B-E ställer in våra körningar

Will

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Sparkcykel
Då hände det som man inte tycker borde hända.... Bike-Events avbokar sina körningar 2004. :(

Ni som följt med på följetången "inte tillräckligt med kunder" befarande nog detta. Tyvärr så är nu situation helt ohållbar. Vi har 10 platser bokade på Anderstorps körningarna och det är mindre än en månad kvar till körningarna. Man kan väl bara konstatera att De personer som ansåg att 950 kronor var för dyrt för en bandag, De hade rätt. Tyvärr så kan man inte göra det mycket billigare om säkerheten, kvaliten och effektiviteten skall bibehållas. Personligen så tror jag det är en rad olika faktorer som orsakat vår situation. Den stora boven verkar vara inte vara prislappen utan de faktum att försäkringsbolagen beslutat att inte vilja täcka ens tredjepartsskador (trafikförsäkring). Detta i kombination med att det i år finns över 150 banarrangemang (många utan vare sig föråkare eller ambulans) att välja mellan. När man tittar på liknande arrangemang i Storbrittanien så är det bokat långt i förväg, Britter inser att vädret kan man inte göra någonting åt och är så besynnerliga att de bokar i förväg för att säkra sina platser. Här i Sverige vill vi dock inte boka någonting i förväg...för tänk om det regnar.. då vill man ju inte köra och därmed bokar vi inte förrän dagen före. Har inte arrangören ett nära samarbete med banägare så skall De ligga ute med bokningsavgift samt banhyra i över 4 månader innan man kan börja se att folk inbetalar.

Bike-Events är stolta över att ha "visat" vägen för många andra aktörer samtidigt som det blev vår död. Ett företag kan inte konkurrera med en privatperson eller en mc-klubb som hyr en bana, säljer platser och sen struntar i att betala moms, skatt och stoppar pengarna i egen ficka. Jag vill inte måla fan på väggen men det är en bidragande orsak till att försäkringsbolagen sagt stopp.

Tittar man på Miniins dagar, SMC skåne och Bike-Events dagar så förstår man att kvalitet måste kosta. En bana kostar i snitt över 40.000 om dagen att hyra (om man snittar de populäraste banorna i Sverige). Till det kommer ambulans, läkare, bensin till fordon, ersättning till instruktörer. I vårt fall så har vi 100 platser till förfogande à 950 kronor. Räkna bort momsen på det så står du med 760 kronor kvar per kund. I bästa fall så omsätter vi 76000 kronor på en dag. Dra av ytterligare 6000 för ambulans och läkare. 70000 minus banhyra på i snitt 40000 och vi sitter med 30000 på handen.

Av dessa 30000 så skall föråkare, instruktörer, ha sina pengar för insatsen. Däck på motorcyklar skall köpas (man kör 2-3 dagar i de snabbaste grupperna med ett däck), fordonen skall försäkras, servas o.s.v. Man kan lätt räkna med att fem hojar på en dag kostar ca 10000 i soppa, försäkring, slitage, transport till och från bana. Då är det 20000 kvar att stoppa i fickan...kanonbra! detta om vi har fullbeläggning. Vi har snittat 33 kunder per dag på de 6 körningar vi har haft. Det är ca 25.000 per dag i omsättning, ekvationen hänger inte ihop.

Jag har ofta fått frågan varför instruktörerna inte kör på sina egna hojar. Den primära orsaken är att vi har tio instruktörer per dag och det går inte att hitta tillräckligt med instruktörer som kör egna inregistrerade motorcyklar, licenshojar har de men de flesta har inte en inreggad hoj. Självklart så vill jag inte ha oförsäkrade hojar ibland kunderna då vi kräver att kunderna skall ha försäkring, körkort o.s.v.

Vi kommer nu att ta Time-Out, förhandla med banägare, försäkringsbolag för att förhoppningsvis komma tillbaka under 2005.

Körningen på Gelleråsen den 17:e Juli samt körningen 21-22 Juni kommer vi fortfarande att köra då båda dessa dagar hittills visat tillräckligt med bokningar.

Alla Ni som bokat dagar på övriga dagar kommer självklart att få pengarna tillbaka.

Kontakta oss på info@bike-events.se och uppge bokningsnummer så löser vi detta.

