Då hände det som man inte tycker borde hända.... Bike-Events avbokar sina körningar 2004.
Ni som följt med på följetången "inte tillräckligt med kunder" befarande nog detta. Tyvärr så är nu situation helt ohållbar. Vi har 10 platser bokade på Anderstorps körningarna och det är mindre än en månad kvar till körningarna. Man kan väl bara konstatera att De personer som ansåg att 950 kronor var för dyrt för en bandag, De hade rätt. Tyvärr så kan man inte göra det mycket billigare om säkerheten, kvaliten och effektiviteten skall bibehållas. Personligen så tror jag det är en rad olika faktorer som orsakat vår situation. Den stora boven verkar vara inte vara prislappen utan de faktum att försäkringsbolagen beslutat att inte vilja täcka ens tredjepartsskador (trafikförsäkring). Detta i kombination med att det i år finns över 150 banarrangemang (många utan vare sig föråkare eller ambulans) att välja mellan. När man tittar på liknande arrangemang i Storbrittanien så är det bokat långt i förväg, Britter inser att vädret kan man inte göra någonting åt och är så besynnerliga att de bokar i förväg för att säkra sina platser. Här i Sverige vill vi dock inte boka någonting i förväg...för tänk om det regnar.. då vill man ju inte köra och därmed bokar vi inte förrän dagen före. Har inte arrangören ett nära samarbete med banägare så skall De ligga ute med bokningsavgift samt banhyra i över 4 månader innan man kan börja se att folk inbetalar.
Bike-Events är stolta över att ha "visat" vägen för många andra aktörer samtidigt som det blev vår död. Ett företag kan inte konkurrera med en privatperson eller en mc-klubb som hyr en bana, säljer platser och sen struntar i att betala moms, skatt och stoppar pengarna i egen ficka. Jag vill inte måla fan på väggen men det är en bidragande orsak till att försäkringsbolagen sagt stopp.
Tittar man på Miniins dagar, SMC skåne och Bike-Events dagar så förstår man att kvalitet måste kosta. En bana kostar i snitt över 40.000 om dagen att hyra (om man snittar de populäraste banorna i Sverige). Till det kommer ambulans, läkare, bensin till fordon, ersättning till instruktörer. I vårt fall så har vi 100 platser till förfogande à 950 kronor. Räkna bort momsen på det så står du med 760 kronor kvar per kund. I bästa fall så omsätter vi 76000 kronor på en dag. Dra av ytterligare 6000 för ambulans och läkare. 70000 minus banhyra på i snitt 40000 och vi sitter med 30000 på handen.
Av dessa 30000 så skall föråkare, instruktörer, ha sina pengar för insatsen. Däck på motorcyklar skall köpas (man kör 2-3 dagar i de snabbaste grupperna med ett däck), fordonen skall försäkras, servas o.s.v. Man kan lätt räkna med att fem hojar på en dag kostar ca 10000 i soppa, försäkring, slitage, transport till och från bana. Då är det 20000 kvar att stoppa i fickan...kanonbra! detta om vi har fullbeläggning. Vi har snittat 33 kunder per dag på de 6 körningar vi har haft. Det är ca 25.000 per dag i omsättning, ekvationen hänger inte ihop.
Jag har ofta fått frågan varför instruktörerna inte kör på sina egna hojar. Den primära orsaken är att vi har tio instruktörer per dag och det går inte att hitta tillräckligt med instruktörer som kör egna inregistrerade motorcyklar, licenshojar har de men de flesta har inte en inreggad hoj. Självklart så vill jag inte ha oförsäkrade hojar ibland kunderna då vi kräver att kunderna skall ha försäkring, körkort o.s.v.
Vi kommer nu att ta Time-Out, förhandla med banägare, försäkringsbolag för att förhoppningsvis komma tillbaka under 2005.
Körningen på Gelleråsen den 17:e Juli samt körningen 21-22 Juni kommer vi fortfarande att köra då båda dessa dagar hittills visat tillräckligt med bokningar.
Alla Ni som bokat dagar på övriga dagar kommer självklart att få pengarna tillbaka.
Kontakta oss på info@bike-events.se och uppge bokningsnummer så löser vi detta.
