Backspeglar för eller emot?

Det är väl bara puckon och självmordspiloter som gasar runt utan speglar, snacket att speglarna sabbar vägegenskaperna hör inte hemma i diskutionen om man gasar på allmän väg. Kan förstå att man inte använder dom när man är på bana, går att tjäna en tiondel där men på allmän väg är man bara dum om man plockar bort dom. Det finns alltid dom som gasar fortare än du gör och då är det alltid trevligt och kunna se dom komma upp bakom dig.

wonderwizard skrev:
2602209 jag hade styrändsblinkers på min gamla ju... avsedd för R1
Blinkers ja! hur fan ser du bakåt med dem?:D

:D
wonderwizard skrev:
2602213 in med magen & mjölken innanför stället

har till o med köpt pizza & tagit med hem på hojen... inga problem alls.
hämtade faktiskt en påse mat på mcd, höll på att tappa skiten i sista korsningen.:D

Last edited:
normalt sett kör jag utan, blir satans dyrt o byta var gång bågen landar på sidan.

dock , ska jag ut o köra motorväg eller dyl så blir det o skruva på dem.

WebGringo skrev:
2602228 normalt sett kör jag utan, blir satans dyrt o byta var gång bågen landar på sidan.

dock , ska jag ut o köra motorväg eller dyl så blir det o skruva på dem.
Är inte dom övriga kostnaderna som det medför att landa på sidan så stora att speglarna är en fis i rymden?

Bubbas skrev:
2601819 Är det många som demonterat speglarna?
Vilka fördelar, resp nackdelar, finner ni?

Har själv plockat bort mina. Tittade bara i dem vid touringkörning. Tycker att min hoj blivit smidigare, nättare.

Emot, full fokus framåt som gäller för mig! ovant i början men känner inte alls att jag saknar de nu. Man hör ju ändå i hjälmen om nån e på väg att köra om, då är det bara att gasa som fan! oavset bana eller allmän väg hehe:D

hajtand skrev:
2602246 Emot, full fokus framåt som gäller för mig! ovant i början men känner inte alls att jag saknar de nu. Man hör ju ändå i hjälmen om nån e på väg att köra om, då är det bara att gasa som fan! oavset bana eller allmän väg hehe:D
Kan jag få köpa din hjälm? Den måste vara unik eftersom du hör att nån är på väg om dig i 200 blås.:tungan

på motard e juh backspeglar iaf helt klart anus..
sen är det inte så svårt å vrida på huvet när man sitter på en motard..på sporthoj e d lite svårare å se bakåt utan speglar..man kan juh behöva kolla efter vad alla tog vägen ibland :D

Freedom skrev:
2602257 Kan jag få köpa din hjälm? Den måste vara unik eftersom du hör att nån är på väg om dig i 200 blås.:tungan

Jag vill också köpa den hjälmen om man hör något redan vid 90.
Annars är jag för backspeglar på mc´n men emot backspegel i hjälmen.

Testade backspegelförsedd hjälm på mässan i GBG och tyckte det var lite äckligt, blev åksjuk och halvblind.:tungan

Men det kan ha varit skit på mina glasögon som gav den effekten också!

Last edited:
Har kört utan i ett par år nu och jag känner att jag ägnar mer uppmärksamhet framåt stället. Och det är ju dit jag är på väg.

Och det finns ingen som kör om mig. Jag kör fortare än alla andra:) :)

(sista raden var ett skämt ja innan ni börjar hacka..)

Freedom skrev:
2602212 Det är väl bara puckon och självmordspiloter som gasar runt utan speglar, snacket att speglarna sabbar vägegenskaperna hör inte hemma i diskutionen om man gasar på allmän väg. Kan förstå att man inte använder dom när man är på bana, går att tjäna en tiondel där men på allmän väg är man bara dum om man plockar bort dom. Det finns alltid dom som gasar fortare än du gör och då är det alltid trevligt och kunna se dom komma upp bakom dig.

Nä, då e det ju bättre att turbokonvertera och nå 230 hk.

jag säger bara att jag trivs med att köra utan, kört utan incidenter sedan 1989, bland annat för att jag inte enbart litar på vad som finns i speglarna.
Man måste ju också vara medveten om att föremål i speglarna förefaller vara närmare i verkligheten och då är det ju bra att titta.

Hur många gånger har man inte sett både bil- och mc-förare byta riktning efter att bara checkat speglarna.
Snart kommer det väl ändå "head-up" display i visiret.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman