Bagagehållare, Rear rack eller något.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Hej.
Tänkte ge mig på att bygga en bagagehållare/pakethållare (eller vad det heter)
Kikat på modellspecifikt för Ducati Scrambler men tycker inte att de dels ser ut som jag vill och inte heller kostar som jag vill :) Dessutom vill jag behålla sidofästena för väskor och kanske till och med fästa bagagehållare i dessa fästen.

Så nu blir det att bocka och tiga eller MIGa ihop någonting, men frågan är vilket material jag ska tillverka den i?
Tänkte först aluminium men även funderat på rostfritt, fördelen med rostfritt är att jag kan köra med MIG på jobbet.

Tänkt någonstans runt 6-8mm yttre diameter, rostfritt 1,5mm gods tjocklek eller i närheten.
Aluminium hade jag tänkt rundstång.
Form, förstärkningar m.m. är helt öppet än så länge men tanken är att kika på de större tillverkarna och lägga till de ändringar jag vill ha.

Vad säger ni med lite erfarenhet? Är det något specifikt att tänka på förutom hållfasthet?
 
8 mm är riktigt klena rör. Finns det ens rör som är så tunna med den godstjockleken? Tror oavsett det blir för klent. Du ska nog upp till åtminstone 16-18 mm rördiameter.
 
Jag byggde typ pakethållare av 16mm rostfritt hydraulrör som en ram och sedan 10mm rör som blev "bagageytan". Blev inte farligt tungt och var stabilt och bra, högglanspolerades med lumpskiva
 
Det låter som att du håller på att bygga en pakethållare till en trampcykel, och dom tål inte krafterna som blir på en motorcykel, 50m/s blåst, 20kg packning och lite knölar på vägen, så får du se din packning möta sin skapare i backspegeln.
 
Hmm, ok - Jag tar till mig er samlade kunskap :)
En reflektion bara, jag baserade rördimensionen på bland annat denna bild nedan.
Ser inte ut att vara mer än typ 8-10mm diameter på rören?
Men som man säger - better safe than sorry!
Hydraulrör är tunnväggiga och tål inte alls mycket brytkraft innan de ger sig.
Hepco anger maxlast till 5kg, men jag gissar på att det är infästningen som ger sig innan själva hållaren...
Bagage.jpg
 
En väl genomtänkt fackverkskonstruktion går ju att få starkare med klenare rör än något som bara är ihophäftat på måfå. 5 kg på den där är antagligen centrerat mitt på, inte på spetsen längst bak. Och visst, du kommer troligen inte köra runt ditt hemgym eller din samling av tegelstenar, men 5kg är inte mycket.

Det är väl M8-skruv, så rören är lätt 12mm, och det finns ju olika sorters aluminium som är olika starkt, det där är inte billigaste rören du hittar på Bauhaus.
 
Svetsa ihop lite armeringsjärn. Det funkar på en scrambler antar jag.
Vad ska du lasta? Gympapåsen eller två plattor bärs? Ska du kunna lyfta i den när du kört fast på leråkern?
 
Blev nyfiken nu. Topplådehållarens rör på min viffer är 20mm någonstans och sidoväskornas rör 16mm. Sidoväskorna trodde jag hade klenare rör så mitt synmått måste in på kalibrering.
 
En väl genomtänkt fackverkskonstruktion går ju att få starkare med klenare rör än något som bara är ihophäftat på måfå. 5 kg på den där är antagligen centrerat mitt på, inte på spetsen längst bak. Och visst, du kommer troligen inte köra runt ditt hemgym eller din samling av tegelstenar, men 5kg är inte mycket.

Det är väl M8-skruv, så rören är lätt 12mm, och det finns ju olika sorters aluminium som är olika starkt, det där är inte billigaste rören du hittar på Bauhaus.

Det är en Ducati vi pratar om, önskar det vore M8, men utan att vara hundra procent säker så är det troligtvis M5 eller M6 skruv som sidofästena sitter med just nu.