Mvh,
Will Wright, Bike-Events

Ni som följt med på följetången "inte tillräckligt med kunder" befarande nog detta. Tyvärr så är nu situation helt ohållbar. Vi har 10 platser bokade på Anderstorps körningarna och det är mindre än en månad kvar till körningarna. Man kan väl bara konstatera att De personer som ansåg att 950 kronor var för dyrt för en bandag, De hade rätt. Tyvärr så kan man inte göra det mycket billigare om säkerheten, kvaliten och effektiviteten skall bibehållas. Personligen så tror jag det är en rad olika faktorer som orsakat vår situation. Den stora boven verkar vara inte vara prislappen utan de faktum att försäkringsbolagen beslutat att inte vilja täcka ens tredjepartsskador (trafikförsäkring). Detta i kombination med att det i år finns över 150 banarrangemang (många utan vare sig föråkare eller ambulans) att välja mellan. När man tittar på liknande arrangemang i Storbrittanien så är det bokat långt i förväg, Britter inser att vädret kan man inte göra någonting åt och är så besynnerliga att de bokar i förväg för att säkra sina platser. Här i Sverige vill vi dock inte boka någonting i förväg...för tänk om det regnar.. då vill man ju inte köra och därmed bokar vi inte förrän dagen före. Har inte arrangören ett nära samarbete med banägare så skall De ligga ute med bokningsavgift samt banhyra i över 4 månader innan man kan börja se att folk inbetalar.
Bike-Events är stolta över att ha "visat" vägen för många andra aktörer samtidigt som det blev vår död. Ett företag kan inte konkurrera med en privatperson eller en mc-klubb som hyr en bana, säljer platser och sen struntar i att betala moms, skatt och stoppar pengarna i egen ficka. Jag vill inte måla fan på väggen men det är en bidragande orsak till att försäkringsbolagen sagt stopp.
Tittar man på Miniins dagar, SMC skåne och Bike-Events dagar så förstår man att kvalitet måste kosta. En bana kostar i snitt över 40.000 om dagen att hyra (om man snittar de populäraste banorna i Sverige). Till det kommer ambulans, läkare, bensin till fordon, ersättning till instruktörer. I vårt fall så har vi 100 platser till förfogande à 950 kronor. Räkna bort momsen på det så står du med 760 kronor kvar per kund. I bästa fall så omsätter vi 76000 kronor på en dag. Dra av ytterligare 6000 för ambulans och läkare. 70000 minus banhyra på i snitt 40000 och vi sitter med 30000 på handen.
Av dessa 30000 så skall föråkare, instruktörer, ha sina pengar för insatsen. Däck på motorcyklar skall köpas (man kör 2-3 dagar i de snabbaste grupperna med ett däck), fordonen skall försäkras, servas o.s.v. Man kan lätt räkna med att fem hojar på en dag kostar ca 10000 i soppa, försäkring, slitage, transport till och från bana. Då är det 20000 kvar att stoppa i fickan...kanonbra! detta om vi har fullbeläggning. Vi har snittat 33 kunder per dag på de 6 körningar vi har haft. Det är ca 25.000 per dag i omsättning, ekvationen hänger inte ihop.
Jag har ofta fått frågan varför instruktörerna inte kör på sina egna hojar. Den primära orsaken är att vi har tio instruktörer per dag och det går inte att hitta tillräckligt med instruktörer som kör egna inregistrerade motorcyklar, licenshojar har de men de flesta har inte en inreggad hoj. Självklart så vill jag inte ha oförsäkrade hojar ibland kunderna då vi kräver att kunderna skall ha försäkring, körkort o.s.v.
Vi kommer nu att ta Time-Out, förhandla med banägare, försäkringsbolag för att förhoppningsvis komma tillbaka under 2005.
Körningen på Gelleråsen den 17:e Juli samt körningen 21-22 Juni kommer vi fortfarande att köra då båda dessa dagar hittills visat tillräckligt med bokningar.
Alla Ni som bokat dagar på övriga dagar kommer självklart att få pengarna tillbaka.
Kontakta oss på info@bike-events.se och uppge bokningsnummer så löser vi detta.
Mvh,
Will Wright, Bike-Events