Backspeglar för eller emot?

Marie L skrev:
2686383 Varför inte det då?

Jag har själv en S-klassmerca (som jag iofs inte har råd att köra med pga soppatörsten) och den är god för 250, men jag känner inte det minsta behov av att köra så fort för den sakens skull....)

Sen är det väl motorväg och 110 förbi Strömsnäsbruk, så inte behöver man ligga och masa i 90... :pannkyss :D

Eftersom en r1a gör mer än 110 på första växeln tror jag att r1förarna finner det svårt att hålla hastighetsbegränsningarna :rolleyes:

edit: Har du kört en sporthoj nån gång? Det värker i hela kroppen om man kör långsamt.

69:an skrev:
2686563 Torr bakom öronen, passerat målbrottet, hår på snoppen, backspeglar på hojen...:tummenupp

(Förtydligande: speglarna hjälper en hojåkare att överleva i trafik. Jag gillar det "stuket" - att överleva.:rolleyes: Men visst, för dem som inte tycker det är tillräckligt farligt att köra hoj på väg, och gillar spänningen i att ha så litet koll som möjligt på läget runt om sig, så förstår jag poängen i att plocka av dem.:tungan )

Mina speglar visar på sin höjd hur jag ser ut i armvecken och det är jag inte så intresserad av. Vrider jag dem så att jag ser förbi mina armar så ser jag andra vägkanten och det hjälper mig inte så mycket heller faktiskt...
Men visst blir det lite problem vid gruppkörningar när man ska hålla koll på bakomvarande... Det blir till att vara sisteman..! :tummenupp

Marie L skrev:
2605903 Nej att du går omkull när du kör enduro med den är väl sin sak. Däremot skall man hålla hojen på hjulen när man kör på allmän väg, där är det inte någon lekstuga.
Du får väl montera av och på speglarna alltefter om du skall köra på allmän väg, eller vid sidan om....
Är du polis eller?

Verkar nästan som att du vill vara det, låt folk köra utan speglar om de känner för det, det är deras ansvar att ha koll bakåt.

Jag själv kör med speglar monterade för jag är för lat för att skruva av dem.

just precis, vrid alltid på huvudet vid filbyte.. allt annat i galenskap

mitt problem med speglar är jag blir bekväm och tittar där istället för
att verkligen hålla koll. Sen vibrerar de i hög fart så man ser bara sudd ändå.

sen pekopak, Sporthoj is a state of mind :fakta
designmässigt är R1 en bekväm touringhoj jämfört med riktiga sporthojar,
fotpinnar sitter 2 dm lägre än på min CR.

alltså..
speglar..
på vissa hojar finns de inte ens på kartan att dom kan se snygg ut..
skulle aldrig sätta nå sånt på min caferäser..
inte heller på en fighter el motard då de går bra o vrida huvudet.
men om jag har en sportis där man ligger mycket o de blir svårare o vrida huve så har jag speglar.

Marie L skrev:
2686383 Varför inte det då?

Jag har själv en S-klassmerca (som jag iofs inte har råd att köra med pga soppatörsten) och den är god för 250, men jag känner inte det minsta behov av att köra så fort för den sakens skull....)

Sen är det väl motorväg och 110 förbi Strömsnäsbruk, så inte behöver man ligga och masa i 90... :pannkyss :D

Ok.. Kan ta att du har en S-klass merca som inte du har råd med..( för övrigt en jävligt rolig o snygg bil, * i kanten) men du kan ju inte jämföra en hitler-kälke o en RR-hoj. Och då kommer min fråga till dig! Om du nu har en S-klass, varför har du den? För att du vet att den gör 250? Har du provat? Och i så fall var? För som sagt man får ju bara köra i 110km/h i sverige, visste du inte det Konstapel Marie.............

Om man vill köra aktivt på allmän väg och i mycket trafik så är backspeglar för mig ett måste. Jag tycker att det är skönt att ha koll på vad som händer runt omkring mig så mycket som möjligt.

Men det är väl olika skolor, vissa måste alltid kunna se genom bakrutan för att kunna backa med bilen andra klara att enbart använda speglarna på bilen. Naturligtvis är det bäst att behärska båda, så med andra ord om man inte är kosmetiskt lagd så är speglar bäst att ha kvar.