Mvh,

Will Wright, Bike-Events
 
Mycket tråkigt att höra. För min del kan jag bekräfta att det är försäkringsbolagen som har satt käppar i hjulet. Hoppas att denna soppan löser sig tills nästa år! Vad gäller priset så visst känns det i plånboken, men jag tycker det är värt det.
//PMR
 
Tråkigt, mycket tråkigt. Även om jag aldrig har varit på en BE-körning så är det ett beundransvärt initiativ det ni har gjort. Synd att inte marknaden (troligen pga. andra orsaker än bristande intresse hos potentiella kunder) inte verkar vara redo för det.

Bättre lycka nästa gång!
 
Neeeejjj!!! :(

Hoppas ni kommer tillbaka o tack för alla de åkningarna som ni arrangerat!
 
Mycket tråkigt att höra! :(
Hoppas det går finna lösningar framöver så ni kan fortsätta.
 
Riktigt tråkigt att höra, kört med er två gånger hitills i år och desto fler dagar var inplanerade i sommar.. :(

Hoppas att ni kommer tillbaka nästa år!
 
Trist, hoppas att ni får det att gå ihop till nästa år.
Jag dyker upp den 17:e juli om det inte redan är fullt när juni-lönen finns på kontot.

/A
 
Jäklar vad trist.
Jag har åkt med Bike-Events 3ggr och har varit mycket nöjd vid alla tillfällen.
Hoppas det löser sig på något sett till nästa säsong (helst tidigare) så att man på något vettigt sett kan få gasa av sig lite och öka sin kunskap.
Jag vill åka med Bike-Events igen.
 
Trist det här. Hade planerat iallafall en runda med er i sommar.
Jag tror nog att osäkerheten kring försäkringar kan vara en stor bov. Hoppas ni kommer tillbaks o tackar för ett bra initiativ så här långt.
 
Det var tråkig läsning...
 
Tråkiga nyheter Will, jag kommer givetvis ut den 21-22, hoppas att det går att lösa till 2005.
 
Tråkigt! För egen del är det försäkringsfrågan som gör att jag inte bokat något. Har IF ...
Annars skulle jag gärna pröva på, dels som nöje å dels för att bli en bättre förare.
Hoppas det löser sig till nästa år!
 
1000 kr är mycket pengar och de är högst begripligt att de flesta vill slippa köra i regn och väntar med att bestämma sig till några dagar innan.

1994, när jag började delta i banåkningar, kostade det 250–300 kr per dag inkl. närvaro av ambulans.

Jag förstår att det är svårt att sälja platser som ger ca en timmes bantid för 1000 kr.

Kanske är en mer renodlad produkt riktad mot en mindre men tydligare målgrupp lösningen. Önskar er lycka till!
 
Keso!

Bike Events som varit det seriösa alternativet för de som vill prova banåkning. Trist att det inte funkar med att folk vill betala för mervärdet med säkra arrangemang och proffesionella föråkare som t ex Carlberg och Lindén.
 
Precis som alla andra tycker jag att det är tråkigt att verksamheten inte bär sig. Vad det beror kan man spekulera i men försäkringsbolagen och priset är nog de två största.

En sak man inte får glömma bort är att det inte kostar 950:- för att köra en dag såvida man inte bor vid banan. För mig som bor i Stockholm måste jag åka 40-50 mil för att ta mig till och från banan vilket är 500:- till (mycket lågt räknat). Sen sliter de som kan åka ordentligt ut ett däck på 2 dagar så räknar man med det är det ca 1.000:- per dag till osv...

Personligen har jag ingen lust att göra min första bankörning i regn så då är 1.500:- slängda i sjön så jag har full förståelse för dem som väntar tills ett par dagar före för att kolla vad det ska bli för väder.

Eftersom jag gillar er verksamhet kommer jag att försöka delta den 17/7 på Gelleråsen!
 
Det här kan ju också vara lite avskräckande för dem som måste åka långt:

Fråga: När börjar dagen?
Svar: Ni måste vara på plats senast 07:45 för att vi skall hinna checka in er samt besiktiga motorcylkarna.


Vore bättre om körningen började 10-11 och höll på till 19-20.
 
sandstream71 skrev:
Det här kan ju också vara lite avskräckande för dem som måste åka långt:

Fråga: När börjar dagen?
Svar: Ni måste vara på plats senast 07:45 för att vi skall hinna checka in er samt besiktiga motorcylkarna.


Vore bättre om körningen började 10-11 och höll på till 19-20.
Ja men så har det ju alltid varit, har ju inte vållat några större problem förr... sen får du inte välja o vraka själv vilka timmar du ska boka banan
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top