Syftet är egentligen inte att lasta någonting på det, men det kan säkert förekomma, det ska bli mer som ett lerskvättarskydd för ryggen - Återigen Ducati, form före funktion dvs. bakhjulet sticker ut utanför stänkskyddet vilket medför att jag får en läcker rand från hjälmen och nedåt varje gång jag kör då det inte är snustorrt ute.
Se illustration nedan :hihi
skvätt.jpg
 
Jag ska kontrollmäta befintliga fästen för sidoväskorna + infästningens skruv, men jag är som sagt tveksam till att konstruktionen oavsett rördimension kommer att hålla för någon vidare last pga infästningen.
Kanske om det stagas ned till passagerarens fotpinnar, men det kommer nog se kefft ut...
 
Jag skulle föredra att använda stålrör eftersom rostfritt har en tendens att deformationshärda
dvs rören vibrerar av efter ett tag. Aluminium är ju såpass mycket klenare i sej att man behöver gå upp i dimension bara för det.
 
Det är en Ducati vi pratar om, önskar det vore M8, men utan att vara hundra procent säker så är det troligtvis M5 eller M6 skruv som sidofästena sitter med just nu.

Syftet är egentligen inte att lasta någonting på det, men det kan säkert förekomma, det ska bli mer som ett lerskvättarskydd för ryggen - Återigen Ducati, form före funktion dvs. bakhjulet sticker ut utanför stänkskyddet vilket medför att jag får en läcker rand från hjälmen och nedåt varje gång jag kör då det inte är snustorrt ute.
Se illustration nedan :hihi
View attachment 478761

Du kör inte fort nog, det är problemet.
 
Jag skulle föredra att använda stålrör eftersom rostfritt har en tendens att deformationshärda
dvs rören vibrerar av efter ett tag. Aluminium är ju såpass mycket klenare i sej att man behöver gå upp i dimension bara för det.
OT, men jag gjorde ett fäste till laptimern av 2 mm aluminiumplåt, den vibrerade av på första passet, på långrakan på Anderstorp såg jag hur den vek ihop sig :näsblod
 
Det är en Ducati vi pratar om, önskar det vore M8, men utan att vara hundra procent säker så är det troligtvis M5 eller M6 skruv som sidofästena sitter med just nu.

Syftet är egentligen inte att lasta någonting på det, men det kan säkert förekomma, det ska bli mer som ett lerskvättarskydd för ryggen - Återigen Ducati, form före funktion dvs. bakhjulet sticker ut utanför stänkskyddet vilket medför att jag får en läcker rand från hjälmen och nedåt varje gång jag kör då det inte är snustorrt ute.
Se illustration nedan :hihi
View attachment 478761
Du har aldrig funderat på att göra den av plåt? Går att snitsa till en snygg form i vattenskurenplåt, med avlånga hål för att lätta upp utseendet. Sedan svetsa en 20mm kant runt om som förstyvning (man kan trixa med kantens utseende också för att snitsa till det)
Lättare att svetsa än rör - ger en plan yta - ger god möjlighet att fixa fästöron för stag i kanten. Enda problemet???? är att du troligen måste ta fram en cad-fil själv för skärningen
 
Jo plåt är också ett alternativ.
Vanligt svartstål finns i nästan obegränsad mängd.
Ska ta en funderare på hur man får den att inte "ta över" samtidigt som den ska hålla och fylla sin funktion.
 
Jo plåt är också ett alternativ.
Vanligt svartstål finns i nästan obegränsad mängd.
Ska ta en funderare på hur man får den att inte "ta över" samtidigt som den ska hålla och fylla sin funktion.
Plåt kan vara rostfritt också........
 
Till min 625 byggde jag i 10mm fyrkantsprofil och lite delar från en pakethållare till en Royal Enfield 350 jag sågade ner. Det blev inte snyggt men det funkar att spänna fast det man behöver. Har mjuka väskor.
 
Plåt i rostfritt vibrerar sönder också...:mattias:tungan
Intressant....... så det finns alltså inga rostfria konstruktioner som är vibrationsutsatta? (eller - de som finns kommer förr eller senare att spricka) Tänk efter noga........
Allt har med dimensionering och val av materialkvalitet att göra - rostfritt är inte ett enda material.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top