Last edited:
*Sliver* skrev:
2687570 Ok.. Kan ta att du har en S-klass merca som inte du har råd med..( för övrigt en jävligt rolig o snygg bil, * i kanten) men du kan ju inte jämföra en hitler-kälke o en RR-hoj. Och då kommer min fråga till dig! Om du nu har en S-klass, varför har du den? För att du vet att den gör 250? Har du provat? Och i så fall var? För som sagt man får ju bara köra i 110km/h i sverige, visste du inte det Konstapel Marie.............

Med fordonsslaget bil kör jag sannolikt åtskilligt fler mil på tyska vägar än på svenska dito. Alltså kör jag en del på Autobahn. Fortfarande finns det några sträckor där, som har fri fart. Jag har inte själv testat toppfarten, men min manlige följeslagare gjorde det en gång för 6 år sedan på tysk botten under ett av hans fåtaliga körpass, och då gick den på toppfartsbegränsaren och det sägs ju vara vid 250 km/h. För min egen del behöver jag inte testa toppfarter. Det räcker med den där känslan att det finns kraft- och fartresurser långt utöver vad jag någonsin kommer att ha lust att utforska (dvs att jag inte behöver varken trycka gaspedalen i botten eller vrida gasrullen fullt för att det skall "hända" tillräckligt.)

Mitt bilval har styrts av att jag trivs med tysta och mycket komfortabla bilar, men under 2006 rullade den kärran totalt knappt 250 mil. Jag kör numera hoj i stället för bil av ekonomiska skäl (blivit sjukpensionerad sedan jag köpte bilen). Kör hoj ungefär 10 ggr så långt dessutom per år....

Sedan har du ett litet sakfel. 110 km/h är inte den högsta tillåtna hastigheten i Sverige. På motorväg E6 i södra Halland pågår försök med variabel hastighetsgräns, och där ligger högsta läget på 120 km/h.

Slutligen så hade begreppet "Hitler-kälke" en helt annan betydelse när jag växte upp. Det var kristallklart fråga om en Volkswagen typ1. Den skulle dessutom helst ha delad bakruta.

Last edited:
Marie L skrev:
2602475 Du och de andra sporthojsnissarna skulle bara ana vad man kan transportera på en hoj.....:pannkyss

Det där överlastade ekipaget är nog 100ggr mer trafikfarligt än en hoj utan backspeglar.

Jag har mina speglar kvar, fattar inte att man tar bort dom. Bra att se så konstapeln inte står bakom en vid rödljusen, så att ingen av dom som ligger bakom har stannat eller vurpat. Vissa kan ju åka flera mil utan att märka att någon fattas bara för dom inte har speglar.

Rigge skrev:
2688045 Det där överlastade ekipaget är nog 100ggr mer trafikfarligt än en hoj utan backspeglar.

Jag har mina speglar kvar, fattar inte att man tar bort dom. Bra att se så konstapeln inte står bakom en vid rödljusen, så att ingen av dom som ligger bakom har stannat eller vurpat. Vissa kan ju åka flera mil utan att märka att någon fattas bara för dom inte har speglar.

Ähhhhh......
Se Polisen??? Om man kör som mig behöver man inte oroa sig, hojjen går enbart den hastighet som är tillåten (oftast saktare, samt ej på bakhjulet som vissa här inne gör).
och ligger man sen sist i kön behöver man inga speglar....därför har jag ej speglar........//ERAM...

Bubbas skrev:
2603309 Nån som vet om Xjell-hojen är till salu. Måste ha kåpor jue!!:rolleyes:

Jag vill ha rosa Kjell-backspeglar på min! Om du tar kåpan så får jag speglarna, snälla? :D

Marie L skrev:
2687623 Med fordonsslaget bil kör jag sannolikt åtskilligt fler mil på tyska vägar än på svenska dito. Alltså kör jag en del på Autobahn. Fortfarande finns det några sträckor där, som har fri fart. Jag har inte själv testat toppfarten, men min manlige följeslagare gjorde det en gång för 6 år sedan på tysk botten under ett av hans fåtaliga körpass, och då gick den på toppfartsbegränsaren och det sägs ju vara vid 250 km/h. För min egen del behöver jag inte testa toppfarter. Det räcker med den där känslan att det finns kraft- och fartresurser långt utöver vad jag någonsin kommer att ha lust att utforska (dvs att jag inte behöver varken trycka gaspedalen i botten eller vrida gasrullen fullt för att det skall "hända" tillräckligt.)

