Backspeglar för eller emot?

Marie L skrev:
2602475 Du och de andra sporthojsnissarna skulle bara ana vad man kan transportera på en hoj.....:pannkyss
Nog för att jag kört med packning, men det där tornet hade jag inte åkt många meter med. Hade varit fräckt att se en undanmanöver med det tornet i bak.
Antar att inte packväskorna är tomma heller...

Backspeglar är ett helvete att vara utan i trafiken, man får ju vrida och åma sig såfort man ska flytta sig en decimeter i sidled eller svänga.
Nu har jag inte backspeglar på enduron, men den är det relativt lätt att vända sig och titta bakåt på.
Men på sporthoj får man ju släppa styret och vrida sig för att se bakåt, eller så är det min nacke som är för stel.
Enligt mig är vinsterna med att plocka bort backspeglarna så minimala att det inte på långa vägar väger upp förlusterna i smidighet och uppmärksamhet i trafiken.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
2602523 Nog för att jag kört med packning, men det där tornet hade jag inte åkt många meter med. Hade varit fräckt att se en undanmanöver med det tornet i bak.
Antar att inte packväskorna är tomma heller...

Nej tomma vore nog en grov underdrift. Jag var tvungen att hoppa på dem för att få igen dem. Uppskattningsvis 25 kg packning/väska. Körde 18 mil med det där lasset. Mest stora vägar den gången, men hade ett motsvarande lass en annan gång. En bordsdator, två flak öl, 3 bib vin och lite annat smått och gott. Den gången körde jag lika långt men de krokiga småvägarna i inre Halland, och med hyfsat tempo.

tobbeviking skrev:
2602523 Backspeglar är ett helvete att vara utan i trafiken, man får ju vrida och åma sig såfort man ska flytta sig en decimeter i sidled eller svänga.
Nu har jag inte backspeglar på enduron, men den är det relativt lätt att vända sig och titta bakåt på.
Men på sporthoj får man ju släppa styret och vrida sig för att se bakåt, eller så är det min nacke som är för stel.
Enligt mig är vinsterna med att plocka bort backspeglarna så minimala att det inte på långa vägar väger upp förlusterna i smidighet och uppmärksamhet i trafiken.
//Tobbe
Ja inte fasen skulle jag vilja köra en enda meter utan speglar....

Ärligt talat, på bakhjulet ser man inte ett skit i backspeglarna ändå, så vem bryr sig..

måste vara årets citat....:yoparty

Jag är emot backspeglar, hade jag inte haft på mina så hade jag inte kraschat för ett par veckor sedan:D

Marie L skrev:
2602475 Du och de andra sporthojsnissarna skulle bara ana vad man kan transportera på en hoj.....:pannkyss

Hoj? :confused: Det där ser ut att vara så närma en Goldwing man kan komma! Och som bekant är det ingen motorcykel! :pannkyss

OLJEKYLD GSXR skrev:
2601908 Jag förstår inte vitsen att ta bort dem. Jag vill se polisen bakom mig utan att behöva vrida huvudet ur led och därmed missa allt som händer framför mig. Jag vill se om det ligger någon bakom som vill köra om. Jag vill se så att polarna är kvar bakom och inte har klotat. Jag vet åtmindstone en som åkt utan speglar, vänt sig om för att kolla vad det var som låg bakom och sedan kört i i baken på bilen framför eftersom han inte såg att framförvarande bromsade.

för det har säkert alldrig hänt att nån kollat i backspeglarna och sedan kört på framförvarande:såjaponken

tappade in hojen i en buske så ena spegeln rök. den kvarvarande fick hela kåpan att vibrera, så den monterades av också. var riktigt obehagligt till en början, man kastade blickar där var spegeln hade varit innan filbyte.

nu har man vant sig, men måste säga att man känner sig riktigt handikappad för att man inte har någon som helst koll bakåt. på motorväg sitter man i sidled för det mesta för att kunna kasta blickar bakåt. önskar man vore mer rörlig i nacken.

Av med skiten... annars blir det mycket svårare (iaf för mig som är vig som ett kassaskåp) när man ska hoppa upp o göra Highchairs :D

Bifogat

• IMG_0332-01-116.JPG
    IMG_0332-01-116.JPG
    47.3 KB · Visningar: 150
Blade 4-ever skrev:
2603299 HAHAHAHA, inte enligt din profil iaf din tomte :tomten :pannkyss

Edit: eller trodde du verkligen du hade en sporthoj???

Nån som vet om Xjell-hojen är till salu. Måste ha kåpor jue!!:rolleyes:

Blade 4-ever skrev:
2603108 Av med skiten... annars blir det mycket svårare (iaf för mig som är vig som ett kassaskåp) när man ska hoppa upp o göra Highchairs :D

Fan va nice vill me kunna göra så :2cool
så jävla hård rock :yoparty
nästa sommar då jävlar :P

hajtand skrev:
2602725 för det har säkert alldrig hänt att nån kollat i backspeglarna och sedan kört på framförvarande:såjaponken

Den risken torde vara mycket mindre. Den tid man tar blicken från vägen framför sig vid varje tillfälle blir avsevärt mycket kortare med speglar. Dessutom ser jag för mig del ganska mycket i speglarna med det perifera seendet *utan* att ta blicken från vägen framför mig. Men så har jag ju betydligt större spegelytor också än vad det brukar finnas på sportigare hojar.

beanie skrev:
2602155 Klart man ska ha backspeglar... Hur ska man annars fixa frillan när man knoppar in på Ica för att handla mjölk:tuttar

Jag väljer att ha rakat skallen:tummenupp =inga backspeglar

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...