakhjulet sticker ut utanför stänkskyddet vilket medför att jag får en läcker rand från hjälmen och nedåt varje gång jag kör då det inte är snustorrt ute.
Se illustration nedan :hihi
skvätt.jpg
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag ska kontrollmäta befintliga fästen för sidoväskorna + infästningens skruv, men jag är som sagt tveksam till att konstruktionen oavsett rördimension kommer att hålla för någon vidare last pga infästningen.
Kanske om det stagas ned till passagerarens fotpinnar, men det kommer nog se kefft ut...
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Jag skulle föredra att använda stålrör eftersom rostfritt har en tendens att deformationshärda
dvs rören vibrerar av efter ett tag. Aluminium är ju såpass mycket klenare i sej att man behöver gå upp i dimension bara för det.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är en Ducati vi pratar om, önskar det vore M8, men utan att vara hundra procent säker så är det troligtvis M5 eller M6 skruv som sidofästena sitter med just nu.

Syftet är egentligen inte att lasta någonting på det, men det kan säkert förekomma, det ska bli mer som ett lerskvättarskydd för ryggen - Återigen Ducati, form före funktion dvs. bakhjulet sticker ut utanför stänkskyddet vilket medför att jag får en läcker rand från hjälmen och nedåt varje gång jag kör då det inte är snustorrt ute.
Se illustration nedan :hihi
View attachment 478761

Du kör inte fort nog, det är problemet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skulle föredra att använda stålrör eftersom rostfritt har en tendens att deformationshärda
dvs rören vibrerar av efter ett tag. Aluminium är ju såpass mycket klenare i sej att man behöver gå upp i dimension bara för det.
OT, men jag gjorde ett fäste till laptimern av 2 mm aluminiumplåt, den vibrerade av på första passet, på långrakan på Anderstorp såg jag hur den vek ihop sig :näsblod
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är en Ducati vi pratar om, önskar det vore M8, men utan att vara hundra procent säker så är det troligtvis M5 eller M6 skruv som sidofästena sitter med just nu.

Syftet är egentligen inte att lasta någonting på det, men det kan säkert förekomma, det ska bli mer som ett lerskvättarskydd för ryggen - Återigen Ducati, form före funktion dvs. bakhjulet sticker ut utanför stänkskyddet vilket medför att jag får en läcker rand från hjälmen och nedåt varje gång jag kör då det inte är snustorrt ute.
Se illustration nedan :hihi
View attachment 478761
Du har aldrig funderat på att göra den av plåt? Går att snitsa till en snygg form i vattenskurenplåt, med avlånga hål för att lätta upp utseendet. Sedan svetsa en 20mm kant runt om som förstyvning (man kan trixa med kantens utseende också för att snitsa till det)
Lättare att svetsa än rör - ger en plan yta - ger god möjlighet att fixa fästöron för stag i kanten. Enda problemet???? är att du troligen måste ta fram en cad-fil själv för skärningen
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jo plåt är också ett alternativ.
Vanligt svartstål finns i nästan obegränsad mängd.
Ska ta en funderare på hur man får den att inte "ta över" samtidigt som den ska hålla och fylla sin funktion.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jo plåt är också ett alternativ.
Vanligt svartstål finns i nästan obegränsad mängd.
Ska ta en funderare på hur man får den att inte "ta över" samtidigt som den ska hålla och fylla sin funktion.
Plåt kan vara rostfritt också........
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Till min 625 byggde jag i 10mm fyrkantsprofil och lite delar från en pakethållare till en Royal Enfield 350 jag sågade ner. Det blev inte snyggt men det funkar att spänna fast det man behöver. Har mjuka väskor.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Plåt i rostfritt vibrerar sönder också...:mattias:tungan
Intressant....... så det finns alltså inga rostfria konstruktioner som är vibrationsutsatta? (eller - de som finns kommer förr eller senare att spricka) Tänk efter noga........
Allt har med dimensionering och val av materialkvalitet att göra - rostfritt är inte ett enda material.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top