Mitt bilval har styrts av att jag trivs med tysta och mycket komfortabla bilar, men under 2006 rullade den kärran totalt knappt 250 mil. Jag kör numera hoj i stället för bil av ekonomiska skäl (blivit sjukpensionerad sedan jag köpte bilen). Kör hoj ungefär 10 ggr så långt dessutom per år..
Sedan har du ett litet sakfel. 110 km/h är inte den högsta tillåtna hastigheten i Sverige. På motorväg E6 i södra Halland pågår försök med variabel hastighetsgräns, och där ligger högsta läget på 120 km/h.

Slutligen så hade begreppet "Hitler-kälke" en helt annan betydelse när jag växte upp. Det var kristallklart fråga om en Volkswagen typ1. Den skulle dessutom helst ha delad bakruta.

Ja en S-500, (för det är väl inte 430 du har hoppas jag.. ELLER 320 som jag antar :D) som är (minst) 6 år gammal ger jag inte mer än runt 180 000 för. Så dina 250 gissade laxar är nog för att lättare få igång skäggbiffen.

Jag har provat att köra utan backspeglar för att just testa hur det känns. Jag har då vikt in dom längst med toppkåpan så jag inte kan använda dom. Kände mig totalt handlingsförlamad. Men man blir dumt bekväm med backspeglar också. Ibland slänger man bara en blick i dom. Men glömmer oftast döda vinkeln och kastar sig ut. (pratar om mig själv). Då jag körde utan speglar vart jag väldigt noga med att vända hela huvudet och titta bakåt.

Blir att köra utan speglar i sommar då jag sabbat båda mina i somras då en fyllokärring lekte monstertruck med sin bil och sedan gjorde hon en ghostrider och sket i lagen. Krutkärring :yoparty

kawa69 skrev:
2689208 Ähhhhh......
Se Polisen??? Om man kör som mig behöver man inte oroa sig, hojjen går enbart den hastighet som är tillåten (oftast saktare, samt ej på bakhjulet som vissa här inne gör).
och ligger man sen sist i kön behöver man inga speglar....därför har jag ej speglar........//ERAM...

Ja för om man inte kör så man bryter mot lagen får man ju göra det på nåt annat sätt... :pannkyss

imaster skrev:
2689660 Ja för om man inte kör så man bryter mot lagen får man ju göra det på nåt annat sätt... :pannkyss

Precis, det viktigaste är att bryta mot lagen och visa sitt missnöje:D
för min del känns det bättre att vända på huvudet och kolla om det finns någon bakom (inte så jobbigt/svårt).
Mitt inlägg var mer riktat mot Rigge........(om han inte tar illa vid sig).

kawa69 skrev:
2689743 Precis, det viktigaste är att bryta mot lagen och visa sitt missnöje:D
för min del känns det bättre att vända på huvudet och kolla om det finns någon bakom (inte så jobbigt/svårt).
Mitt inlägg var mer riktat mot Rigge........(om han inte tar illa vid sig).

Du har backspeglarna på <-----

Bubbas skrev:
2601819 Har själv plockat bort mina. Tittade bara i dem vid touringkörning. Tycker att min hoj blivit smidigare, nättare.

:va Önskar jag också hade ögon i nacken o titthål i hjälmen :D

"Smidigare" var ordet! :tummenupp
Glöm inte dem på den obligatoriska besiktningen bara.

Montera små speglar styrändarna. Du är väl (?) inte uppe i några hissnande hastigheter så att de stör. Annat är det om de blir oestetiskt... :tungan

Last edited:
BeBe skrev:
2689777 :va Önskar jag också hade ögon i nacken o titthål i hjälmen :D

"Smidigare" var ordet! :tummenupp
Glöm inte dem på den obligatoriska besiktningen bara.

Montera små speglar styrändarna. Du är väl (?) inte uppe i några hissnande hastigheter så att de stör. Annat är det om de blir oestetiskt... :tungan

Jag visste inte att det va lag med backspeglar på motorcykel..

*/ ?>
Back